- sön 13 dec 2020, 22:07
#1418029
Tjenare allihopa!
Tänkte kasta upp en liten projekttråd på lillbrorsans Volvo han köpte i våras. Ett gemensamt projekt vi sysslar lite med.
Bilen ifråga är en Volvo 855 GLT årsm 96.
Verkar ha varit en demobil för Gösta Samuelsson bil, i Ludvika.
Av utrustningen att döma så kan de nog stämma!
_____Fabriksutrustad med:_____
Sc-805 med Premium sound ljudsystem.
Ac.
Delbart drag.
Sätesvärme fram & bak.
Takvinge(? Är dock lite osäker på om den satt från fabrik. Då de sitter bromsljus i bakrutan, vilket de inte brukar göra om man fabriksutrustar bilen med en takvinge som har bromsljus)
Ev R-front från fabrik (Alla clips & liknande ser ut att vara professionellt monterat)
STYLING:
R-front.
Tonade rutor.
Sänkningssats.
V70 bakluckehandtag.
Dubbla utblås.
Original Cd-växlare
FRAMTIDSPLANER:
Renovera bromsarna [X]
Besikta [X]
Göra en helservice [X]
Byta värmepaket []
Byta fjädrar/dämpare [/] (Bak färdigt)
Byta till helskinn inredningen [/] (Framstolar bytta)
Byta vänster framskärm []
Byta bakre stötfångaren []
Emblemrensa []
Renovera R-front []
Bygga ljud []
Montera torkararmar strålkastare [X]
ÖVRIGT:
Köpte bilen väldigt billigt. Har stått stilla ett längre tag.
Tänkte att de skulle bli ett roligt projekt att få skruva med.
Dax för lite bilder!!!
Saxat från ett annat forum, så blir ett längre inlägg.
Här har vi precis lastat bilen & ska alldeles
strax rulla hemåt.
Det var bra många kilo löv & skit på plasten vid torkararmarna & innanför huvisoleringen. Visade sig vara ett gammalt bo mellan huven & isoleringen.
Bromsarna var inte helt välmående så en renovering var nödvändig.
Här syns tydligt hur matt den var i lacken.
Färdig polerad! Ska senare för hand putsa upp dom delar där de svårt att komma åt med maskin.
Även fått på Xc-grill, Vindavvisare & R-fälgarna.
Volvo Original fjäderbensstaget monterat! Här syns även torkararmar till strålkastarna, blev sån skillnad! Detaljen som fattades i fronten.
Premium sound ljudpaket.
Någon tidigare ägare hade monterat alugaller i fronten Istället för plastgallret. Blev mycket bättre med original gallret & skyddet över bogseröglan. Fronten ska renoveras.
När vi var in & kontrollbesikta den fick vi en 2a på Co halten. När vi fixat till de & skulle efterkontrollera den var de för högt lambda värde istället. Men nu är den äntligen godkänd & får rulla till 31 Juli 2021!! :D
Cohalten var nog strul PGA att vi hade knappt 400m till bilprovningen från verkstaden. Vi skulle ha varmkört den innan men vi försenade oss till verkstaden och hann inte de. Fick ändå några andra simpla 2or.
Lambda värdet var nog PGA att vi bytt avgasrör till ett med dubbla utblås. Lillbrorsan ville inte lyssna på mig & snålade med avgaspasta. Så de tätade inte helt 100 emellan tror jag. Så de gjorde nog att de vart fel lambda värde.
Men när vi visa upp den så mätte besiktningskvinnan bara ur ett av rören.
Kan ha varit de som gjorde att de blev fel värde också.
Men nu är den iallafall godkänd & klar.
Vi åkte på en skrotturné en dag nu på semestern.
På ena bildemonteringen hittade vi en importerad 855a från usa. Passade på att köpa bältes varnar relät.
Lite lätt irriterande ljud men rolig att ha ;)
Väghållningen är väl inte den bästa efter 35K mil. Så vi började med att byta dämpare & fjädrar bak. Allt som kunde strula strulade såklart!! Nedre bussningen i dämparen släppte från stötdämparen & satt kvar på bilen. Nedre fjädertallriken gick inte att släppa på, så vi fick kapa sönder fjädern & sedan kapa sönder tallriken. Sen gick bulten av till övre lagringen. Massa timmar senare är allt utbytt & den går som en dröm :)
Främre fjädrar & dämpare ska beställas snart & bytas ut dom också. Fjäderbenslagringar & krängningshämmare ligger redan hemma & väntar på att bytas.
En av sommarens alla tvättar.
På bilden här har jag kört med min Nilfisk högtryckstvätt & modellanpassad skumspruta.
Medlet är Meguiers snowfoam.
Tyckte att medlet kändes väldigt blött & rinnigt lixom. Inte alls sådär tjockt & skummigt som folk pratar om. Kan ju ha med skumsprutan elr blandningen att göra oxå.
