Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
#1569611
Vi har två V90 CC i familjen. En årsmodell 2019 och en 2023. Jag kan inte hitta någon tydlig beskrivning av hur systemet för mobil kommunikation ser ut.
Undringar:
Jag har från olika Volvo/Bilia anställda fått olika uppgifter om det finns ett eller två mobilmodem per bil. Vilket är korrekt, ett eller två?
Var i bilen finns mobilmodemen inkl SIM?
Vad är Volvo On Call? Är det ett marknadsföringsbegrepp eller finns det tydligt beskrivet vilka funktioner som ingår?
Ingår 112-samtal vid krock (eCall) i Volvo On Call?
Om man inte abonnerar på Vovlo On Call är det ju ändå lag på eCall skall funka. Vem betalar för det abonnemanget eller använder man funktionen att samtal till 112 kan ske utan abonnemang.
Jag har fått en faktura på 390 kr som dras från mitt kreditkort men Volvo kan inte svara på vilken bil det gäller, vi har ju två stycken. Dessutom har jag fått ett felmeddelande om no connection i bilen jag tror 390 kronor avsåg.
av least
#1569652
Bilens telematikenhet sitter väl skyddad i bilen, strax under baksätet.

Volvo On Call som används vid en olycka har en egen strömkälla i form av ett litet litiumbatteri.
Detta batteri tyder enligt mig på att Volvo On Call har en egen funktion för att kommunicera med nödcentralen ifall bilen i övrigt är strömlös.

Och då skulle jag säga att bilen har två modem, dels telematikeneheten som används för underhållning och kommunikation.
Och sedan Volvo On Call som är en självständig enhet som under normala omständigheter får GPS-positionen från bilens GPS-enhet. Denna position sänds digitalt, och då har enheten troligen Voice over LTE/3G, och med det ett modem.
Bensinpriser v2

https://www.dn.se/sverige/nya-eu-regler-kan-ge-pri[…]

Gasspjäll mm.

Var sitter gasspjället resp. luftmassemä[…]

Mer diverse 7/940

Diverse grejer till 7/940, både sprillans ny[…]

Verkar lite si och så med passformen ibland […]