Lite meckande blev det med bilen under semestern, monterade en motorvärmare från Defa. Endast kontaktvärmare finns till denna. Enligt instruktionsboken tillåter datorn inte att motorn startas vid kallare motorolja än -28 C. Kanske inte så stort problem i Stockholm då. Tänkte installera kupévärmare och batteriladdare också.
DSC_0142.JPG (215.8 KiB) Visad 2869 gånger
Jag monterande bort fronten för att installera intaget till motorvärmaren. Den som synar motorrummet kanske ser att det finns två expansionskärl. Det är nämligen luft-vattenintercooler på denna. Motorn är ju ritad i USA och de tycks gilla den lösningen. Motorn är en Multiair version 2, det betyder en kamaxel som styr avgasventilerna och elektrohydrauliska insugsventiler som kan styras helt steglöst, så kallad free valve. Motorn är på 2 liter och har kamkedja och direktinsprutning. Kolvar, stakar och vev är smidda. Steg 1 på denna ger 320 hk och 490 Nm så det kliar ju lite i fingrarna
.
Jag noterade när jag hade ner skyddsplasten att det är väldigt mycket aluminium i fram, förutom skärmar är hela subframen, bärarmar och fjädertorn i aluminum. Kardanaxeln är i kolfiber och oljetråget till automatlådan är faktiskt i plast. Men hela bilen väger bara 1500 kg.
DSC_0143.JPG (235.54 KiB) Visad 2869 gånger
Passade även på att skrota skylthållaren fram och skruvade plåten direkt i fronten med rostfri skruv.
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18