Sida 10 av 11

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 26 mar 2024, 18:13
av MartinS
Micce1980 skrev:
MartinS skrev:Visst gör det det, på så sätt får man ju allt gummi, lager etc. nytt också. Blev riktigt bra!
Inte läst tidigare men ja det vart ju smart. :-)
MartinS skrev: Multirem (då den 2 år gamla slirat på generatorn vid hög belastning)
Angående multiremmen, har man en i en D4204T5? Min byttes vid ca 13000 mil 2021 och den lär slå om till 20 000 mil i år
Det har du en ja, men det är säkert minst 15000 intervall på den. Jag bytte min i förtid då jag råkade ut för ett riktigt snöoväder i julas och när jag svängde tog hjulen i den frusna snön i hjulhusen så pass att det verkligen stank gummi, det hände ett par gånger om 5-10sek per gång. Lukten var alltså från en slirande gummirem för att generatorn gick trögt pga strömuttaget. Det var så pass att servopumpen lagrade en felkod på för stort strömuttag, vilket då fick generatorn att slira.

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: mån 01 apr 2024, 14:46
av MartinS
Idag blev det montering av ny (bättre begagnad) krängsningshämmare och länkar bak. De kommer från en V60 Polestar och bör ge en än mer styrande/styvare bakvagn hoppas jag. Fram sitter det samma uppsättning på Polestar som R-Design, men bak skiljer både länkar och hämmaren (inkl. bussningar), som är dygt 22mm istället för den 21,5mm som sitter på R-Design.

Antagligen känner jag ingen skillnad men man skall inte underskatta Placeboeffekten:)

För andra intresserade har de följande delnummer:
Länkar: 311360098
Krängninshämmare: 31329635
Krängningshämmarbussningar: 31360342
krängare.jpg
krängare.jpg (1.53 MiB) Visad 794 gånger

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: mån 01 apr 2024, 19:44
av rosefors
Det är den egna övertygelsen som räknas. 😁

Köpte du grejerna på JB?

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 02 apr 2024, 09:05
av MartinS
rosefors skrev: Köpte du grejerna på JB?
Nej, det blev från annan skrot via bildelsbasen. Det är ju inte så att det dräller av donatorer direkt...

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 02 apr 2024, 10:30
av TommyP86
Det är samma på hybriderna, om det breddar lite?

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 02 apr 2024, 10:51
av MartinS
TommyP86 skrev:Det är samma på hybriderna, om det breddar lite?
Ja, aningen, men det är ändå ganska ont om dom.

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 02 apr 2024, 10:53
av TommyP86
Japp såg det själv för några år sen, bytte en länk på en kompis polestar och det var tunt redan då.

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tis 02 apr 2024, 21:36
av rosefors
TommyP86 skrev: tis 02 apr 2024, 10:53 Japp såg det själv för några år sen, bytte en länk på en kompis polestar och det var tunt redan då.
Du bytte en länk på en Polestar mot en begagnad länk från en skrot?

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: ons 03 apr 2024, 06:27
av MartinS
rosefors skrev:
TommyP86 skrev: tis 02 apr 2024, 10:53 Japp såg det själv för några år sen, bytte en länk på en kompis polestar och det var tunt redan då.
Du bytte en länk på en Polestar mot en begagnad länk från en skrot?
Så länge den är glappfri är det väl inget fel med det?

Re: MartinS V60 D4 R-Design

Postat: tor 04 apr 2024, 22:01
av TommyP86
rosefors skrev:
TommyP86 skrev: tis 02 apr 2024, 10:53 Japp såg det själv för några år sen, bytte en länk på en kompis polestar och det var tunt redan då.
Du bytte en länk på en Polestar mot en begagnad länk från en skrot?
1 mil på delen, det går nog bra. Den har också gått säkert 50 mil sen dess (2016 kanske?)

Bilen ifråga har du säkert sett om du kollat på youtubeklippen från när modellen var ny.