Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1559549
Rödpansar skrev:får se vad företaget där jag köpt bilen säger om det hela.
Vad sa dom?
#1559708
Jag har ett vinande ljud från min T4, har alltid trott det är motorns ljud som ska vara så. Däremot hör man det bara om jag gasar vid stillastånde på P eller N, eller om det är väldigt kallt och man kör runt 20-30 km/h. Men vid högre hastigheter hör jag ingenting och på tomgång med varm motor är det mer insprutarna som låter. Har inga problem med att den dricker olja, eller så. Har gått 9300 mil och har inte tänkt på ljudet tidigare fören nu när jag sett att många bensinare har problem. Får kanske spela in ett klipp och lägga upp här, har fortfarande motorgaranti kvar.

Men vad kan hända om man inte gör något åt det? Tänker det är väl många bilar som rullat betydligt längre utan vetskap.
#1559723
kievY skrev: ons 01 nov 2023, 09:06
Men vad kan hända om man inte gör något åt det? Tänker det är väl många bilar som rullat betydligt längre utan vetskap.
Förutom att byta balansaxeln(det kan "stoppa" ljudet men även då efter x antal år kan det komma tillbaka. Det har även funnits exempel där även efter bytet har ljudet kvarstått och som du säger så finns det många bensinare/dieslar som har detta ljud utan att folk "tänkt/vetskap" och bara kört vidare tills man sålt/åtgärdat. fanns någon på forumet som kört utan balansaxeln dock inte hört från den personen.
#1559727
@UnleashFusion, Precis, jag har alltid tyckt att det viner om motorn.. jag har inte direkt reflekterat över det när man kör för då hör jag ingenting. Ringde iaf verkstaden som jag servat på sist, de har bytt ett fåtal balansaxelpaket och vet om att det finns. Det är ett "drevljud" och som kan låta högre och högre. Men vad de vet är det inget lager eller något som kan skära/skada motorn mer än att man blir störd av ljudet. Ska hålla koll, det var tydligt idag då det var runt nollan och startade utan värmaren igång.
#1559754
Kan bekräfta att efter att lyssnat på en del klipp, och jämfört med min så har jag också vinande axlar. Detta har såfall varit så sen jag köpt bilen, då jag alltid trott det är så motorn ska låta. däremot hörs inget i kupén utan om man öppnar förardörren och varvar 1200-1600 varv ca.. annars ingenting. Får åka förbi Volvo och fråga, men vet inte om jag är sugen att betala massa pengar och kanske inte få bort ljudet när jag inte direkt uppfattat det som störigt.
#1559756
@kievY Det är ju helt upp till dig, stör du inte på det så kör vidare, det är typ omgivningen som kan höra om drevljudet blir värre(jag har hört bilar som är typ minst 500m ifrån och hör det vinande ljudet(när bilen står still eller rullar framåt). T.ex på min V70 har vi standard problem där bakrebussning låter men för mig så har jag "vant mig" med det tills den dagen man verkligen inte står ut med eländet :P
#1559824
Vilkenv60 skrev: tis 31 okt 2023, 22:23 Tack för svar! Riktar nog in mig mer åt automat t3 istället för manuell för verkar inte riktigt som att de som haft problem hittat nån permanent lösning än.
Kör på, jag har aldrig ångrat mitt köp, men så har jag heller ingen husvagn eller dylikt ;-)
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129

Nej använd inte standard Oringar i kylsystem[…]

Dålig värme i kupén

Hej! En ny tråd efter felsökningar Har[…]

Känns som sand i oljan.

Frågan är ju om "sanden" &aum[…]

Multirem går av hela tiden

Ni ska va glada att motorn inte rasar när rem[…]