Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kelimutu
#616297
Också supernöjd. Har kört 1800 mil nu sen 20110701 med min T4F Powershift. Rapp, tillräckligt snabb, skönt ljud, drar 1,2 stadskörning med automat etalon, 0,95 bensin. inte snålt, men bra mycekt bättre än gamla 2,5:an.
Jag är på det stora hela nöjd som tusan! Snygg är den också, men den är ju rätt vanlig... silverfärgad Momentum med 16" Oden.... möter 25 om dagen.....
Användarvisningsbild
av Knight8806
#616421
Kan någon bara dra lite snabbt varför man väljer en T4F före alla andra alternativ? Som jag förstår det är den ganska törstig samt sämre vrid än exempelvis V70 Drive. Varför ska man inte välja en V70 T4 istället som har samma egenskaper som en T4F fast bättre förbrukning och lägre CO2-utsläpp? T4F är ju också ca 6 000 kr dyrare än T4?

Som sagt vill inte uppröra någon, utan vill bara veta varför man väljer en T4F över allt annat? :-)-)
Senast redigerad av 1 Knight8806, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#616425
Är inte en T4F lika snål på bensin som en T4?
Användarvisningsbild
av Perra83
#616445
StringerBell skrev:Är inte en T4F lika snål på bensin som en T4?
Jo det skulle jag tro. Ett plus för T4F är att man kan köra på olika bränslen om man vill.
av pergrein
#616458
och så ingår motorvärmare i T4F...
av MattiasD
#616469
T4 har start/stop system som inte T4F har. T4F ligger snarare närmre verklig förbrukning eftersom S/S system enbart är till för att ge låg förbrukning i EU körcykel.

Varför man väljer T4F:

Möjligheten att köra på etanol vilket minskar påverkan på klimat och minskar hälsofarliga utsläpp.
Man slipper skicka sina surt förvärvade slantar till någon tveksamt diktaturland.
Minska oljeberoendet.
Motorn går bättre på etanol.
Billigare att köra på etanol.
Man ger biltillverkarna signalen att vi vill köra på annat bränsle än fossil olja.
Användarvisningsbild
av Knight8806
#616512
Möjligheten att köra på etanol vilket minskar påverkan på klimat och minskar hälsofarliga utsläpp.
T4:an är ju i det här fallet miljövänligare än T4F, eller hur? Du har ju lägre utsläpp och förbrukning samt ett S/S-system som eliminerar miljöproblemet med tomgångskörning.
Motorn går bättre på etanol.
Hur menar du nu? Går de andra motorerna knackigt?

Förutom kostnadsbesparingar vad gäller drivmedel då etanol i dagsläget är billigare än bensin och diesel, finns det ingen mer "konkret" fördel med T4F?

EDIT: Förutom ovannämnda motorvärmare. :D
av Lövet
#616519
Behövs det fler? Jag skulle hävda att det inte finns några nackdelar alls med T4F vs T4. Du kör hem extrakostnaden direkt på att motorvärmare ingår samt skattebefrielsen.
Användarvisningsbild
av Knight8806
#616529
Skattebefrielsen täcks väl av merkostnaden för TF4 på ett ungefär, eller hur (6 000 kr)? Kvar blir motorvärmaren som iofs. kostar en slant. :D

"lll" Helt säker på att din b[…]

Ska också tillägga att jag hade XC60:n […]

Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]