Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvere90
#1566304
Hej! Jag var på besiktningen nyligen och de kom fram att jag behöver byta Färdbroms bromsbelägg, (EG: 1.1.13), bak höger, slitna. (2x)
Och eventuellt
Drivaxelknut, fram höger inre, skyddsbälg skadad

Gick till min lokala mekaniker, då sa dem att byta bromsbeläggen skulle kosta ungefär 2300 men sen så sa han att jag skulle behöva byta ut hela drivaxeln så skulle allt gå på 9500! Jag nämnde att killen i besiktningen sa att jag endast behövde byta ut damasken eftersom vatten kunde komma in där och eventuellt göra så att jag måste byta hela drivaxeln om det inte lagas. Men mekanikern sa dem skulle kunna byta ut endast damasken men att efter 2 månader så skulle drivaxeln ändå behövas bytas ut....

Tyckte att de låter konstigt så vill är höra från lite mer erfarna, behövs drivaxeln faktiskt bytas ut som mekanikern säger eller skulle de räcka att endast byta Drivaxelknutdamasken som killen på besiktningen sa.
av Xanthopteryx
#1566325
Beror helt på hur länge det pågått och hur skadad den är.
Är det gott om fett kvar och knuten ser okej ut så torka av så mycket fett som möjligt och fyll nytt i nya damasken.
Är det tomt på fett och knuten verkar dessutom ha börjat bli missfärgad så byt skulle jag säga.
Byter du bara damask så byt den andra damasken också (yttre).

Ta även prisuppgifter på andra ställen. Detta arbete kan Nisse på hörnet göra lika bra, eller bättre?, som märkesverkstad.
Samma för bromsbeläggen.
Antenn på sidoruta hb

Det är väl antennen för radion.

Fläkthelvete

Tack! Då kan jag sova gott medans den laddar[…]

Hämtar bilen nästa vecka på tors[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Ja jag får nog mäta lite noggrannare. M[…]