Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1536337
Hej.
När jag hämtade min XC60 recharge i oktober så satt vintersulorna på och jag kollade aldrig vilka sommardäck det var till den. Idag har jag skiftat till sommardäck och upptäcker att det är Michelin Crossclimate 2 åretruntdäck som är levererat som standard sommardäck?! Är detta något nytt Volvo bärjat med eller har dom blåst mig?
Har aldrig varit med om att dom sätter på allrounddäck som sommardäck på en ny bil tidigare och spelar det någon roll egentligen?
#1536341
lpc123 skrev: mån 03 apr 2023, 10:36 Hej.
När jag hämtade min XC60 recharge i oktober så satt vintersulorna på och jag kollade aldrig vilka sommardäck det var till den. Idag har jag skiftat till sommardäck och upptäcker att det är Michelin Crossclimate 2 åretruntdäck som är levererat som standard sommardäck?! Är detta något nytt Volvo bärjat med eller har dom blåst mig?
Har aldrig varit med om att dom sätter på allrounddäck som sommardäck på en ny bil tidigare och spelar det någon roll egentligen?
Det var standard för ~MY22 och early MY23. Dock har Volvo fått kritik för sina allrounddäck inte är bra för nordisk vinter och att dom kommande MY24 > ska återgå till sommar- och respektive vinterdäck igen. Men som sommardäck bör den fungera. men det är upp till dig om du vill sälja/behålla och köpa dedikerade sommardäck.
#1536367
Anser att de är för mjuka för min sommarkörning och det är i sig inget konstigt då de är tänkta att fungera i flertalet klimat. I kombination med det levereras de dessutom med cirka 6,1 mm mönsterdjup. Hur slitaget ser ut efter en sommar har jag däremot inte fått chansen att ta reda på själv.

Sett till de aktuella däckens typ blir kombinationen anpassade vinterdäck på vinterhalvåret och ”all season”-däck på sommarhalvåret lite underlig.
#1536380
Jag "krängde" av mina Crossclimate direkt vid leverans dec 2022 och ersatte dom med nya Continental Premiumcontact 6. Och mönsterdjupen på dagens sommardäck blir lägre och lägre, Contidäcken håller ca. 6,4-6,5 mm i mönsterdjup nya. I vinter och nu kör jag på Nokian Hakkapeliitta SUV R3, hyggligt däck men jag håller nog Conti,s motsvarighet (dubbfritt) som bättre.
Dom lösa Crossclimatedäcken var lättsålda på Blocket:)
#1536384
Jag har för mig att man skulle få riktiga sommarsulor om man beställde vinterdäck?
Men TS kanske köpte vinterdäcken från 3:e part? (står ju dock att han hämtat med vintersulor på).

Kolla med säljaren, känns skumt..
#1536392
Recharge-däck står med i din standardutrustning från fabriken. Detta gäller även på modellår 2024. Rom modellår 2025 kommer Volvo välja att ta in sommardäck som standard igen.

Lär bli en omöjlig uppgift att få ÅF att ta kostnaden på att kränga av dina hjul ovh dom står för kostnaden.
Bara bita i det sura äpplet, då denna info stått på köpeavtalet hela tiden.

Så farliga är dom inte, lite mer vägljud bara :-)

/C
OM RYSSEN KOMMER

Det är ju solklart att det bara är SD so[…]

Elpriset

Det står ju att man tog beslutet att lä[…]

Vi som beställt nya XC60

Uthämtad 10 maj 2024 my25. Tack för[…]

Hej, Har ni tips hur man gör för att byt[…]