EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1515730
Lockis skrev: sön 16 okt 2022, 19:39
fjohan82 skrev: sön 16 okt 2022, 13:31 En anledning till att lång räckvidd är av hyfsat stor vikt är att elbilar är så lättpåverkade av lite högre hastighet (90 jämfört med 120), kyla, motvind, snö/modd, släpvagn/husvagn eller annat som påverkar framfarten.
Köpa en bil för 500-1 mille som är så lättpåverkad av allt runt omkring är allt annat än positivt.
Såklart påverkar detta även en dieselbil, men inte alls på samma sätt som hos en elbil. Här har tillverkarna mycket att jobba på.
Är
Det upp till biltillverkarna att bestämma väder/vind?
Eller vad menar du att dem ska göra?
En drivlina som inte är så känslig för väder och vind som elbilar är vore tacksamt.
av Lockis
#1515851
fjohan82 skrev: sön 16 okt 2022, 20:06
Lockis skrev: sön 16 okt 2022, 19:39
fjohan82 skrev: sön 16 okt 2022, 13:31 En anledning till att lång räckvidd är av hyfsat stor vikt är att elbilar är så lättpåverkade av lite högre hastighet (90 jämfört med 120), kyla, motvind, snö/modd, släpvagn/husvagn eller annat som påverkar framfarten.
Köpa en bil för 500-1 mille som är så lättpåverkad av allt runt omkring är allt annat än positivt.
Såklart påverkar detta även en dieselbil, men inte alls på samma sätt som hos en elbil. Här har tillverkarna mycket att jobba på.
Är
Det upp till biltillverkarna att bestämma väder/vind?
Eller vad menar du att dem ska göra?
En drivlina som inte är så känslig för väder och vind som elbilar är vore tacksamt.
Får man köpa fossilbil istället 😉
Användarvisningsbild
av frasse4
#1515852

fjohan82 skrev:En drivlina som inte är så känslig för väder och vind som elbilar är vore tacksamt.
Det är ju snarare så att en fossilbil har väldigt olika verkningsgrad vid olika lastfall. Att det verkar som att den inte drar mindre när man kör långsammare är ju för att den är mindre effektiv. Att den inte drar mer på vintern är ju för att man normalt släpper ut 70 % av energin som ren värme som man kan använda lite av för att värma kupén. Skillnaden man märker är alltså inte att elbilen drar mer när man kör fort utan att den drar mindre när man kör långsamt
Användarvisningsbild
av V9097
#1515891
frasse4 skrev:
fjohan82 skrev:En drivlina som inte är så känslig för väder och vind som elbilar är vore tacksamt.
Det är ju snarare så att en fossilbil har väldigt olika verkningsgrad vid olika lastfall. Att det verkar som att den inte drar mindre när man kör långsammare är ju för att den är mindre effektiv. Att den inte drar mer på vintern är ju för att man normalt släpper ut 70 % av energin som ren värme som man kan använda lite av för att värma kupén. Skillnaden man märker är alltså inte att elbilen drar mer när man kör fort utan att den drar mindre när man kör långsamt
Du har naturligtvis rätt i sak, men trots detta är ju elbilens kortare räckvidd vid kallt väder en begränsande faktor för många. För att elbilar ska bli verkligt intressant för min egen måste vi komma betydligt längre med laddinfrastrukturen, och gärna få fram bilar med något längre räckvidd. Att kunna köra 60 mil utan att ta 40 minuters laddstopp är mer eller mindre ett krav, eller att laddningen kommer ner till ett 5-minuters stopp.
av Lövet
#1515894
V9097 skrev: Att kunna köra 60 mil utan att ta 40 minuters laddstopp är mer eller mindre ett krav
Du vill alltså inte ta ett 40 min stopp på 60 mil? Du har inte tänkt att äta nån gång på 8 timmar? ;)

Jag har en elbil med 57 mil räckvidd och det har hänt exakt 0 gånger att jag använt den räckvidden i ett svep utan att stanna. Man blir hungrig långt innan dess.

Det som visar sig att verkligen behövas är laddstationer som FUNGERAR för andra märken än Tesla. När jag åkte Audi var det bedrövligt att ladda. 25% av gångerna fungerar inte laddningen överhuvudtaget. Den osäkerheten måste bort och har större betydelse än 40 eller 60 mil. Mycket hellre 40 mil och garanterad laddning än 60 mil och inte veta om det går att ladda eller inte när man kommer fram.
Användarvisningsbild
av V9097
#1515900
Lövet skrev:u vill alltså inte ta ett 40 min stopp på 60 mil? Du har inte tänkt att äta nån gång på 8 timmar? ;
Inte ovanligt att jag kör 28 mil till min kund på morgonen, och hem på eftermiddagen. Kunden har inga laddstolpar (ännu) och ofta sträckkör jag de 28 milen. Det tar heller inte 40 minuter att äta en hamburgare de gånger det är aktuellt.

Dessutom bygger ett mat- och laddstopp på 40 minuter på att det inte är kö till laddstationen, därav behöver laddinfrastrukturen byggas ut kraftfullt, vilket jag också nämnde i mitt förra inlägg. Laddstationer behövs i betydligt större omfattning längs de stora vägarna, men också hos tex mina kunder för att elbil ska fungera bra för mig.

