Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502453
Smart energifördelning med Goggle maps har börjat strula i min V90 T6 Recharge MY22 early.
Funka tidigare men jag tror problemet uppkom i och med mjukvaruversion 2.0.
Jag märker det inte funkar varje gång jag åker hem från jobbet (6 mil). Oftast går smart energifördelning aldrig igång eller så kan det funka en stund men dör ut. Symbolen vid batterisymbolen skall bli en liten blixt när snart energifördelning fungerar. Var inga problem förr. Numera går batteriet direkt till noll, det är inte noll när jag når destinationen. Jag kör på körläge Hybrid och Auto som krävs för att smart energifördelning skall funka när man ställt in en destination i Google maps i bilens navigator.
Nån annan som märkt nåt problem med funktionen smart energifördelning?
Det är den här funktionen:

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps
#1502479
metal skrev: fre 17 jun 2022, 17:16 Samma för mig. Funkar ibland, ibland inte...


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
OK, tack för svar. Då är vi två i alla fall med samma problem.
Gissar detta kommer rättas i en framtida mjukvaruversion. Det har ju funkat tidigare (med föregående mjukvaruversioner) i rätt många månader i min bil.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1502483
metal skrev: fre 17 jun 2022, 17:28 Jag har version 2.1 i min bil (xc60 2022 early), så det blev med andra ord inte någon bättring jämfört med 2.0.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
Bra info. Då fortsätter jag hindra installation av version 2.1 i min V90 T6 Recharge MY22. Jag vill nämligen inte ha in den mindre kartan i förardisplayen som finns i 2.1. Och då behöver jag inte ens prova 2.1 för att se om det rättar till smart energifördelning med Google maps för det vet jag ju nu tack vara ditt svar att det inte kommer hjälpa.
Hoppas Volvo Cars kan rätta till detta i nästa version 2.2 (om det nu är i mjukvaran grundorsaken finns till problemet med att smart energifördelning med Google maps inte funkar som det ska).
#1503288
Har nu anmält "problemet" till min "mekaniker" hos min lokala Volvoverkstad att smart energifördelning med Google maps inte funkar längre i min V90 MY22. Hans kommentar: det brukar ibland komma in felaktigheter i mjukvaran också, inte bara förbättringar och fixar. Nåväl nu är det bara avvakta och se hur lång tid det tar innan mjukvarufolket hos Volvo Cars rättar till detta problem så det fungerar igen. Har sett det kommit mjukvara 2.2 till Polestar-bilar och listan med förbättringar/fixar brukar vara ganska lika som det sen blir för Volvo-bilar har jag märkt. I grova drag alltså, för Volvo Google-bilar. Finns dock inget listat i 2.2 för rättning av smart energifördelning med Google maps för Polestar-bilar.
viewtopic.php?p=1502839#p1502839

Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 o[…]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]