Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurrr
#1577307
Hej!

Jag ligger just nu relativt långt i planerna på att äntligen införskaffa en Volvo XC90. Jag var nyligen och provkörde en och tyckte den kändes väldigt skön och väldigt tyst inuti (jämfört med det jag har idag, gud vad skönt). Mer lättmanövrerad än jag föreställt mig kring en stor SUV. Men jag har en hel del frågor, främst på grund av att jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar och ganska nojig över att bli lurad och för att detta blir det första riktigt stora bilköpet för min del och en bil jag räknar med att ha i 7-10 år. Jag hoppas att ni ska kunna guida mig och jag uppskattar alla tips och förklaringar från de som orkar ta sig tiden.

Bilen kommer främst att användas i dagligt bruk för att pendla till och från jobb/förskolor (ca. 30- 35 km per dag). Min första tanke på grund av detta är att köpa en hybridvariant och inte Diesel/Bensin. Vad jag har förstått har T8 en range som ska klara av det och jag tänker att det bör bidra till att hålla kostnaderna nere jämfört med att köra på diesel/bensin?

En fråga gällande T8, var är skillnaden på "T8" och "T8 II"? Mina googlingar ger mig inga tydliga svar....

Dessa saker känner jag att jag måste ha:
360 kamera,
Backkamera,
Parkeringsvärmare,
Sensorer runt bilen över lag :oops: ,
Farthållare,

Dessa saker känner jag vore nice to have men inget måste:
Massagestolar fram (Tror dessa ingår i alla Nappa-varianter?),
B&W,
Heads up Display,
Aktiv luftfjädring

Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist som också anpassar sig till bilen framför (exempelvis saktar ner om bilen framför saktar ner).

Rent exteriört känner jag att R-design är snyggare än Inscription modellen, men är väldigt osäker på vad som faktiskt skiljer dem åt interiört. Så jag är ändå relativt öppen för att köpa vilken av dem som helst.

Sist men inte minst, till själva köpet. Jag känner mig alldeles för osäker för att köpa från en privatperson, processen känns besvärlig när jag inte ens vet riktigt vad jag ska kolla efter när jag tittar på bilen. Så jag lutar därför mot en bilfirma för att få lite guidning kring processen och hoppas på att de är någorlunda ärliga med vad jag får och vilka problem som eventuellt finns med bilen. Men jag undrar hur mycket som är rimligt att pruta hos firmor? 5-15%? Mer? Mindre? Min budget ligger runt 580.000 kronor och jag vet att det kanske är i det lägre spannet och kan bli svårt att hitta det jag just nu tänker mig att jag vill ha (XC90 2021+, R-design, T8 som gått under 7000 mil)

Sammanfattning av frågor:
1. Är hybridvarianten att föredra framför diesel/bensin om man pendlar 30-35 km per dag?
2. Vad är skillnaden mellan T8 och T8 II?
3. Har alla XC90 modeller farthållare/laneassist osv? Eller skiljer det beroende på tillägg? Vad ska jag kika efter i så fall för att vara säker på att jag får med det?
4. Vad skiljer R-Design mot Inscription rent interiörmässigt?
5. Hur mycket är rimligt att pruta på en begagnad XC90 hos bilfirma (ungefär, i %)?
6. Är det något jag absolut bör undvika? Något jag absolut bör ha?
7. Finns det NÅGOT scenario där jag utifrån min livssituation/användningsområde för bilen bör överväga en B5 framför en T8?


Sorry för eventuellt rörig tråd, men tack på förhand för era instick och hjälp! :)
#1577312
HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen prioritera högt.
Luftfjädring skulle jag skippa helt (blir mest bekymmer och skall du ha bilen i tio år blir det definitivt bekymmer och dessa bekymmer tenderar att kosta en hel del tyvärr).

Rekommenderar elektrisk bagagelucka med sparksensor - guld värd när man har flera saker som skall ut/in och det är blött så man inte kan ställa ifrån sig.
Rekommenderar akustikrutor. Lite tystare och lite säkrare.
Dragkrok kan eftermonteras, original halvelektrisk, så den är det inget att ha på måstelistan ens om man skall ha krok anser jag. Kolla pris (gissar på cirka 15).
Volvo on Call rekommenderas starkt - fjärrstyra värmare och sådant.

