- sön 21 jan 2024, 13:59
#1568078
Däck har generellt bäst prestanda när det är runt 4mm mönsterdjup.
Dessutom är det påtagligt större negativ inverkan av att ha en millimeter mindre mönsterdjup mindre än 4mm fram än en millimeter mindre mönsterdjup bak över 4mm.
Dessutom. AWD i form av haldex är ju ingen fyrhjulsdrift utan "allhjulsdrift" precis som det ju betyder. Det är är en jäkla skillnad på diffad 4x4 som kravet på lika omkrets kommer ifrån och AWD på volvo som är en framhjulsdriven bil med hjälpdrift bak där en koppling ersatt den permanenta centerdiffen.
lennarte skrev: ↑sön 21 jan 2024, 11:19 Rent säkerhets mässigt (vattenplaning) har det alltid varit bästa däcken bak. Oavsett fram eller bakhjulsdrift. 4-hjulsdrift har lite andra regler beroende på utförande. Bl.a kräver Haldex kopplingar och liknande, olika differensialer m.m att det ska vara samma mönsterdjup på samtliga däck. Sedan kan t.ex ABS ställa till det om det är olika mönsterdjup på samma axelDet är en myt däckbranchen skapat för att generera merförsäljning.
Däck har generellt bäst prestanda när det är runt 4mm mönsterdjup.
Dessutom är det påtagligt större negativ inverkan av att ha en millimeter mindre mönsterdjup mindre än 4mm fram än en millimeter mindre mönsterdjup bak över 4mm.
Dessutom. AWD i form av haldex är ju ingen fyrhjulsdrift utan "allhjulsdrift" precis som det ju betyder. Det är är en jäkla skillnad på diffad 4x4 som kravet på lika omkrets kommer ifrån och AWD på volvo som är en framhjulsdriven bil med hjälpdrift bak där en koppling ersatt den permanenta centerdiffen.