Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#740576
Gameburg skrev:1: Högerhänt
2: Man kan ha luren till annat än att ringa med.
3: mottagningen är bättre på en högre plats än mellan benen 8) :wink:
1: Inga problem för en högerhänt att styra telefonen med vänster.. Man lär sig.
2: Precis. Navigatorn är bra.
3: Det kommer man alltid på när man glömt telefonen i fickan och samtalen börjar hacka.. Tror vingelrisken är mkt högre på sådana ställen med dålig mottagning än där det är bra :P

Ekar det här ;) ?
#740656
Jaha då var modden klar med lyckat resultat. Klippte till en kolfiberplatta (0,6mm) så att den täckte hela (+1mm) telefonen förutom ca 15-20mm längst ner där antennen på min mobil sitter. Fick göra ett uttag i plattan för fästskruvar och kulled.
Satte fast den med dubbelhäftande tejp på baksidan av hållaren och voila störningarna till 99,8% borta!!!
Fick något mindre hack under ca 25min samtal. Använde ingen echosorb och kommer nog inte göra det heller utan detta räckte gott.
För den som vill göra ngt liknande själv finns det kolfiberplattor (vanlig plast funkar inte då den inte skärmar RF) att köpa på hobbyaffärer tex http://www.kullagergrossisten.se mfl

Bild
Bild
#740723
Fantastiskt! Att så lite hjälper... det gör det nästan ännu pinsammare att Volvo själva inte kommit på någon lösning.

Rubriken på tråden borde ändras med tillägget "Ful-lösning fixad".
:)
#740776
Kan tillägga att jag inte provat GPS/waze med moddningen ännu. Testar det imorgon så att det inte stör ut på ngt sätt. Återkommer med resultatet.
#740832
Förlåt.. Vi kan kalla det för en underground-lösning då. :)
Menade mer en lösning ej sanktionerad av Volvo typ..
:idea:
#740883
Var lite trött i morse så jag missade att köra gps:en till jobbet, hittar ju dit :roll: , men förhoppningsvis kommer jag ihåg det på hemvägen, då lär jag även testa samtal genom HF lite till.
Fan, man kanske skulle ta patent, så kan volvo köpa den dyrt sen... :wink:
#741100
Körde waze/gps hem inga problem och HF:en funkar fortfarande klockrent utan störningar.
Tror kolfiber är den bästa/enklaste lösningen på detta, den absorberar radiovågorna och dämpar störningarna effektivt. Skulle man sätta t ex en aluminium-skiva bakom istället finns stor risk för oönskade reflexer av RF-signalen och kan minska täckningen rejält och kanske förvärra störningarna.
Som jag nämnde tidigare så märkte jag stor skillnad bara att sätta handen mellan lur och skärm så kolla om det är likadant på era, då finns goda chanser att denna modd funkar för er oxå!
Lycka till med era moddningar om ni väljer att prova detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har noterat en extremt hög soppaförbrukn[…]

Startproblem varm motor S70

Bränslefilter och relä bytt. Inte n&arin[…]

Men detta är konstigt. Bilen startar och d&ou[…]

Dåliga bromsar?

Taskig servo? Sedan beror det mycket på skic[…]