Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
#828130
Har nu haft min bil 3 tankningar och hittils så pendlar förbrukningen mellan 7,9 och 15,4...
Mätning vid pump, färddatorn visar lite mer men inte mycket faktiskt.

7,9 är landsväg med ägg under pedalen och
15,4 är kortsträckor inkl. lite sladd/lek på parkeringplats

T.o.r. jobbet, ca 84 km genom sthlm (Essingeleden) med rusningstrafik på hemvägen:
9,2 vid medvetet lugn/snål körning, MEN inkl värmare och "kallstarter"

Helt OK tycker jag för >300 hk, slirautomat och fyrhjulsdrift!


Bosse
Senast redigerad av 1 swed, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#828138
I V60 är T6:an relativt snål om man beaktar sliromat och AWD. Jag vet ingen som haft en T6a som varit missnöjd med den.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#828200
Min har snittat 1,4l/mil vid pumpen (med 98 i tanken) om man slår ut alla tankar sedan jag hämtade den för två år sedan. Jag har en V60 T6 awd R-design med 18" friktionsdäck på vintern, plus Polestartrim (329hk/480Nm). Den lägsta förbrukningen har varit ca 0,79l/mil över en tank när jag körde mest motorväg/landsväg och den högsta förbrukningen har varit ca 1,8l/mil. Autobahn tar hårt på förbrukningen :oops: :wink:

Eftersom jag ska börja pendla lite senare mot sommaren testade jag att köra den sträckan först med min V60 och sedan med en S60 D5 automat MY14, med 19". Min bil ville ha ca 1dl mer per mil än dieseln vid motorvägsfart. Trots att jag har 329hk och awd!
av perhall
#828317
Är nog ganska normalt för biltypen. Skulle tro att en 335iAXT drar ungefär samma. Men särskilt snålt är det ju inte...
Men visst är T6 en härlig motor, synd att den försvinner snart och då blir det nog ingen mer Volvo för mig - siktar på en motorstark bil nästa gång med många cylindrar...
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#828326
Perhall, den finns nog 2-3år till iallafall skulle jag gissa. Kanske till och med till nästa version av befintliga bilmodeller.
av Mwi
#828328
perhall skrev: - siktar på en motorstark bil nästa gång med många cylindrar...PH
Tyvärr är väl det ett krympande sortiment hos de flesta biltillverkare, från V10 till V8, från V8 till R6, från R6 till R4 :cry: Alla tillverkare tänker på sin förbrukning på alla sina tillverkade/sålda bilar i Europa, man räknar ju snittförbrukningen på totalen.
Användarvisningsbild
av swed
#828371
MartinS skrev:Perhall, den finns nog 2-3år till iallafall skulle jag gissa. Kanske till och med till nästa version av befintliga bilmodeller.
Men det finns väl redan en ny T6:a, fyrcylindrig?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#828379
Den fanns men togs snabbt bort igen kanske Volvo väljer att ha den till MY15 istället.
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]