Dubbelkolla så du får alla nycklar och att inga andra nycklar ligger inprogrammerade i bilen när du köpt bilen.
Dubbelkolla så att kontot till Volvo on Call inte ligger hos någon annan när du köpt bilen.

R-design skulle jag personligen skippa. Betalar mest för att få en "sportig" bil - det vill säga inget reellt mervärde egentligen, enligt min åsikt då.

Skulle definitivt premiera så små fälgar som möjligt. Bättre för däckekonomi vid nyköp, lägre förbrukning, mindre stötigt, mer tåligt mot potthål och trottoarkanter med mera.

Har i dag en V90 D4 AWD -18 med bland annat HUD, 360, BLIS, parkeringssensorer runtom och är extremt nöjd.
Kolla på tillbehörssidan hos Volvo så ser du vilka eventuella mjukvaror du kan köpa till om du önskar.
av gurrr
#1577335
Tack för svaret!

HUD verkar absolut trevligt och något jag ska fundera lite mer kring. När jag provkörde såg jag att min HUD inte syntes ordentligt, vilket var irriterande. Kanske för att jag höjde sätet för mycket. Men jag antar att det går att justera exakt hur/var man vill visa HUD så att den syns oavsett hur högt/lågt man sitter? Jag hade dock inte tid att sitta och leta efter var man justerar det just då.

Vet du om akustikrutor är något man kan lägga till i efterhand? Eller måste det finnas med från fabrik?

Bra tips kring Volvo on Call och bilnycklarna, hur dubbelkollar jag sånt där? Jag har absolut ingen aning om hur man gör såna kontroller, hjälper firman till med det genom att kolla i deras system?
#1577348
HUD: På sensus har du en digital knapp i mittskärmen (svep, öhm, åt höger tror jag?) och sedan justerar du med rattknapparna. Googlegrejset har jag ingen aning men är säkert en meny eller så.
Du kan justera ljusstyrka samt placering och även vridning - vid rutbyte kan texten hamna lite på snidskan till exempel vilket då går att räta till.
Tänk på att polariserande solglasögon gör att HUD syns dåligt. Jag brukar då dra upp max ljusstyrka och då kan jag se svagt, och lutar jag huvudet en aning åt valfritt håll ser jag det lite starkare, så jag upplever att det ändå fungerar helt okej sommartid när solen gassar på och Rajbannen (polaroidbrillor av pilotmodell för 74 spänn från dintidning.se...) vilar på näsan.

Fabrik. Laminerade rutor runtom. Normalt har du bara laminerad ruta fram och sedan härdade rutor åt sidor och bak. Laminerade rutor runtom ger lite tystare kupé, vid kollision så får man inte heller samma mängd glassplitter och det är även mycket svårare att bara krossa en ruta för att bryta sig in (samtidigt är det svårare att krosa en ruta för att komma ut kan tilläggas...).

På Sensus drar du ner ovankanten på skärmen och där kan du se tillagda användare. Är det Volvohandlare kan de även gå in med datorn och kolla. Google, ingen aning. Men säkert någon meny där med.
Volvo on Call så är jag lite osäker men tror jag kan se det när jag har kopplat upp bilen i appen. Men är det Volvohandlare kan de säkert hjälpa. Står säkert i någon manual också.
av 246
#1577358
Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen har "farthållare/laneassist/pilotassist" tror det är standard. Undantaget kanske en importerad bil, men för säkerhets skull kolla spec och fråga säljaren. Något jag gillar skarpt är laminerade rutor, tystare kupe och framför allt minimerad risk för knackad sidoruta och något nyinhandlat stulet på parkeringar runt varuhus, vilket inte är helt ovanligt tyvärr. Som föregående skrev, spark för öppna bakluckan är mer användbart än jag trodde.
VOC-Volvo On Call är ett absolut måste. En volvohandlare hjälper dig med allt inom VOC i deras system, tar bort gamla ägaren om det inte är gjort, skapar ny användare och guidar dig med nya appen samt kontrollerar profiler och nycklar.
Pruta några procent kanske går men desto lättare att lägga till utrustning som tex nya mattor, bagagematta, vinterdäck,hundbur,lackskydd osv

