Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#444500
Tjenare.

Jag var för nån vecka sen iväg och inhandlade mig en Volvo s40 t4 av årsmodellen 98. Köpte den av en polares jobbarkollega som ville ha en automat istället. Fick den billigt men visste också att det finns att göra på den innan den är fin. t.ex. rost i skärmkanterna, hål i sparklådorna och en del bucklor som möjligtvis riktas ut ;) Lite av vad projekt i allmänhet handlar om.

Jag har mycket tankar och fantasier vad som skall göras, bl.a totalt ombyggt ljudsystem & en hel del clean upppuffning. Jag tror jag har bestämt mig om temat över bilen och de är svart med röda detaljer + karosslacken. Men är självklart öppen för förslag
_______________________________________________________________________

Planer:

[x] = Klart
[/] =håller på med
[] = kommer med tiden
_______________________________________________________________________


Service & allmän lagning/till fräschning
[x] fixa rosten som finns på bilen samt lackera det.
[x] Byta kamrem, och övriga servicedelar


slipade, blästrade & lackerade delar
[x] Navbults "kåpa"
[x] Krockbalk fram
[x] Krockbalk bak
[x] Plåt under hö-framskärm
[x] Hjulspindelhus
[x] Rostskyddat arsl*t av mig i bakom inredningen bak
_______________________________________________________________________

I trimväg:
[x] Mysigare avgasrör. 2,5" från turbon.
[] uppgradera avgassystemet till rostfritt, möjligtvis så svetsar jag eget.
[x] Mappad, skall diagnostisera för bekräftelse
[x] sportluftfilter
_______________________________________________________________________

I säkerhetsväg:
[] Slitsade bromsskivor
[] Sport bromsklossar
[] Stålomspunna bromsslangar
[x] Aluminium styrstag
_______________________________________________________________________

I ljudväg: (inget bestämt men har mina funderingar)
[x] Basar: 2st SPL Dynamics XTR-250D2
[x] Framkit: Focal Access 130 A1
[x] Bak-kit: Just nu: SPL Dynamics TD-502
[x] Slutsteg: Monoblock; SPL Dynamics 1500d & 4-kanaligt; SPL Dynamics 150.4
[x] Huvudenhet: JVC KW-xg701
[x] Kondensator: Sonda 3 Farad
[] Batteri; Optima Yellow top ELLER running bull 70Ah, m. skiljerelä
[] Modda hatthyllan
[/] Modda eget slutstegsrack
[/] Modda egen baslåda
[/] Modda fram alt. bak dörrarna
_______________________________________________________________________

I stylingtankarna:
[] Tona rutorna
[/] Daylight dimljus i fram spoilern
[x] Xenon-kit till hel/halv ljuset
[] Alu-ringar i instrumentpanelen
[] Rödlackerade bromsok
[x] Fälgar 17" 205/40 ZR17. ( dock kantstötta och en liten del har ärgat )
[x] Sänkningssats fram, den är sänkt bak redan.
[] Ny Vinge
[x] XC-grill
[] Göra egna ögonlock
[x] NYTT! Blackrim framlysen
[x] NYTT! Blackrim blinkers
[] NYTT! Smoke positionsljus runtom
[] NYTT! smoke sidoblinkers
[] NYTT! Designa egna sidokjolar
[] NYTT! Designa egen bakspoiler
[] NYTT! Designa egen frontspoiker
[/] NYTT! Skaffa en clean framrutestreamer
[/] NYTT! Dekaltrimma lite, bl.a luftburken, kjolarna, bakluckan, inredning
_______________________________________________________________________

Projektstart!

28/8-06/9

Började med att köra med bilen 1-2 dagar innan jag bestämde mig för att göra en basic service på bilen för att vara på säkra sidan. De finns ingen servicebok och jag vågar säga att bilen är en bit misskött när jag tittat närmare på den. Bilen har rullat 16,6k mil och inget kamremsbyte har gjorts. Vet ju inte heller vad som mer ha missats i service intervallerna.

har tyvärr ingen fräsch bild på bilen än men några vanliga kan man väl bjuda på :)

Bild

Bild

Bild

Bild

pärlan står solskyddat :rolleyes:
Bild

kex! skall svetsas, spacklas, slipas & sist lämnas in på lack
Bild

Bild

Börjat rengöra och pilla lite i hjulhusen, satan va med skit, o demonterar hjullagret
Bild

Bild

Bild

Börjat demontera lister och skärmkanter inför lackjobb från rosten ;)
Bild

Bild
___________________________________________________________________________________

Har också hunnit beställa hem lite slitdelar från Skruvat

:cool:
Bild

Innehöll:
> Luftfilter
> Kupéfilter
> Oljefilter
> Bränslefilter
> Kamremsats
> Vattenpump
> Drivremsats
> Tändstift
> Hjulnav bak
> strålkastarblad

Kommer kännas stabilt när grejerna är på så man slipper kamremshaveri :/.
Kommer imorrn att åka till ICA Maxi för att droppa i lite Castrol 5W/40 helsyntet när bilen är startklar ;)

Bilder från dagens mek:

