Jag privatleasade tidigare en Volvo v40.
Den hade då 2 år nybilsgaranti och efter det får man hoppas man kan ta det som strular på försäkringen.
Detta fick jag testat då bränslevärmaren(diesel) pajade, 7 dagar efter att nybilsgarantin gått ut.
Det var inte tal om good will, eller ens möta halvvägs( bilia gbg).
Snarare så förklarade teknikern med en uns skadeglädje? att om jag inte leasat bilen, hade jag nog kunnat fått allt reglerat via konsumentköplagen.
Men eftersom man inte äger bilen i dess "verkliga" mening, hade man inte rätt att använda sig av den?
Så istället fick jag ta allt på min maskinförsäkring och betala självrisken.
Jag ser det som lesson learned pengar, då det var första bilen jag leasat.
Så när jag sen lämnade tillbaka v40n och skulle välja en annan bil, så var minst 3 år nybilsgaranti ett krav.
Detta har typ alla bilmärken utom Volvo, dock så hade Care By Volvo, 3 års nybilsgaranti tidigare, oklart nu?
Så tar du en "vanlig" privatleasing via Volvo, tänk på garantitiden och hoppas försäkringen tar eventuella smällar.
Lövet skrev: ↑lör 29 dec 2018, 13:36
Fjonsson skrev:Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkringar saknar väl betydelse för kunden när man hyr sin bil? Förutsatt att man inte är vårdslös.
Volvo vill ju sälja in CBV som nästa steg på privatleasing. Man vill vara det naturliga och enkla valet för transport. Det är ju rimligt att man rabatterar CBV för att sälja in det. Till samma pengar som privatleasing ser jag inga nackdelar.
Nej ansvaret för bilen är ditt fortfarande. Dvs, går bilen sönder efter månad 24 så är det du själv eller maskinskadeförsäkringen som betalar det. Än så länge är inte privatleasing riktigt samma sak som att hyra en bil. Detta kan komma att ändras då jag vet att Konsumentverket är på finansbolagen då villkoren än så länge är otydliga/ofördelaktiga för konsumenterna.