Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tw1x
#1568802
Hej,

Jag är totalt kass på sånt här, kan knappt fylla på spolarvätska. Har inte sökt eller så, men jag undrar, hur många batterier sitter det i min V60 D5 -12? För kanske lättare att hitta info är regnr: LYB310.

Kan någon vänlig person ge mig klarhet i detta? Köpte nämligen nytt batteri för ett år sedan och jag kan inte ha bilen på tändning i mer än 30-60 sek innan bilen varnar för lågt batteri.

Tacksam för svar!

Nisse
av UnleashFusion
#1568809
tw1x skrev: sön 28 jan 2024, 10:27 Hej,

Jag är totalt kass på sånt här, kan knappt fylla på spolarvätska. Har inte sökt eller så, men jag undrar, hur många batterier sitter det i min V60 D5 -12? För kanske lättare att hitta info är regnr: LYB310.

Kan någon vänlig person ge mig klarhet i detta? Köpte nämligen nytt batteri för ett år sedan och jag kan inte ha bilen på tändning i mer än 30-60 sek innan bilen varnar för lågt batteri.

Tacksam för svar!

Nisse
Funkar generatorn?
använder du mycket bränslevärmare men kör korta sträckor så att batteriet inte kan laddas upp?
nästan 99.9% sitter det bara 2 batterier, den stora bilbatteriet samt en liten bilbatteri typ start/stop.
av tw1x
#1568811
UnleashFusion skrev: sön 28 jan 2024, 11:10
tw1x skrev: sön 28 jan 2024, 10:27 Hej,

Jag är totalt kass på sånt här, kan knappt fylla på spolarvätska. Har inte sökt eller så, men jag undrar, hur många batterier sitter det i min V60 D5 -12? För kanske lättare att hitta info är regnr: LYB310.

Kan någon vänlig person ge mig klarhet i detta? Köpte nämligen nytt batteri för ett år sedan och jag kan inte ha bilen på tändning i mer än 30-60 sek innan bilen varnar för lågt batteri.

Tacksam för svar!

Nisse
Funkar generatorn?
använder du mycket bränslevärmare men kör korta sträckor så att batteriet inte kan laddas upp?
nästan 99.9% sitter det bara 2 batterier, den stora bilbatteriet samt en liten bilbatteri typ start/stop.
Generatorn funkar felfritt. Kan åka längre bitar utan att den dör (eller laddar ur batteriet) åker längre sträckor. Bytt batteriet som sitter under motorhuven. Kör ibland med dieselvärmaren, kanske 1-2ggr i veckan.
Verkstan jag köpte batteriet av är 1 år gammalt och dom laddade upp det och fick ut hmm 80% "batterihälsa".

Så jag undrar om det är batteriet under huven som är kass, eller det andra, om det nu finns 2 på min bil? Inte påläst om just min V60

Tacksam för svar!
av tw1x
#1568820
Jag drog en runda med bilen och passade på att ringa Volvo on call och fråga gällande batteri, det ska tydligen sitta 2st under huven på min bil. En Volvo V60 D5 -12, så om någon annan undrar så har ni svaret här
av tw1x
#1568840
klacken skrev: sön 28 jan 2024, 14:08 Låter som du inte nollade bms när du bytte batteri,gör det isåfall.
Sorry för ett okunnigt svar nu, men vad är BMS? Det finns 2 batterier på min bil, båda under huven, kommer dock inte åt det andra. Men som sagt, batteriet är ett år gammalt och den gnäller över låg spänning när jag haft på tändningen 30-60sek. Batteriet är monterat av verkstad
av tw1x
#1568847
Läser i manualen, verkar som det bara är 2 batterier på bil med start/stopp-funktion, är det korrekt?
av UnleashFusion
#1568849
tw1x skrev: sön 28 jan 2024, 16:35 Läser i manualen, verkar som det bara är 2 batterier på bil med start/stopp-funktion, är det korrekt?
Dom nyare bilar har två, stämmer. Det finns som sagt den stora samt en liten som är "bredvid" den stora:
- som du kan se på denna video.
Det batteriet som du gjort via verkstad är nog den stora eller den lilla(då jag inte kan veta vad du eller verkstad har köpt för tjänst). runt ~4min in på videon kan du se den lilla batteriet(auxiliary battery for start stop)
av klacken
#1568859
Ja det är 2 batteri om man har start/stopp. BMS övervakar laddningen till batteriet och den behöver nollas vid byte för att det skall fungera korrekt.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1568876
BMS är ett system som övervakar hur ditt batteri mår och varnar när batterispänningen blir låg. När batteriet byts ut är det viktigt att utföra en nollställning av systemet och därigenom kommunicera till systemet att ditt batteri är nytt och fräscht. Om verkstaden inte utförde en nollställning av systemet i samband med bytet fortsätter systemet att tro att bilen fortfarande får strömförsörjning från det gamla batteriet (som troligen var i dåligt skick); därav varningarna om låg batterispänning.

Då din bil inte är utrustad med start & stopp-funktion har du inte ett extra batteri i form av ett start & stopp-batteri. Batteriet du behöver se över är ditt startbatteri. En idé kan vara att ladda upp batteriet och sedan nollställa BMS. Instruktioner kring hur du nollställer systemet finns på YouTube.
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]