Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#616887
Etanol ger mer effekt och framförallt förbättrad segdragningsförmåga. Nu har jag inte tankat T4F med bensin, så för just den motorn vet jag ej. Men generellt går motorerna bättre på E85 så varför skulle detta inte gälla T4F. Motorn sotar också mindre på E85.
av crille1
#617123
Kan bara kommentera detta ur min perspektiv. Dels har vi krav på företaget att det ska vara en miljöbil och då går T4 bort direkt, sen är det alltid trevligt att kunna välja bränsle även om det till 90% av tiden är billigare att köra på E85. Min förbrukning har nu landat på 1 l/m vilket torde motsvara ca 0,7 på bensin. Jäkligt bra tycker jag för en stor bil som V70. Vår förra V70 2.5 T drog över 1 l/m på bensin vid motsvarande körning.

CT
Användarvisningsbild
av Perra83
#617142
Det ska bli intressant att se när Autotech och andra släpper ECU uppdatering och se vad för effekt som går att få. 1,6 liter är inte mycket...
av euro0192
#619813
Sharkbait skrev:Varför finns inte T4F till Xc60, Xc90 eller Xc70?
Jag tror att varför man inte lanserar etanolmotorer till suvmodellerna är för att de skulle dra för mycket etanol.
av euro0192
#619821
T4F är ett riktigt trevligt val till V70:n. Med Powershift lådan till och med ännu bättre :D.
Innan hade vi en Volvo V70 2,5FT, och vi var mycket nöjda med den också. Ska man jämföra dessa två så har de båda stora för och nackdelar. Fördelen med 2,5FT:n var accelerationsegenskaperna både vid låg och hög hastighet. Motorn går och jobbar också tyst och behagligt. Den stora nackdelen är bränsleförbrukningen, men ska man dock jämföra den med den gamla 2.0F motorn så är det ändå hyfsat.
T4F motorn får ett stort plus för hur tyst den går och växlingarna med powershift märks knappt. I motorvägsfart så ligger motorn på låga varv och förbrukningen i jämfört med 2,5FT är betydligt lägre (0,7 mot 0,9 med oktan 95). Det enda som jag höjer 2,5FT för är accelerationsegenskaperna om man går över 4500 v/min där T4F tappar lite ork, och möjligtvis att motorljudet låter lite coolare.
Skulle jag fått välja mellan dessa så skulle jag solklart välja T4F. Tycker att denna motor ger fullt tillräcklig prestanda.
av Volvoclasse
#619910
En annan nackdel är att det INTE går att köra med E85 när det är -10-20gr kallt.Detta har en som har en v70 ft som är hur missnöjd som helst. Jag skulle ha köpt en men ångrade mig när jag fick veta detta.Va är då vittsen med att köra miljövänligt :evil: :evil:.Och sen är det servicen byte av filter osv mycket dyrt har jag hört ja är mycket besviken på detta.Därför köpte jag en T4 enbart bensin har ja fel så tar jag kritiken. :D :D
av Nian
#620173
Volvoclasse skrev:En annan nackdel är att det INTE går att köra med E85 när det är -10-20gr kallt.Detta har en som har en v70 ft som är hur missnöjd som helst. Jag skulle ha köpt en men ångrade mig när jag fick veta detta.Va är då vittsen med att köra miljövänligt :evil: :evil:.Och sen är det servicen byte av filter osv mycket dyrt har jag hört ja är mycket besviken på detta.Därför köpte jag en T4 enbart bensin har ja fel så tar jag kritiken. :D :D
Att det inte skulle gå att köra när det är -10, -20 låter som en dålig historia. Då får du nog be din kompis att lämna in bilen. Du verkar ha hört mycket du, kan ju vara värt att ta reda på sanningen ibland också å inte tro på allt man "hör".
Användarvisningsbild
av Camel
#620185
Volvoclasse skrev:En annan nackdel är att det INTE går att köra med E85 när det är -10-20gr kallt.Detta har en som har en v70 ft som är hur missnöjd som helst.
Jag har kört flera olika etanolbilar när det varit kallt utan större problem. Flera Fordar och min nuvarande 2,5FT. Fordarna kunde vara svårstartade i vissa lägen men de startade dock alltid. På Volvon märks inget negativt alls av att man kör på E85. Den går även märkbart bättre och är starkare på E85 än bensin. Den verkar vara mycket välanpassad för bränslet. Kan rekommendera 2,5FT starkt om man gillar prestandan och accepterar lite högre förbrukning. Om bränsleförbrukningen är viktig verkar T4F vara klart vettigare.
VDASH- cem pin

Nej. Jag har köpt nedanstående samt ins[…]

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]