Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#620230
Både T4F och 2.FT startar utan problem åtminstånde till -25 grader. Lite märkligt argument (om det ens varit korrekt) att välja T4 före T4F pga kallstarter. Är man oroilig för kallstarter på T4F är det ju bara att tanka bensin under den kallaste perioden. Men som sagt, ner till -25 ska inte vara något problem.
av crille1
#635662
Hej !

Liten förbruknings uppdatering från helgens körning mellan malmö - stockholm - malmö. På uppvägen enastående 0,82 på E85, dock mycket lungn körning enligt skyltar, mycket poliser på vägarna. Nedvägen idag med motvind och lite högre hastighet reslutat 0,98. 2 vuxna och två barn samt packning. 0,82 borde motsvara ca 0,53 för en diesel.

mvh CT
Användarvisningsbild
av na96gen
#635691
Förstår inte allt huggande på etanol, bättre eller sämre än fossilbränslen. En sak är då klar E85 kostar drygt 9kr litern, diesel över 15 och bensin 16 spänn och snart ännu mer som det verkar..

För mig som bara åker 1500 mil per år räknar jag aldrig hem en diesel. Nu vägrar ju Volvo släppa AWD modeller annat än D5 och T6 så där i ligger mitt val.

Grattis till era nya fina T4F!
av pergrein
#635705
D4 AWD kommer som MY13 men om man ska ha bensin och AWD så är det T6:an som gäller...

Mvh
Per
av MattiasD
#635722
0.82 l/mil är inte illa. Jag har aldrig kimmit under 0.9 på en tank men det kanske beror på automaten. Min bil ligger på 0.9 - 1.1 l/mil. Men eftersom jag läser ur etanolhalten för varje tank har jag kommit fram till att energiförbrukningen är mer konstant och varierar mindre än volymförbrukningen. Det förklaras med att etanolhalten varierar kraftigt mellan olika bränslebolag.

Det är väl bara våra blåsta motorjourbnalister som hackat på etanol. Men även dom måste väl tycka det är pinsamt nu när det är tydligt hur fel de haft.
av perhall
#635728
T4 är i grunden en mycket snål motor med tanke på effekt och bilens vikt, särskilt med manuell. Jag körde för ett tag sen 250 mil i Sverige med 4 pers+full packning + barnvagn etc +20 på alla vägar, typ 30% 120 (=140), 30% 110, 20 % 90, 10% 70, 10% stad. 0,72 bensin vilket är klart bra. Har dessutom trögrullande 18 tum. Kul att motorn klarar etanol så bra.
PH

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]