Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#737287
Hej,

Jag har skrivit i tidigare inlägg att jag haft problem med min blåtand.

Lite bakgrund:

Kör en hel del navigon på iPhone, Spotify och all samtal via blåtand, reser tvärs över hela landet med tjänstebilen så det är en viktig funktion.
Problemet är att när jag hänger upp telefonen på en hållare vid utblåsen eller rutan fungerar inte alls blåtanden. Kan inte prata alls då det hackar så enormt och dessutom kopplar den från hela tiden.
Var inne på verkstaden (för övrigt har jag en XC70 My13 som jag plockade ut i februari) där de kontaktade volvo och fick som svar att IAM som blåtandsenheten heter får inte vara så pass nära skärmen, sden ska vara i fickan eller i/under armstödet. Synd tyckte jag då jag använder navigatorn också, men sagt och gjort. Problemet är att den fortfarande hackar och kopplar från.

Var nu en sväng förbi ÅF (bilia) som har verkligen hjälpt till så mycket det går. Nu kontaktade de Volvo igen och fick detta som svar:

Från fabriken:
"This is a known issue, if happens when the phone is to close to the IAM.
We have no solution for this."

Det innebär att ÅF inte får OK/godkännande att byta ut enheten fast de känner till problemet men har ingen lösning (detta ska gå på garantin om någon undrar). Jag har försökt själv jaga Volvo utan framgång och om jag har problemet så borde fler ha det. Men jag misstänker att så länge inte detta kommer ut i media eller att fler klagar så kommer inget att göras.

Är det någon som har föslag på hur vi kan nå ut till allmänheten typ media eller liknande eller är det fel väg att gå?
#737292
Rebban skrev: "This is a known issue, if happens when the phone is to close to the IAM.
We have no solution for this."

Det innebär att ÅF inte får OK/godkännande att byta ut enheten fast de känner till problemet men har ingen lösning (detta ska gå på garantin om någon undrar).
Det hjälper ju inte att ÅF byter ut enheten. Den kommer ju fortfarande att vara lika nära telefonen. Den är väl inte trasig utan felkonstruerad.
#737295
Jag kör också min Iphone med navi och spotify väldigt mkt och det fungerar utmärkt. Dock har jag satt den till vänster om ratten istället på en hållare som liknar denna: http://www.teknikproffset.se/BIL/Bilhaa ... -T4041.htm
Det ska inte vara någon lång arm, utan en kulled. Sitter skitbra, problemet är laddkabeln. dock är den enkel att sätta nytt uttag under ratten eller förlänga laddkabeln så man kan dra den lite snyggt.

Alternativet är att köpa en sån här bygel: Bild
#737299
Jo jag funderar på att ha den på andra sidan, men orkar inte med en kabel. Man kan ju tycka att Volvo borde fixa detta.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg
#737319
Har också råkat ut för så kraftigt hackande att mina motparter i samtalet inte hör vad jag säger. Däremot hörde jag dem bra. Nu använder jag inte telefonen till navigation, så jag kan ha de var som helst. Men när problemet inträffade låg den i mittkonsollen. Vi bytte programvara i vad den nu hette, modulen som hanterar Bluetoothtelefon (är det IAM?). Sen har det gått, men om det var tur eller det faktiskt hjälpte har jag ingen aning om. Nu är min en 2012, så jag vet inte om just den här funktionen är annorlunda i en 2013.
#737323
apersson850 skrev:Har också råkat ut för så kraftigt hackande att mina motparter i samtalet inte hör vad jag säger. Däremot hörde jag dem bra. Nu använder jag inte telefonen till navigation, så jag kan ha de var som helst. Men när problemet inträffade låg den i mittkonsollen. Vi bytte programvara i vad den nu hette, modulen som hanterar Bluetoothtelefon (är det IAM?). Sen har det gått, men om det var tur eller det faktiskt hjälpte har jag ingen aning om. Nu är min en 2012, så jag vet inte om just den här funktionen är annorlunda i en 2013.
Intressant, de uppgraderade in IAM eller vad det nu heter. Men nollställde den. Det är från modellerna 2012 mitten och uppåt som har detta problem tydligen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]