Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1544370
Egentligen inte förvånande, men det verkar som alla diselmodeller är bortplackade nu. Hörde från en kollega i Belgien att diesel var borta, men trodde inte det gällde den svenska marknaden förrän jag kollade själv.

Detta verkar gälla både 90-serien och 60-serien.
Användarvisningsbild
av bem
#1544382
Det är väl en kombination av att man kanske tycker dieselmotor ger lite badwill, inte anses så "ren", och att Volvo kanske inte ser så stor efterfrågan på sina bilar som har dieselmotor?
Vi får väl hoppas de inte slutar sätta bensinmotorer i sina Volvo så där abrupt också, de som bara har bensinmotor. Ja deras laddhybrider har ju bensinmotor också. För de har ju inte elektrifierat hela sin flotta ännu, det sker ju gradvis nu åren framöver. Ingen av Volvos helt elektriska bilar tilltalar mig alls, inte de två senaste "EX" heller. Gillar min Volvo laddhybrid rätt bra. Ser lite mörkt ut om nästa bil skall kunna bli en Volvo, för min del. Ingen riktigt som jag gillar, men man kanske får sänka kraven och ta en som passar närmast nästa gång det blir bilbyte om ca. 1 år. Men man måste ju bestämma sig snart för leveranstiderna är ju så långa numera. Jag undrar vad de som kör Volvodiesel idag och som helst vill köra diesel av nån anledning kommer vända sina blickar vid nästa bilbyte. Eller de kanske går över till en Volvo bensinare vid nästa bilbyte?
Vad mycket som "utgått" ur Volvos sortiment på senare tid: V90 CC, V60 CC, dieselmotorer.
av PowerPulse
#1544400
Är ruggigt nöjd med min D5. Bra val för miljön med om man tittar på fakta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1544403
Ja det blir ju en omöjlighet att fortsätta åka Volvo med dieselmotor om man söker en ny/nyare modell.
Sen finns det andra tillverkare som lanserar nya stora SUVar med dieselmotor, bensinmotor och laddhybrid, allt för att ge kunderna valmöjligheter för att behålla dem till sitt märke.
av valln
#1545474
Jag tror Volvo behöver satsa alla resurser på att få fram lättare och billigare elbilar och inte tappa allt för mycket gentemot Tesla.
Att i det läget fortsätta med en ineffektiv förbränningsmotor tror inte jag är rätt väg att gå.

Det känns tydligt också nu på sommaren hur mycket värme som alstrars från förbränningsmotorer, till och med från ljuddämparen alstrar det värme så det räcker och blir över....

1 liter diesel är 9,6 kWh. Bensin 9,0 kWh.
av Lövet
#1545499
Tittar man på den faktiska försäljningen, och inte utgår från vad man tycker som begagnatkund, så är det inte speciellt konstigt för Volvo att de slutar med diesel som drivmedel. Bara 17% av senaste årets försäljning i Sverige i diesel.

Ni måste förstå att Volvo skiter ett långt stycke i vad begagnatköparen tycker. Bistert men så är det. Diesel säljer inte längre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1545535
Totalt sett är det ju fortfarande bensin som är det drivmedel som det sälj mest av i Sverige och 90% av lätt lasbilsflottan går på diesel idag. Så viss säljer diesel, dok kanske inte volvo personbilar, men överlag är det diesel som gäller och kommer så vara i många år framöver. Är rätt säker på att volvo skjuter sig själva i foten numera, men det är min åsikt, och jag har säkert fel, den som lever får se.
av Lövet
#1545536
Andra marknader och andra fordon kommer säkert åka diesel ett tag till. Men om man vill sälja nya bilar i Sverige idag i högre prisklass är inte diesel rätt drivmedel längre.

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??