- tis 31 okt 2017, 07:59
#1208194
Då vi för några år sedan vid lanseringen av Hakkapelitta 8 skrev en lång tråd om våra upplevelser av det däcket på en Volvo V70 och den tråden var mycket uppskattad så kör vi en favorit i repris.
Jagrullar.se testar i vinter Hakkapelitta 9 SUV och vi kommer i denna tråd redovisa hur vi upplever däcken i olika väglag och situationer. Frågor ställda i tråden besvaras självklart i den mån vi kan svaret.
Vi har hunnit med och testa de flesta av premiummärkena, dubbfritt som dubbat och Hakka 8 har varit en klar favorit så förväntningarna är nu på Hakka 9 är högt ställda men. Viktigt här att understryka att Nokian inte har beställt detta test och att vi självfallet kommer att skriva om eventuellt negativa egenskaper hos däcket med.
Hakka 9 har precis som 8orna en stor mängd dubb men det som utmärker sig mest jämfört mellan dem är att 9orna har två olika typer av dubb. En typ i mitten och en annan typ i ytterkanterna vilket ska ge maximalt grepp både rakt fram och i sidled.
[youtube]cUohS7G_SIc[/youtube]
https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... eliitta-9/
La i söndags på en uppsättning på 235/50/18
Bilen är en Volvo XC70 -16 med awd och automat.
Har sedan dess hunnit köra ca 12 mil på torr asfalt.
Första halvmilen upplevde jag i kring 50km/h ett resonansljud i likhet med de jag i början upplevde i hakka 8 i omkring 90 km/h. Men detta har nu helt försvunnit, det tog fler mil att få det att försvinna med 8orna men då jag inte alls hört det efter första halvmilen så har jag stora förhoppningar att det är borta för alltid redan nu. Låter rimligt att däcket behövde slita in sig.
Upplever även däcket som något tystare än 8orna. Dock en stor brasklapp för att jag bara kört hakka 8 på V70 och att dessa nu ligger på en XC70 men med tanke på att det i princip är samma bil så bör det vara däcken som är tystare.
Förvånansvärt enkelt faktiskt att glömma bort att det sitter dubbdäck på bilen vilket överraskar mig. Jag upplever dem i ett första skede också som stabilare i stommen än Hakka 8 som jag upplevde lite vingliga.
Håller fortfarande på att köra in däcken så hoppas halkan håller sig borta några veckor till och sen kan vi börja testa däcket ordentligt. Så titta in i denna tråd då och då om ni är intresserade.
Jagrullar.se testar i vinter Hakkapelitta 9 SUV och vi kommer i denna tråd redovisa hur vi upplever däcken i olika väglag och situationer. Frågor ställda i tråden besvaras självklart i den mån vi kan svaret.
Vi har hunnit med och testa de flesta av premiummärkena, dubbfritt som dubbat och Hakka 8 har varit en klar favorit så förväntningarna är nu på Hakka 9 är högt ställda men. Viktigt här att understryka att Nokian inte har beställt detta test och att vi självfallet kommer att skriva om eventuellt negativa egenskaper hos däcket med.
Hakka 9 har precis som 8orna en stor mängd dubb men det som utmärker sig mest jämfört mellan dem är att 9orna har två olika typer av dubb. En typ i mitten och en annan typ i ytterkanterna vilket ska ge maximalt grepp både rakt fram och i sidled.
[youtube]cUohS7G_SIc[/youtube]
https://www.nokiantyres.se/vinterdack/n ... eliitta-9/
La i söndags på en uppsättning på 235/50/18
Bilen är en Volvo XC70 -16 med awd och automat.
Har sedan dess hunnit köra ca 12 mil på torr asfalt.
Första halvmilen upplevde jag i kring 50km/h ett resonansljud i likhet med de jag i början upplevde i hakka 8 i omkring 90 km/h. Men detta har nu helt försvunnit, det tog fler mil att få det att försvinna med 8orna men då jag inte alls hört det efter första halvmilen så har jag stora förhoppningar att det är borta för alltid redan nu. Låter rimligt att däcket behövde slita in sig.
Upplever även däcket som något tystare än 8orna. Dock en stor brasklapp för att jag bara kört hakka 8 på V70 och att dessa nu ligger på en XC70 men med tanke på att det i princip är samma bil så bör det vara däcken som är tystare.
Förvånansvärt enkelt faktiskt att glömma bort att det sitter dubbdäck på bilen vilket överraskar mig. Jag upplever dem i ett första skede också som stabilare i stommen än Hakka 8 som jag upplevde lite vingliga.
Håller fortfarande på att köra in däcken så hoppas halkan håller sig borta några veckor till och sen kan vi börja testa däcket ordentligt. Så titta in i denna tråd då och då om ni är intresserade.