Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#616574
Knight8806 skrev:
T4:an är ju i det här fallet miljövänligare än T4F, eller hur? Du har ju lägre utsläpp och förbrukning samt ett S/S-system som eliminerar miljöproblemet med tomgångskörning.
Det finns många åsikter om S/S. Jag ser det som en helt onödigt system som syftar enbart till att frisera sifrorna i EU körcykeln.

Du har rätt, med etanol i tanken släpper bilen ut lika mycket CO2 som med bensin. Möjligtvis kan CO2 sjunka lite eftersom verkningsgraden i regel ökar med etanol. Men, det stora skillnaden ligger ju i att CO2 från bensin är fossil med CO2 från etanol ingår i det naturliga kretsloppet. CO2 från bensin ökar CO2 i luften.
Knight8806 skrev:
Hur menar du nu? Går de andra motorerna knackigt?

Förutom kostnadsbesparingar vad gäller drivmedel då etanol i dagsläget är billigare än bensin och diesel, finns det ingen mer "konkret" fördel med T4F?

EDIT: Förutom ovannämnda motorvärmare. :D
Motorn går inte knackigt med bensin men i regel går motorerna bättre på etanol. Jag har själv ingen stor erfarenhet av skillnaden eftersom jag alltid tankar etanol.

Jag tycker de saker jag skrev är mycket konkreta :wink:
av Steff 99
#616592
Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
av MattiasD
#616603
Steff 99 skrev:Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
Nu lär V60 hybrid aldrig någonsin dra så lite som 0.19 l/mil i verklig körning. Och T4F drar inga 1.3 l/mil. Men förbrukning i volym bränsle säger inte ett skvatt. Eller vad säger det? :roll:
av pergrein
#616606
Minus är att T4F ska ha service varje 1500 mil, men kör du det på ett år så har det ingen betydelse efter som det ska ha service varje år eller var 1500 mil...
av Steff 99
#616727
MattiasD skrev:
Steff 99 skrev:Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
Nu lär V60 hybrid aldrig någonsin dra så lite som 0.19 l/mil i verklig körning. Och T4F drar inga 1.3 l/mil. Men förbrukning i volym bränsle säger inte ett skvatt. Eller vad säger det? :roll:
Det finns väl något som du glömmer när du propagerar (lobbar) för etanol och det är att ta tillvara och inte överutnyttja naturresurserna.
Etanol i nuvarande form är inte resurseffektivt samt är tungt belastande på naturen om man ser till helheten.
Men nog om detta..denna tråden skall inte bli en ytterligare av alla andra lobbingtrådar för etanol. :-(O)
Användarvisningsbild
av Perra83
#616749
Steff 99 skrev:Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
En V60 för minst 560000kr i inköp. Skillnaden på 300000kr kan man köra ett par mil på även på E85 :wink:
av MattiasD
#616750
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:
Steff 99 skrev:Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
Nu lär V60 hybrid aldrig någonsin dra så lite som 0.19 l/mil i verklig körning. Och T4F drar inga 1.3 l/mil. Men förbrukning i volym bränsle säger inte ett skvatt. Eller vad säger det? :roll:
Det finns väl något som du glömmer när du propagerar (lobbar) för etanol och det är att ta tillvara och inte överutnyttja naturresurserna.
Etanol i nuvarande form är inte resurseffektivt samt är tungt belastande på naturen om man ser till helheten.
Men nog om detta..denna tråden skall inte bli en ytterligare av alla andra lobbingtrådar för etanol. :-(O)
Mitt intresse ligger i förnybar energi kanske mer än bilar. Men om jag påstår felaktigheter får du gärna kommentera detta istället för att kalla mig lobbyist. All mänsklig aktivetet belastar naturen, men etanol belastar mindre än olja. Det är vad allt handlöar om, att välja det minst belastade bränslet.
av Biltoken
#616751
Vad allt handlar om?

Har jag kommit in på Naturskyddsföreningens forum?

Jag trodde att jag var på Volvos!

Här diskuterar vi bilar.
av MattiasD
#616753
Precis, och Volvo gör bilar som går på olika bränslen och tråden handlar om deras etanolmotor. Vad är problemet?
av Steff 99
#616754
Perra83 skrev:
Steff 99 skrev:Vänta till hösten o beställ en V60 laddhybrid, bra med power och endast 0.19l/milen.
Det är skillnad mot 1,3 liter etanol /milen :twisted:
En V60 för minst 560000kr i inköp. Skillnaden på 300000kr kan man köra ett par mil på även på E85 :wink:
Köper man en KIA Picanto för 99.000 så kan man köra än längre för då blir skillnaden 500.000... tänk så lång man kommer....!! :mrgreen:

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]