Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#339946
Hej.
Har på senare tid haft väldigt svårt att vrida runt nyckeln i tändningslåset. Jag måste lirka på nyckeln in och ut, upp och ner, och samtidigt vrida försiktigt, då går den helt plötsligt att vrida runt, direkt jag kommit till läge1 så går det smidigt att vrida runt resten och starta bilen osv. Går att slå av tändingen utan problem också.


Är det måntro dags för mig att byta ut tändningslåset? Eller finns det något annat man kan göra?
Går det att köpa tändningslås från skroten? Isf vad behövs, endast tändningslås + nyckel, eller behöver man en massa annat som hör till?

Blev lite krångligt inlägg, men hoppas någon kan ge lite tips.
//Micke
#339970
Hej,jag hade samma fel på tändningslåset och sprutade ordentligt med 5-56 i låset,först hjälpte det inte något kom bara en massa metall färgad olja på nyckeln,men efter ett par veckor ungefär försvann problemet,och har inte kommit tillbaka sen dess,och dethär var för ungefär ett år sen.Vet inte om det här kan hjälpa dig men det kan ju vara värt ett försök.
#341556
Jag fick byta hela låset efter att det helt gav upp och inte längre gick att vrida runt vilket innebar att jag fick montera bort en del av rattstången och sen borra ur skruvarna för att få bort det gamla låset. Både tråkigt och trångt jobb.
Det är klart enklare att byta låset medans det fortfarande går att vrida runt, eftersom man ganska enkelt kan ta ut låset då. Jag har för mej att jag gav runt 500:- för det nya hos Volvo men för några år sen. Anledningen var att jag ville ha ett som var nytt och oslitet och att dessutom slippa ha två olika nycklar till bilen.
#342273
vetten skrev:Jag fick byta hela låset efter att det helt gav upp och inte längre gick att vrida runt vilket innebar att jag fick montera bort en del av rattstången och sen borra ur skruvarna för att få bort det gamla låset. Både tråkigt och trångt jobb.
Det är klart enklare att byta låset medans det fortfarande går att vrida runt, eftersom man ganska enkelt kan ta ut låset då. Jag har för mej att jag gav runt 500:- för det nya hos Volvo men för några år sen. Anledningen var att jag ville ha ett som var nytt och oslitet och att dessutom slippa ha två olika nycklar till bilen.
Tack för svar!
Fick du nya nycklar med nya tändnigslåset också? Eller kör du gamla nycklarna i nya låset? Tänkte om eventuellt nycklarna också är lätt slitna och kanske är en bidragande orsak till att låset kärvar?
Går endast tändningslåset att byta rakt av? Den har inget med eventuell startspärr osv att göra som gör att fler grejer måste bytas ifall låset byts?
Bild
#343535
solex skrev:mitt tändningslås krånglade. det berodde på att jag hade en stor nyckelknippa som hände och dinglade i låset.efter användande av bara bilnyckeln så försvann problemet
Okej. Tack för tipset. Har alltid haft alla nycklar i samma nyckelknippa, vilket kanske är orsaken till att tändningslåset börjat krångla.

Testade smörja tändningslåset med 5-56 igår, och idag var det lite lättare att vrida runt nyckeln. Ska testa med enbart starnyckeln nästa gång så kanske det fungerar såpass bra att man slipper byta tändningslåset nu under vintern i alla fall.

Nej inte vad det bör vara. Se nedan. Nä[…]

Val av bromsskivor bak

Du måste köpa de bromsskivor som &aum[…]

Stora kylaren volvo 940

Tänk även på att stora kylaren fin[…]

V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]