Notera avrinningen på rutorna! Behandlade med Glaco ”W” jet strong.
Vi sprang på ett problem med att generatorn inte ladda som den skulle.
Provade att byta laddningsregulatorn, men de hjälpte inte.
Bytte då ut hela generatorn & då ladda den som den skulle.
Gammalt vs nytt.
Vi hade en Ullareds trip & en Jönköpings resan inbokad & då var de ju en självklarhet att 855an skulle få agera droska ner! [thum]
Takbox monterad oxå :)
Lite roligt är att i mitten av Mars 2020 så stod 855an på en bärgningsbil & inväntade att bli reservdelsbil eller skrotas. De blev inställt ;)
Sprang på lite roliga fälgar som jag köpte på skroten, får se va som händer med dom :)
Hittade en Sc-805 stereo med ”premium sound” text på skroten.
Tyv fanns ingen kod till stereon.
Men vi inhandlade en grå Sc-805 med kod, från en V70 -98.
Flyttade över fronten till den nyare stereon & de fungerade. Dock hade några lampor i nederkant lagt av.
Färdig monterad i bilen.
Blev väl egentligen ingen skillnad mot stereon innan. Men det är detaljerna som gör skillnaden ;) Tyv har den redan hunnit bli dammig :lol:
En röd Volvo 855 Turbo införskaffades.
De satt lite intressanta prylar på den så som dubbla elstolar med baksäte, kablar till cd-växlare, coilovers & liknande. Stolarna ska kläs om från ljus skinn till den mörka. Var en bortskänkes bil oxå :lol:
Känns jättetråkigt att skrota en T5a kombi med taklucka. Men tyv så har den fått donera motor & elsystem till en RWD. Den är inte heller rak någonstans i plåten. Men då de satt dubbla elstolar & lite mer godis kvar så var de intressant för oss! :)
Reservdelsbil nr 2 avverkad!
Här är reservdelsbil nummer 1.
Insynsskydd & tygmatta på plats ;)
I helgen ska jag löda ihop ett kontakt stycke för att få belysning i några extra strömbrytare. Dom leder ju ingen vart, men ska ju ändå lysa upp i mörkret.
Det var allt för denna gång!
Bilderna kan vara lite osammanhängande, då bilderna är fotade vår/sommar & höst 2020!
Hoppas någon kommer tycka att denna projekttråd kan vara underhållande & rolig!! :D
///Mvh Danne
Tänkte kasta upp en liten projekttråd på lillbrorsans Volvo han köpte i våras. Ett gemensamt projekt vi sysslar lite med.
Bilen ifråga är en Volvo 855 GLT årsm 96.
Verkar ha varit en demobil för Gösta Samuelsson bil, i Ludvika.
Av utrustningen att döma så kan de nog stämma!
_____Fabriksutrustad med:_____
Sc-805 med Premium sound ljudsystem.
Ac.
Delbart drag.
Sätesvärme fram & bak.
Takvinge(? Är dock lite osäker på om den satt från fabrik. Då de sitter bromsljus i bakrutan, vilket de inte brukar göra om man fabriksutrustar bilen med en takvinge som har bromsljus)
Ev R-front från fabrik (Alla clips & liknande ser ut att vara professionellt monterat)
STYLING:
R-front.
Tonade rutor.
Sänkningssats.
V70 bakluckehandtag.
Dubbla utblås.
Original Cd-växlare
FRAMTIDSPLANER:
Renovera bromsarna [X]
Besikta [X]
Göra en helservice [X]
Byta värmepaket []
Byta fjädrar/dämpare [/] (Bak färdigt)
Byta till helskinn inredningen [/] (Framstolar bytta)
Byta vänster framskärm []
Byta bakre stötfångaren []
Emblemrensa []
Renovera R-front []
Bygga ljud []
Montera torkararmar strålkastare [X]
ÖVRIGT:
Köpte bilen väldigt billigt. Har stått stilla ett längre tag.
Tänkte att de skulle bli ett roligt projekt att få skruva med.
Dax för lite bilder!!!
Saxat från ett annat forum, så blir ett längre inlägg.
Här har vi precis lastat bilen & ska alldeles
strax rulla hemåt.
Det var bra många kilo löv & skit på plasten vid torkararmarna & innanför huvisoleringen. Visade sig vara ett gammalt bo mellan huven & isoleringen.
Bromsarna var inte helt välmående så en renovering var nödvändig.
Här syns tydligt hur matt den var i lacken.
Färdig polerad! Ska senare för hand putsa upp dom delar där de svårt att komma åt med maskin.
Även fått på Xc-grill, Vindavvisare & R-fälgarna.
Volvo Original fjäderbensstaget monterat! Här syns även torkararmar till strålkastarna, blev sån skillnad! Detaljen som fattades i fronten.
Premium sound ljudpaket.
