- lör 02 feb 2019, 18:04
#1296708
Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ? Borttagen reklam för egen blogg
Moderator: Moderatorer
bengt39 skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ?[LÄNK TILL EGEN BLOGG]Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.
fjohan82 skrev:"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.bengt39 skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ?Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.
KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
Lövet skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:58Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".fjohan82 skrev:"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.bengt39 skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:04 Volvo halkat efter på attraktiva elbilar eller kommer en överraskning till 2020 ? [LÄNK TILL EGEN BLOGG]Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.
KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
fjohan82 skrev:Ja, vanligt folk kan ju också innefatta tjänstebilsförare osv eftersom dessa absolut inte är några undantag men jag tror min poäng gick fram. Statistiken är tydlig för nybilsköp och där är privatpersoner ett undantag annat än privatleasing. Även Kia som gärna uttrycker sig som ett märke mot privatköpare säljer faktiskt fler bilar till företag än privatpersoner.Lövet skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:58Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".fjohan82 skrev:"Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.
Volvo bygger exklusivare bilar nu än förr som riktar sig till leasing/företag eller mer välbeställda. Den billigaste hybriden ligger väl på 550´ utan något tillval utöver standard.
KIA är mer inne på att spotta ut bilar till lägre priser som "vanligt folk" kan få in i sin budget, E-Niro med all utrusning minus statens bonusavdrag landar på ca 400´ (ej ev. andra rabatter inräknat). En räckvidd på 45 mil är okej för den pengen.
Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
Där finns det nog lika många tolkningar som tolkare...
Jag känner "vanligt folk" som prioriterar en ny bil före allt annat.
Fjonsson skrev:Men frågan är ju om "vanlogt folk" som prioriterar en ny bil för 400' verkligen nöjer sig med en KIA som är "ok".Hittils säljer ju KIA alla el+hybrider som de överhuvudtaget kan få skeppat till Sverige så lite verkar det ju så ändå ;-)
Skulle tro att en majoritet av elbilar säljs till förare som betalar förmånsvärde.
Lövet skrev: ↑lör 02 feb 2019, 19:22En tredjedel av alla bilar som säljs registreras på en fysisk person. Privatleasing är bara ett finansieringssätt. Inte ett sätt att trolla bort kostnader.fjohan82 skrev:Ja, vanligt folk kan ju också innefatta tjänstebilsförare osv eftersom dessa absolut inte är några undantag men jag tror min poäng gick fram. Statistiken är tydlig för nybilsköp och där är privatpersoner ett undantag annat än privatleasing. Även Kia som gärna uttrycker sig som ett märke mot privatköpare säljer faktiskt fler bilar till företag än privatpersoner.Lövet skrev: ↑lör 02 feb 2019, 18:58 "Vanligt folk" i all ära men antalet sådana som kommer köpa E-Niro är minimalt. "Vanligt folk" köper nämligen inte nya bilar överhuvudtaget. De antingen privatleasar eller köper begagnat. Det återstår ju att se men det skulle inte förvåna mig om >90% av E-Niro kommer säljas till företag.Frågan är dock vad som kan anses som "vanligt folk".
Det gör inte Volvos eftersläpning mindre dock. Finns ju inga rena elbilar alls än så länge och det som Polestar håller på med imponerar inte på mig i alla fall.
Där finns det nog lika många tolkningar som tolkare...
Jag känner "vanligt folk" som prioriterar en ny bil före allt annat.
Nja, det låter som om dom planerar att bygga[…]