När det kommer till själva köpet, viktigast enligt mig, köp bilen från en volvohandlare. Du kommer få Selectgaranti med dina krav på årsmodell och miltal. Min bil hade några dyra fel och det har tveklöst åtgärdats omedelbart helt utan krångel eller försök att slingra sig undan. Har bara behövt ringa säljaren, han godkänner felet och säger "uppsök valfri volvoverkstad" Jag bokar tid på verkstaden, dom beställer hem delar och på inlämningsdagen dubbelkollar dom med säljaren..vilket redan noterat garantiåtgärden. Tryggt köp!!
av gurrr
#1577360
246 skrev:Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen har "farthållare/laneassist/pilotassist" tror det är standard. Undantaget kanske en importerad bil, men för säkerhets skull kolla spec och fråga säljaren. Något jag gillar skarpt är laminerade rutor, tystare kupe och framför allt minimerad risk för knackad sidoruta och något nyinhandlat stulet på parkeringar runt varuhus, vilket inte är helt ovanligt tyvärr. Som föregående skrev, spark för öppna bakluckan är mer användbart än jag trodde.
VOC-Volvo On Call är ett absolut måste. En volvohandlare hjälper dig med allt inom VOC i deras system, tar bort gamla ägaren om det inte är gjort, skapar ny användare och guidar dig med nya appen samt kontrollerar profiler och nycklar.
Pruta några procent kanske går men desto lättare att lägga till utrustning som tex nya mattor, bagagematta, vinterdäck,hundbur,lackskydd osv

När det kommer till själva köpet, viktigast enligt mig, köp bilen från en volvohandlare. Du kommer få Selectgaranti med dina krav på årsmodell och miltal. Min bil hade några dyra fel och det har tveklöst åtgärdats omedelbart helt utan krångel eller försök att slingra sig undan. Har bara behövt ringa säljaren, han godkänner felet och säger "uppsök valfri volvoverkstad" Jag bokar tid på verkstaden, dom beställer hem delar och på inlämningsdagen dubbelkollar dom med säljaren..vilket redan noterat garantiåtgärden. Tryggt köp!!
Tack! Jag kommer definitivt hålla mig till svensksåld så då bör jag inte behöva tänka på den utrustningen (men ska dubbelkolla ändå för säkerhetsskull vid köp).

Pruta några procent lät dock lite skrämmande :D Jag hade helt klart hoppats på åtminstone 10% på de som ligger uppe på Volvo Selekt (prio är att köpa via Volvohandlare, men beror såklart mycket på pris), men det låter som att jag snarare kommer framstå som oförskämd om jag skulle komma med något sånt bud... Får fundera en vända till. Hur menar du med att det är lättare att lägga till utrustning, som nya mattor osv? Menar du att de "bjuder" på det? Eller att man får köpa till det för ett lite förmånligare pris?
#1577364
Ja, generellt sett kan det vara lättare at pruta på tillbehör.
Vinterhjul behöver du till exempel... och kanske plastmatta i bageutrymmet? Domkraft? (aldrig fel att ha enligt min mening!), extra nyckel? Serviceavtal till förmånligt pris elleratt det ingår i tre år? Är det inga plastmattor så plastmattor? Hållare till solglasögon (skitbra - den har jag! Inga stora pengar men många bäckar små....)?
Kolla så rutan ser bra ut - annars deala till dig rutbyte också såklart. Fulltankad såklart!
Och så vidare.

Just det, rekommenderar att du läser tråden om bakljusen som går sönder. Särskilt de sista sidorna med mina analyser av trasigt bakljus. Syna detta(!) och ser du att det inte ser rätt ut så begär att lampan byts innan köp.
#1577370
Hur nya bilar och vilken budget har du?

Jag beställde en absolut fullsmetad XC90 T8 R-design för 2 år sedan och kört 2000 mil sedan dess och kan inte vara mer nöjd.
Har haft 2 fullsmetade V90 innan denna och även dessa va kanon.
Hade jag inte vart sugen på en EX90 nu så hade jag nog tagit ut en likadan bil som jag har nu på 2 årsdagen, troligen blir denna bil 3år i min ägo för EX90 verkar bli lite försenad.

