Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1536573
leiwi skrev: tis 04 apr 2023, 12:11
valln skrev:Bilen är dyr att serva.



6000 mil kostade 9200 kronor på Bilbolaget I Umeå.
Det var det värsta jag hört , kan omöjligen bara vare en vanlig service , något utöver måste ha gjorts!
Nej, filter, olja, tändstift, rengöring kamera och radar. Kupefilter.
Slitagekontroll och drivlinekontroll för 1300 kronor.
av Robkwi
#1536621
Hej

Har haft en v60cc d4-20 och har nu en v60cc b4-21.

Håller med att d4:an var lite slö, framför allt när man skulle snabbt in eller ut ur rondeller t ex. Det var liksom en fördröjning som märktes mellan att man tryckt på gasen och att bilen accelererade. Störde mig mest på det i början men lärde mig sedan att bilen är sån och anpassade mitt körsätt istället ;-)

När jag sedan fick B4:an så märkte jag direkt skillnad. Slöheten är borta, känns som att batteriet skjuter till i låga farter och det ger mer än man tror.

Men oavsett vilken motor, D4 eller B4, så tycker jag verkligen om bilen. Så skön och go att köra, bekväm i långfärd, relativt snål (0,67 i snitt). Ganska rolig att köra men inte nervös på nåt sätt. Bra dragbil. Man sitter bra trots att det är halvläder säten utan dynförlängning. Alla förarstöd med typ automatiska helljus, BLIS, 360 kamera osv funkar helt OK. Nackdelen är väl att man blir en sämre förare och har sämre koll på bilen pga alla dessa stöd ;-)
Harman kardon radio med kabelansluten telefon ger också bra ljudkvalitet.

Hade HUD (Head up display) i D4:an. Gillade det och blev snabbt van vid det. Nackdelen är att den reflekterads lite i rutan på ett sätt som störde i början. Trodde jag skulle sakna det i B4:an mer än jag gör. En bekväm grej men inget måste.

Till nackdelar hör att bagaget inte är jättestort (går inte att jämföra med xc60 eller för den delen gamla v70), det är lite småknarr i inredningen som stör mig som dyker upp i motorvägsfart från instrumentbrädan (men inte i närheten av föregående generationer xc60, xc70) och att insteget till baksätet är trångt. Har man lite större skostorlek så är det svårt att komma in/ut med konsekvensen att inredningen får massa fula skomärken (har ljus inredning :x ).

Servicekostnader har jag ingen aning om då jag är lyckligt lottad att få köra tjänstepulka.

Men bilen är som sagt grym. Skulle jag bli av med tjänstebil nån gång så skulle jag nog sneglat mot att köpa en begagnad sådan privat. Dock svårt att få tag på en välutrustad, med ljus inredning och inte svart färg ;-)
av thewhitecar
#1537363
V
60 CC -2020 early
Bra säten ,lätt kliva ur/in ,eco -mode -minskar bränslemängden-speciellt i nerförsbackar ,senaste långstyrningen 122 mil -64 liter -0,53
dags för stor service -kollat priser -skiljer över 1000 kr -ej kollat med volvoverkstad -låst sina kunder via årsavtal .
första året med låg skatt -saknar lite den bättre stereon , annars nöjd med bilen
av Sasjjj
#1577454
Halvgammal tråd, men jag tänkte flika in lite synpunkter på min relativt nyinköpta V60 CC B4 D MY2022. (Knappt 4000 mil)

Fantastiskt chassi med grym komfort, naturligtvis ingen sportbil men underbar på landsväg. Lagom motor där mildhybriden som tidigare nämnts skjuter på bra in i rondeller, start vid rödljus o.s.v. Lite törstig, men det är en ganska tung bil med fyrhjulsdrift, lite högre än en vanlig V60. Den drar cirka 0,6 liter per mil vid "lagom" fart på landsväg. Tycker man att den är för slö så har man valt fel drivlina då bör man ha en T8 istället. Fruktansvärd fordonsskatt i knappt ett år till innan Malus släpper sitt strypgrepp om denna bil.

Fantastiska stolar, absolut världsklass. Fin inredning med hyfsad känsla i material och sammansättning. Dock ett litet minus att träinlägget har släppt lite ute i hörnet på passagerarsidan, ovanför handskfacket. (Jag lär väl starta en ny tråd om detta problem) Harman Kardon ljudet är helt ok, visst hade jag gärna haft B&W men HK är fullständigt acceptabelt. Saknar HUD som jag har haft på andra bilar tidigare, men det är mest en vanesak.

Bagageutrymmet är inte gigantiskt, men räcker till. Har stört mig rejält redan på insynsskyddet där bak, någon Volvokonstruktör borde ha tappat jobbet över detta....

Hade "samma" motor (minus mildhybriden) och växellåda i en gammal V70 MY2016. Drivlinan har förfinats rejält genom åren, går nästan inte att jämföra.
av Tybbe
#1577499
Hej kan meddela att det inte blev en v60 cross country det blev en v60 2019 T5 R-Design och är fruktansvärt nöjd med bilen
Någon som har pluggat egr?

Jadu bra fråga 😄. Är en diesel D5244T1[…]

Den dör fort, inte som att den surat ner sig.[…]

För dig som kör mycket korta sträck[…]

Hur avvaktiverar man blockerat låsläge […]