Jag tror vi är helt överens om att laddmöjligheterna är viktigare än att räckviddan ökar från 50 till 60 mil.
av Lockis
#1515934
V9097 skrev: tis 18 okt 2022, 15:59
Lövet skrev:u vill alltså inte ta ett 40 min stopp på 60 mil? Du har inte tänkt att äta nån gång på 8 timmar? ;
Inte ovanligt att jag kör 28 mil till min kund på morgonen, och hem på eftermiddagen. Kunden har inga laddstolpar (ännu) och ofta sträckkör jag de 28 milen. Det tar heller inte 40 minuter att äta en hamburgare de gånger det är aktuellt.

Dessutom bygger ett mat- och laddstopp på 40 minuter på att det inte är kö till laddstationen, därav behöver laddinfrastrukturen byggas ut kraftfullt, vilket jag också nämnde i mitt förra inlägg. Laddstationer behövs i betydligt större omfattning längs de stora vägarna, men också hos tex mina kunder för att elbil ska fungera bra för mig.

Jag tror vi är helt överens om att laddmöjligheterna är viktigare än att räckviddan ökar från 50 till 60 mil.
Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.
Användarvisningsbild
av V9097
#1515951
Lockis skrev:[quote=V9097 post_id=<a href="tel:1515900" data-original-title="" title="">1515900</a> time=<a href="tel:1666101549" data-original-title="" title="">1666101549</a> user_id=15758]
Lövet skrev:u vill alltså inte ta ett 40 min stopp på 60 mil? Du har inte tänkt att äta nån gång på 8 timmar? ;
Inte ovanligt att jag kör 28 mil till min kund på morgonen, och hem på eftermiddagen. Kunden har inga laddstolpar (ännu) och ofta sträckkör jag de 28 milen. Det tar heller inte 40 minuter att äta en hamburgare de gånger det är aktuellt.

Dessutom bygger ett mat- och laddstopp på 40 minuter på att det inte är kö till laddstationen, därav behöver laddinfrastrukturen byggas ut kraftfullt, vilket jag också nämnde i mitt förra inlägg. Laddstationer behövs i betydligt större omfattning längs de stora vägarna, men också hos tex mina kunder för att elbil ska fungera bra för mig.

Jag tror vi är helt överens om att laddmöjligheterna är viktigare än att räckviddan ökar från 50 till 60 mil.
Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.[/quote]

Är det verkligen din tolkning av mitt inlägg? Wow!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1515981
V9097 skrev: ons 19 okt 2022, 06:36
Lockis skrev:[quote=V9097 post_id=<a href="tel:1515900" data-original-title="" title="">1515900</a> time=<a href="tel:1666101549" data-original-title="" title="">1666101549</a> user_id=15758]
Lövet skrev:u vill alltså inte ta ett 40 min stopp på 60 mil? Du har inte tänkt att äta nån gång på 8 timmar? ;
Inte ovanligt att jag kör 28 mil till min kund på morgonen, och hem på eftermiddagen. Kunden har inga laddstolpar (ännu) och ofta sträckkör jag de 28 milen. Det tar heller inte 40 minuter att äta en hamburgare de gånger det är aktuellt.

Dessutom bygger ett mat- och laddstopp på 40 minuter på att det inte är kö till laddstationen, därav behöver laddinfrastrukturen byggas ut kraftfullt, vilket jag också nämnde i mitt förra inlägg. Laddstationer behövs i betydligt större omfattning längs de stora vägarna, men också hos tex mina kunder för att elbil ska fungera bra för mig.

Jag tror vi är helt överens om att laddmöjligheterna är viktigare än att räckviddan ökar från 50 till 60 mil.
Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.
Är det verkligen din tolkning av mitt inlägg? Wow!
[/quote]
Det var väl rätt lätt att uppfatta det så. Man köper väl bil efter behov och plånbok?
Användarvisningsbild
av V9097
#1515987
Perra83 skrev:Det var väl rätt lätt att uppfatta det så. Man köper väl bil efter behov och plånbok?
Exakt. Man köper bil efter behov, plånbok och yttre förutsättning som tex tillgång på bränsle, ledtid på nybeställd bil, utbud på begagnatmarknaden osv.
Lockis skrev:Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.
Men just denna kommentar tycker jag faktiskt var en aning dryg, jag har ju bara gjort ett försök att beskriva mina förutsättningar, mitt behov och bakgrunden till mitt bilval. Jag försöker inte hitta några fel med elbil, inte heller har jag ifrågasatt någon annans val av bil eller val av eldrift kontra flytande bränsle. Jag kommer sannolikt ha elbil själv om ett några år, men just nu är förutsättningarna för min del bättre med bränslebil eller laddhybrid.
Jag har heller aldrig påstått att jag kör 2x30 mil varje dag. Men det händer tillräckligt ofta för att jag ska känna mig begränsad av de egenskaper dagens elbilar och laddinfrastruktur erbjuder.

Allt glasklart?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Min första tanke är att felkoderna inte […]

Anledningen att det nog inte följde med n&ari[…]

Martins S90-98

När solen tittade fram var det dags att ta li[…]

Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]