Xc90 är en kanonbil och jag hade valt en bil som har allt.

Luftfjädring tycker jag du ska ha på en så stor och tung bil, varför åka omkring i en bil utan luftfjädring när den blir sååå mycket bättre med.

B&W är fruktansvärt bra ljud för att vara i bil. (Se till att få B&W med silvriga koner, inte de gula)
De senare 2022 har ett större batteri där du kommer upp mot 70km och den kallas nog II.
T8 funkar utmärkt för pendling och även långkörning är den snål, vi kör fullpackat till fjällen på flera deciliter under litern (kommer inte ihåg exakt men runt 0,7-0,8) med vinterhjul som är 275 breda.
Tidiga Xc90 har inte pilotassist.
R-design är en sportig variant och Inscription är typ lyx. R-design är trevlig och passar mig. Inscription har cromedetaljer som gör helt bort för mig.
Prutning ja kanske, jag har 10% på ny bil vid nyköp.

Du kommer bli helnöjd!
#1577374
De flesta XC90 är välutrustade. Det kommer att bli mycket "tycke och smak" som avgör vad du vill ha. Jag kan hålla med om t.ex. akustikrutor. Det är många som vill ha bättre ljud. Bower & Wilkins låter betydligt bättre än standardsystemet. Jag har standardljud, och det duger. Men inte mycket mer...

Luftfjädring är en annan stötesten. Komforten är bättre med luft, och lastar du ofta tungt kompenserar bilen för det. Speciellt om du ska dra tungt. Luftfjädring har också en tendens att ge högre underhållskostnad när bilen blir äldre. Jag valde aktivt bort luftfjädring.

HUD är en annan sak som är högst personlig. Jag har HUD i vår BMW i4. Jag har det inte i vår XC90. Jag kan inte säga att jag saknar det speciellt mycket.

Jag har funderat på att byta till vår D5 mot en ny T8. Skulle jag köpa nytt hade det blivit en T8. Hittar du en vanlig diesel/bensin som är tillräckligt mycket billigare kan det väl vara värt det -- men en T8 är betydligt trevligare att köra. Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8, men eftersom den är så pass mycket trevligare att köra hade den varit mitt val i alla fall.

Ska du lyckas pruta mycket på en Select-bil så bör du nog leta efter en som stått länge hos någon handlare...
av Mr T
#1577376
Du behöver göra en kalkyl över dina olika altnernativ. En T8:a kostar mer än en B5:a i inköp (allt annat lika) vilket innebär att du får en högre finansieringskostnad för den. Det betyder dock inte att värdeminskningen blir högre med en T8:A. Sen är skatten för en T8:a bara 375 kr i stället för 17000 kr/år för de första tre åren och 5000 kr/år därefter för dieseln.

T8II kom late MY22 och har ett större batteri, räcker till ca 65 - 70 km körning, och Googlesystemet. T8II är nästan alltid dyrare i inköp.

R-design och Inscription har ersatts av Dark och Bright. Att ge ett tydligt svar vad som skiljer de åt går i princip inte då du kan kombinera sportsäten med Inscription/Bright, och komfortstolar med R-design/Dark - och vice versa naturligtvis. Utöver Dark/Bright finns utrustningsnivåer - Plus och Ultimate.

Personligen tycker jag stolarna med ventilerat läder är de skönaste, men de kostar också mest.

För övrigt håller jag med Sundancekid. Jag har en XC90 Ultimate Dark MY24 med ventilerade säten och det är en väldigt, väldigt skön bil. Med mitt körmönster får jag ut ca 65 km / laddning. Oftast kör jag enbart på el, men på långkörningar blir det naturligtvis bensin också. Över tid är bensinförbrukningen ca 0,4 liter/mil, plus elen då som brukar bli nån hundralappar i månaden.
Frågor om V60

Jag går i tankarna att köpa en V60 […]

Jag väntar också på en så[…]

Nyss tändes varning för bromsfel. Mä[…]

Takfel C70 2005

Bilen har stått oanvänd i c:a 5 å[…]