Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bente
#1572085
Hej,
Jag var tvungen att bogsera bilen till verkstaden i fredags pga att motorn inte startade. Misstänkte batteriet, men laddning hjälpte inte.
Så här uppför sig bilen:
Trycker på startknappen och instrumentpanelen lyser som den ska, men motorn startar inte. Felmeddelande STDC service kommer upp. Jag kan inte stänga av bilen helt med startknappen; instrumentpanelen lyser och fläkten går. Sätesvärmare, radio etc fungerar. Så småningom (flera startknapptryck) kommer felmeddelande om kylsystemet upp. Efter ca 10-15 min går det att stänga av med startknappen, men samma sak händer igen när jag försöker starta om med startknappen.
Tyvärr hittade jag rester efter möss i motorn. Bilen har stått i 5 dagar när vi varit bortresta och de verkar ha passat på. På verkstaden har de felsökt allt det vanliga inkl batteri, ett antal kablar och även testat med den andra nyckeln.

Har någon varit med om liknande och har tips på var jag ska be verkstaden felsöka? Enligt verkstaden är motorn ”igång” men får ingen ”startsignal”. Sannolikt har möss gnagt av någon/några kablar. Ju snabbare de hittar felet desto mindre dyrt blir det…
Tack på förhand!
#1572089
Verkstan bör väl se mer detaljerat när de läser ut felkoder med Volvos VIDA?
Har de sagt vilka koder som finns?
av Bente
#1572092
Tack för svar!
Felkoder:
B102652
B11D453
B11D487
U001088
U01000
U015500

Verkstaden har kopplat förbi startmotorn för att starta motorn direkt, men det fungerade inte.

//Sofia
av Bente
#1572102
Säkert en dum fråga, men vad är Cem?

Verkstaden har nu återkommit och rekommenderar byte och omprogrammering av säkringsdosan som innehåller styrdon på denna modell. De tror att det är fel på styrdonet. Låter detta rimligt?
Jag vill förstås inte stå där med en faktura och en bil som fortfarande inte funkar.
#1572105
Bente skrev: mån 04 mar 2024, 13:03 Säkert en dum fråga, men vad är Cem?

Verkstaden har nu återkommit och rekommenderar byte och omprogrammering av säkringsdosan som innehåller styrdon på denna modell. De tror att det är fel på styrdonet. Låter detta rimligt?
Jag vill förstås inte stå där med en faktura och en bil som fortfarande inte funkar.
Kolla om de byter till en ny-ny eller en ny-begagnad, det blir skillnad på fakturan beroende på detta.

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]