Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc60kungen
#1577805
Hej
Ny här men testar lite och ser vad det är för (nördar här).
Har en xc60 2012,a
Fel
Detta sker, Foten på bromsen och motor på tomgång, växlar mellan N-D= KLONK med ruta ner på vänster framdörr, växlar till N-R KLONK. 99% av fallen,,,,, Menar att bromsen är ju ansatt så att det kan ju vara drivaxel i splines eller drivknut, eller den berömda vinkelväxeln....... Har inte någon vibraton eller konstigt vid körning, tyst som en mus, inga felkoder eller annat på haldex eller så....

Vad skulle det kunna vara?
av rosefors
#1577819
Kan ju va ventilpaketet.

När bytte du olja på växellådan senast och hur långt har den gått?
av Ceska
#1577831
Motorupphängning, du har 5 st totalt. Pga att det händer när du växlar mellan olika lägen så "åker" motorn fram eller bak. Detta ska i första hand dämpa den högra övre arm (mycket enkelt att se med motorhuven öppen), undre högra och undre vänstra. Själva motorn hänger i 2 st fästen, den högra oljefylld, den vänsta-inte. Deras främsta uppgift är att dämpa vibrationer till karossen.
av JcN
#1577838
Tippar på inre läckage i växellådan men förhoppningsvis som det tidigare nämnts kan det ju vara något motorfäste som är slitet.
Är det som du skriver att det inte märks något när du kör med bilen? Att det inte alls att det hugger till vid nedväxlingar tex?

Är det inre läckage hjälper nog inte oljebyte och adaption. Kanske om någon uppdatering av växellådans mjukvara finns hos Volvo så kan man testa det först. Det försökte de med när våran låda betedde sig på det viset men det slutade med byte av lådan.
Skall tillägga att försäkringsbolaget tog den kostnaden. Hade de inte gjort det skulle jag inte bytt lådan med pengar ur egen ficka. Är främst ett ”kosmetiskt” problem som kan vara lite störande såklart. Lådan bör inte rasa pga detta enligt vad jag fått till mig.

// Jonas
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1577852
Hade en V60 D4 AWD MY13 som betedde sig likadant, dock endast då växellådans olja nått arbetstemperatur. Även med bromspedalen rejält nedtryckt var det nästan som att bilen skuttade fram när man flyttade växelväljaren stegvis från P och igenom R och N till D eller från P och direkt till D. Efter två riktade oljebyten och adaptioner försvann problemet i någon månad åt gången. Vad som till slut löste problemet för gott var en sista uppdatering av växellådans mjukvara.
av xc60kungen
#1577859
Tack för alla förslag . Och Jonas om nu lådan växlar bra och märker inget med växlingar annars. Kolla idag och på tis ska jag in på uppdatering av låda och motor mm…. Får börja ddär.. japp lådans olja är nytt flera gånger så tror ej det är knas med det . Tack igen för alla inlägg . Men på med mer förslag så ska ja se. Återkommer på tis em…. Får vi se
av xc60kungen
#1577860
Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt (kanske lite lite dum nedväxlade någon gång…. Så nu tror/kanske det är lådan . Spännande
Frågor om V60

Jag har en V60 2020 där låskistorna int[…]

Hade besök av en annan ägare av en 2.0F […]

På V50 1,6D behöver inte avgassystemet […]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]