Tändstiftsbyte
Bild

Bränslefilter, nya vs gamla
Bild

innan motortvätten
Bild

Bild

...en bit in på vägen ;)
Bild

Fälgar :)
Bild

Biltema styling verktyg! eller..
Bild

kamremsbyte
Bild


Fått av remmen nu och precis innan päronen gick o la sig hann jag tömma ur kylarvätskan. Imorrn/idag(?) blir det till att montera vattenpump, kamrem och det sista med hjullagret. Fick nämligen fel lager från skruvat.se så beställde en från Mekonomen och fick den samma dag :P

___________________________________________________________________________________


Brassa på med kommentarer nu, vad ni tycker jag ska göra med bilen, frågor eller åsikter!

dags o sova.
peace

/stagesix :-)-)
Senast redigerad av 33 stagesix, redigerad totalt 0 gång.
#444501
UPDATE! 09/09-10

Har hänt lite saker sen förra skrivningen. Bl.a har jag blivit klar med:
> Kamremsbyte
> Drivremsbyte
> Hjullager monterat
> Kylarvätska ifyllt


Det har blivit riktigt skönt att ha blivit klar med den jobbiga delen av servicen på t4an. Gjorde ett redigt nybörjar misstag genom att inte uppmärksamma mig om att drivremmens löprulle måste på EFTER kåpan mellan kam & drivrem. Dessutom hade jag också monterat och moment/vinkeldragit motorfästet också, vilket gjorde de pain in the ass att demontera och montera dit igen :mad:

Vevaxelns mittbult skulle dras riktigt hårt (180Nm) så var tvungen att fixa iordning allt innan jag kunde montera hjulen och sänka ner bilen. Sen så hade jag bara en momentnyckel som gick till 140Nm så moddade ihop en egen, se bild längre ner :D

De var på pubishåret att det gick att dra åt med hjulet ivägen :P
dessutom var de inte helt lätt att få bilen att stå stilla medans man drog åt.

Ägnade resten av dagen/dagarna till att montera vattenpumpen, hjullagret m. delar samt rengöra luftfiltret och sätta tillbaka kylarvätskan,
Blev faktiskt förvånad när jag såg att det satt ett K&N filter i :cool:

Lite bilder under arbetsgången:

Mekplats :)
Bild

Marcus (Marroe på garaget.org forumet) drar runt motorn när kamremmen sitter på
Bild

Hjullagret på. Var tvungen att sätta på gamla rostiga bromsskölden. Men kommer att fixa ordning hjulhusen snarast är det tänkt!
Bild

Blästrade lite små detaljer till navet & bromsslangen, pensla på lite färg på de också :)
Bild

Ingen tillräckligt stor momentnyckel = egna lösningar : 18.3kg verktygslåda :D
Bild

och på den stången hängde den till slut :p
Bild

Bild

Glömmer man att lägga i handbroms & växel när man ska hissa med domkraft får man skylla sig själv :lol: pappas lilla leksak :rolleyes:
Bild


Imorrn har jag förberett mig inför en startup på volvon då jag måste byta oljefilter samt olja vilket man bäst gör när oljan är i arbetstemp :) Och få gasa lite med bilen, har knappt kört den alls efter köpet :(
Vill också få några fina helhets pic's på'n så man dels kan få upp en profilbild och ha lite material för ensamma stunder på nätterna ^^.

Oljan som skall i är, nyköpt från ICA Maxi,
Shell Helix Ultra 5W/40 Helsyntet :D

Imorrn kör vi!
Bild

Btw, tackar Marroe på garaget.org forumet för hjälpen att montera drivrem&kamrem :)

More to come

KOMMENTERA! :)

/stagesix
#444511
Det finns ingen universiell formel för hur en tråd ska vara för att dra folk. Men uppdatera rätt ofta och mycket bilder, på allt möjligt är aldrig fel. Sen är det svårt på garaget då man lär ha nårt som sticker ut lite mer annars försvinner man lätt i floden av andra projekt på som pågår. Och så länge man bara servar så får man räkna med rätt lågt intresse, men det kan vända när du komemr igång på riktigt. Så det är bara att bita ihop och jobba vidare så kommer du stå där med en vettig bil oavsett om dina trådar är välbesökta eller ej.

För det är ju faktiskt resultatet på bilen som räknas i slutänden ;)
#444523
Tackar grabbar, redan lika många kommentarer som garaget :D
Pallbockar har jag men fästena på bilen är som en grening som ni vet, bilens domkraft har ett hack i sig. Men det går kanske att bara tillverka en träbit med det hacket i sig och lägga på en pallbock.

@Marlboroman
Ja som du säger så under service tiden så blir det inte lika mycket intresse och det är ingen monster renovering heller så den sticker ju inte ut.
Men det är redan roligt att det är folk som kommenterat ;)
Kommer troligtvis en update ikväll med lite motortvätt m.m

Inget ni vill tillägga, typ något som skulle vara snyggt att sätta på bilen,
ös på bah :)

/stagesix
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
VDASH- cem pin

Vet inte om frågan varit uppe tidigare (hitt[…]

Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]