- ons 08 feb 2012, 20:56
#616574
Du har rätt, med etanol i tanken släpper bilen ut lika mycket CO2 som med bensin. Möjligtvis kan CO2 sjunka lite eftersom verkningsgraden i regel ökar med etanol. Men, det stora skillnaden ligger ju i att CO2 från bensin är fossil med CO2 från etanol ingår i det naturliga kretsloppet. CO2 från bensin ökar CO2 i luften.
Jag tycker de saker jag skrev är mycket konkreta
Knight8806 skrev:Det finns många åsikter om S/S. Jag ser det som en helt onödigt system som syftar enbart till att frisera sifrorna i EU körcykeln.
T4:an är ju i det här fallet miljövänligare än T4F, eller hur? Du har ju lägre utsläpp och förbrukning samt ett S/S-system som eliminerar miljöproblemet med tomgångskörning.
Du har rätt, med etanol i tanken släpper bilen ut lika mycket CO2 som med bensin. Möjligtvis kan CO2 sjunka lite eftersom verkningsgraden i regel ökar med etanol. Men, det stora skillnaden ligger ju i att CO2 från bensin är fossil med CO2 från etanol ingår i det naturliga kretsloppet. CO2 från bensin ökar CO2 i luften.
Knight8806 skrev:Motorn går inte knackigt med bensin men i regel går motorerna bättre på etanol. Jag har själv ingen stor erfarenhet av skillnaden eftersom jag alltid tankar etanol.
Hur menar du nu? Går de andra motorerna knackigt?
Förutom kostnadsbesparingar vad gäller drivmedel då etanol i dagsläget är billigare än bensin och diesel, finns det ingen mer "konkret" fördel med T4F?
EDIT: Förutom ovannämnda motorvärmare. :D
Jag tycker de saker jag skrev är mycket konkreta
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14