Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
#243167
kave skrev:
Infide skrev:Jag har tonat mina framrutor på MrCap och han sa att det fungerar som en sorts laminering då den är limmad fast på rutan, han sa att det är betydligt mer jobb att ta sig in i bilen. Känns tryggt......
Då blir det att riva ur till besiktningen då.
Mm men det är 2 år kvar, hoppas jag löser nått tills dess. Kosta 800 spänn för framrutorna så riva bort är inte på tal!
av Mr T
#243181
Infide skrev: Mm men det är 2 år kvar, hoppas jag löser nått tills dess. Kosta 800 spänn för framrutorna så riva bort är inte på tal!
Grannen har besiktigat ett antal gånger med tonade framrutor. Han vevar helt sonika ner rutorna strax innan besiktningen börjar. Hittils har de inte frågat varför...

//Mr T
av riha
#243260
Mr T skrev:
Infide skrev: Mm men det är 2 år kvar, hoppas jag löser nått tills dess. Kosta 800 spänn för framrutorna så riva bort är inte på tal!
Grannen har besiktigat ett antal gånger med tonade framrutor. Han vevar helt sonika ner rutorna strax innan besiktningen börjar. Hittils har de inte frågat varför...

//Mr T

hahaha, klockrent
Användarvisningsbild
av kave
#243307
Mr T skrev:
Infide skrev: Mm men det är 2 år kvar, hoppas jag löser nått tills dess. Kosta 800 spänn för framrutorna så riva bort är inte på tal!
Grannen har besiktigat ett antal gånger med tonade framrutor. Han vevar helt sonika ner rutorna strax innan besiktningen börjar. Hittils har de inte frågat varför...

//Mr T
Och själv har jag kört för fort ett par gånger i livet utan att åka dit.
Det är helt upp till besiktningsmannen hur noga denne är. Det är inte tillåtet att tona rutorna fram mer än vad de redan är från fabrik.
av riha
#243491
kave skrev:
Mr T skrev:
Infide skrev: Mm men det är 2 år kvar, hoppas jag löser nått tills dess. Kosta 800 spänn för framrutorna så riva bort är inte på tal!
Grannen har besiktigat ett antal gånger med tonade framrutor. Han vevar helt sonika ner rutorna strax innan besiktningen börjar. Hittils har de inte frågat varför...

//Mr T
Och själv har jag kört för fort ett par gånger i livet utan att åka dit.
Det är helt upp till besiktningsmannen hur noga denne är. Det är inte tillåtet att tona rutorna fram mer än vad de redan är från fabrik.

Exakt, enligt regelverket så skall man kunna få/ha ögonkontakt med föraren.
Användarvisningsbild
av PaNi
#243567
Jag är helt såld på laminerade sidorutor, är inne på min andra bil med sådana nu.

En fördel som jag inte tänkte på innan jag beställde är att efter ett inbrottsförsök så är man inte i akut behov av verkstadsbesök utan kan ta den när det passar. Hade för några år sedan märken i sidorutan efter någon som försökt slå in den med en hammare eller liknande och sno GPS:en som jag lämnat i bilen. Med en vanlig ruta hade bilen varit full med snö, och jag hade behövt bärgare och förlorat en massa värdefull tid. Nu fick jag behålla min GPS, kunde fortsätta min skidresa och beställa tid på verkstaden på en tid som passade mig.

Alltså: klar köprekommendation!
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#244037
Hej alla!

Har inte varit inne i tråden som jag själv startade på ett tag.

Laminerade rutor är utan tvekan en bra lösning. Jag minns de första 850 GLT som lanserades med alltför tunna sidorutor. Så tunna att de faktiskt i många fall byttes ut vid service/uppdatering av de första bilarna. Ägarna tyckte nämligen att bilarna var för bullriga.

Som jag ser det finns bara ett problem med dessa rutor, vilket berörts tidigare, den som blir instängd i ett fordon med laminerade rutor runt om ligger risigt till. Vet inte hur tillverkaren ser på detta. Det räcker ju med att låsa fordonet med fjärren för att det ska bli probelm om någon sitter kvar i bilen.

God Jul

Hälsar

Henry
av revill
#244107
Var på en demostration på bilia för många år sen där dom demostrerade hur svårt det är att forscera laminerade sidorutor, bilen var en s60, en biliakille fick en yxa och en minut o ta sig in men lyckades inte.
Tydligen så är P2-bilarna bättre en många dom andra volvobilarna då sidrutorna går lite längre upp(bredare karm).
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#244115
Revill! Det låter ju betryggande när det gäller inbrott/olaga intrång, men som sagt vad händer om man behöver ta sig ut snabbt.

undrar

Henry

Ps. Jag är själv mycket nöjd med de laminerade rutorna, låg ljudnivå och höjd säkerhet när det gäller stöld. Dessutom slipper jag glaskross i bilen vid en icident, även om det bara gäller ett trivialt stenskott. Ds
av Lövet
#244139
Även om man gärna vill tro det så kan man inte krossa ens en vanlig ruta om bilen blir vattenfylld. Tyvärr hittar jag inte klippet på Youtube men Mythbusters testade det att försöka krossa en ruta i en vattenfylld bil. Det är totalt omöjligt utan glaskrossare. Man får inte upp någon hastighet på slagen i vattnet.

Själv kör jag med dubbelglas och aktar mig för kajkanter bara :wink:

OK, blir att ge det ett försök! Å[…]

Tömde cashen och startade om och det fungerad[…]

Hej! Jag får motorlampa då och d&arin[…]

Det tycker jag! har du ej ståltråd[…]