I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil med ny drivlina i gammalt skal. Den väger mindre, bättte mer neutral viktfördelning och en vändradie som inte är katastrofal. Gamla Si6an med gamla automatlådan är maffig i all sin rätt och kommer till sin rätt i en S80 eller V/XC70.
Jag som teknik/ingenjörsälskare och en svaghet för originalitet hade aldrig valt att lägga pengarna på en 3.0a när i praktiken 2 0an är en bättre bil för samma pengar.
Finns en annan bil som gick igenom ungefär samma byte av drivlina, S5an när den gick från 4.2L V8a med momentomvandlarlåda till 6cyl 3.0 TFSI med kompressor och DSG i samma kaross. Herreminjesus vilken skillnad. Har själv ägt en S4 med samma V8 back in the day när det begav sig, en drömbil för mig då med efter 5 minuter bakom ratten med nya drivlinan så var gamla V8an en BÅT i jämförelse. Ungefär så är det med T6 vs VEA 2.0.
En summering från SS...
Screenshot_20240419_160609.jpg (711.53 KiB) Visad 180 gånger