Någon tidigare ägare hade monterat alugaller i fronten Istället för plastgallret. Blev mycket bättre med original gallret & skyddet över bogseröglan. Fronten ska renoveras.
När vi var in & kontrollbesikta den fick vi en 2a på Co halten. När vi fixat till de & skulle efterkontrollera den var de för högt lambda värde istället. Men nu är den äntligen godkänd & får rulla till 31 Juli 2021!! :D
Cohalten var nog strul PGA att vi hade knappt 400m till bilprovningen från verkstaden. Vi skulle ha varmkört den innan men vi försenade oss till verkstaden och hann inte de. Fick ändå några andra simpla 2or.
Lambda värdet var nog PGA att vi bytt avgasrör till ett med dubbla utblås. Lillbrorsan ville inte lyssna på mig & snålade med avgaspasta. Så de tätade inte helt 100 emellan tror jag. Så de gjorde nog att de vart fel lambda värde.
Men när vi visa upp den så mätte besiktningskvinnan bara ur ett av rören.
Kan ha varit de som gjorde att de blev fel värde också.
Men nu är den iallafall godkänd & klar.
Vi åkte på en skrotturné en dag nu på semestern.
På ena bildemonteringen hittade vi en importerad 855a från usa. Passade på att köpa bältes varnar relät.
Lite lätt irriterande ljud men rolig att ha ;)
Väghållningen är väl inte den bästa efter 35K mil. Så vi började med att byta dämpare & fjädrar bak. Allt som kunde strula strulade såklart!! Nedre bussningen i dämparen släppte från stötdämparen & satt kvar på bilen. Nedre fjädertallriken gick inte att släppa på, så vi fick kapa sönder fjädern & sedan kapa sönder tallriken. Sen gick bulten av till övre lagringen. Massa timmar senare är allt utbytt & den går som en dröm :)
Främre fjädrar & dämpare ska beställas snart & bytas ut dom också. Fjäderbenslagringar & krängningshämmare ligger redan hemma & väntar på att bytas.
En av sommarens alla tvättar.
På bilden här har jag kört med min Nilfisk högtryckstvätt & modellanpassad skumspruta.
Medlet är Meguiers snowfoam.
Tyckte att medlet kändes väldigt blött & rinnigt lixom. Inte alls sådär tjockt & skummigt som folk pratar om. Kan ju ha med skumsprutan elr blandningen att göra oxå.
Notera avrinningen på rutorna! Behandlade med Glaco ”W” jet strong.
Vi sprang på ett problem med att generatorn inte ladda som den skulle.
Provade att byta laddningsregulatorn, men de hjälpte inte.
Bytte då ut hela generatorn & då ladda den som den skulle.
Gammalt vs nytt.
Vi hade en Ullareds trip & en Jönköpings resan inbokad & då var de ju en självklarhet att 855an skulle få agera droska ner! [thum]
Takbox monterad oxå :)
Lite roligt är att i mitten av Mars 2020 så stod 855an på en bärgningsbil & inväntade att bli reservdelsbil eller skrotas. De blev inställt ;)
Sprang på lite roliga fälgar som jag köpte på skroten, får se va som händer med dom :)
Hittade en Sc-805 stereo med ”premium sound” text på skroten.
Tyv fanns ingen kod till stereon.
Men vi inhandlade en grå Sc-805 med kod, från en V70 -98.
Flyttade över fronten till den nyare stereon & de fungerade. Dock hade några lampor i nederkant lagt av.
Färdig monterad i bilen.
Blev väl egentligen ingen skillnad mot stereon innan. Men det är detaljerna som gör skillnaden ;) Tyv har den redan hunnit bli dammig :lol:
En röd Volvo 855 Turbo införskaffades.
De satt lite intressanta prylar på den så som dubbla elstolar med baksäte, kablar till cd-växlare, coilovers & liknande. Stolarna ska kläs om från ljus skinn till den mörka. Var en bortskänkes bil oxå :lol:
Känns jättetråkigt att skrota en T5a kombi med taklucka. Men tyv så har den fått donera motor & elsystem till en RWD. Den är inte heller rak någonstans i plåten. Men då de satt dubbla elstolar & lite mer godis kvar så var de intressant för oss! :)
Reservdelsbil nr 2 avverkad!
Här är reservdelsbil nummer 1.
Insynsskydd & tygmatta på plats ;)
I helgen ska jag löda ihop ett kontakt stycke för att få belysning i några extra strömbrytare. Dom leder ju ingen vart, men ska ju ändå lysa upp i mörkret.
Det var allt för denna gång!
Bilderna kan vara lite osammanhängande, då bilderna är fotade vår/sommar & höst 2020!
Hoppas någon kommer tycka att denna projekttråd kan vara underhållande & rolig!! :D
///Mvh Danne
Senast redigerad av 5 Dannnee, redigerad totalt 0 gång.
Besök gärna min projekttråd om en volvo V70 170HK -01
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=111521
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=111521