Re: Lucif3r's V70T5
Postat: mån 29 aug 2022, 16:56
Smörja bromsar är bra, jag brukar smörja glidpinnarna med jämna mellanrum men slarvar väl lite med kolvarna. Grejen är dock att jag är upplärd och inmatad med att använda bromsarna så lite som möjligt - på gott och ont.
Jag har bytt belägg EN gång under dessa 10år jag haft V70in, och dom gamla var inte ens halv-slitna. Skivorna fram hade säkert suttit där sen 1997, och hade enl. min mätning 2-3mm kvar innan dom var för slitna(lite grinig bes.man imo). Så kolven har ju jobbat ungefär i mitten av slaglängden i minst 9år.. Det krävs duktig frekvent smörjning för att hålla rosten borta från ytterkanten under så lång tid när kolven aldrig jobbar där Och det är ju just den där sista lilla millimetern kolven behöver gå in för att allt ska gå fritt nu...
Det är ju absolut inga problem med kolven i det läge den jobbat i under min ägo(fram tills nu), så att renovera oket är ju *egentligen* inget märkvärdigt... Men det är som sagt mestadels en tids- kontra kostnadsfråga... Prisskillnaden mellan ett komplett nytt ok och renoveringssats är bara ett par hundra, och sparar massvis med tid. Då får man bilen i drift snarast och kan, om man känner för det, renovera det gamla oket i lugn och ro senare
Jag är dessutom lite sån att jag har svårt att rättfärdiga renovering av gamla delar om det inte är något super-speciellt med dom, eller är markant mycket billigare att göra så än att köpa nytt.
Bakskivorna böt jag för några år sen, inte pga. slitage, utan för att dom började bli lite väl rostiga, speciellt kanten i trumman. Också mer en tids- kontra kostnadsfråga, hade helt klart gått att rädda dom skivorna med lite TLC, men som (då) enda bil behövde bilen ut i trafiken igen asap, och smacka dit nya delar är så gott som alltid snabbare och enklare än att renovera gamla delar.
Jag är dock rätt imponerad över att detta ok hållt så länge det ändå gjort i förhållande till dom övriga, dom andra 3 oken jag bytt under åren har mer eller mindre varit stumma i kolven. Hade säkert också gått att rädda/renovera, men på den tiden hade jag inte rätt verktyg för en sådan operation, så även där blev det nya ok då. Nu för tiden har jag ju "lite" bättre förutsättningar(och verktyg) för liknande operationer, men tiden är det fan lika snålt med
Det vänstra framoket, som var det första som byttes strax efter jag köpte bilen, fungerar fortfarande helt perfekt trots noll extra smörjning av kolven. Så även om jag skulle behöva byta det nästa år(vilket jag är tämligen säker på att jag inte kommer behöva) så anser jag att 10års "livslängd" med typ noll underhåll är mer än tillräckligt bra
Jag har bytt belägg EN gång under dessa 10år jag haft V70in, och dom gamla var inte ens halv-slitna. Skivorna fram hade säkert suttit där sen 1997, och hade enl. min mätning 2-3mm kvar innan dom var för slitna(lite grinig bes.man imo). Så kolven har ju jobbat ungefär i mitten av slaglängden i minst 9år.. Det krävs duktig frekvent smörjning för att hålla rosten borta från ytterkanten under så lång tid när kolven aldrig jobbar där Och det är ju just den där sista lilla millimetern kolven behöver gå in för att allt ska gå fritt nu...
Det är ju absolut inga problem med kolven i det läge den jobbat i under min ägo(fram tills nu), så att renovera oket är ju *egentligen* inget märkvärdigt... Men det är som sagt mestadels en tids- kontra kostnadsfråga... Prisskillnaden mellan ett komplett nytt ok och renoveringssats är bara ett par hundra, och sparar massvis med tid. Då får man bilen i drift snarast och kan, om man känner för det, renovera det gamla oket i lugn och ro senare
Jag är dessutom lite sån att jag har svårt att rättfärdiga renovering av gamla delar om det inte är något super-speciellt med dom, eller är markant mycket billigare att göra så än att köpa nytt.
Bakskivorna böt jag för några år sen, inte pga. slitage, utan för att dom började bli lite väl rostiga, speciellt kanten i trumman. Också mer en tids- kontra kostnadsfråga, hade helt klart gått att rädda dom skivorna med lite TLC, men som (då) enda bil behövde bilen ut i trafiken igen asap, och smacka dit nya delar är så gott som alltid snabbare och enklare än att renovera gamla delar.
Jag är dock rätt imponerad över att detta ok hållt så länge det ändå gjort i förhållande till dom övriga, dom andra 3 oken jag bytt under åren har mer eller mindre varit stumma i kolven. Hade säkert också gått att rädda/renovera, men på den tiden hade jag inte rätt verktyg för en sådan operation, så även där blev det nya ok då. Nu för tiden har jag ju "lite" bättre förutsättningar(och verktyg) för liknande operationer, men tiden är det fan lika snålt med
Det vänstra framoket, som var det första som byttes strax efter jag köpte bilen, fungerar fortfarande helt perfekt trots noll extra smörjning av kolven. Så även om jag skulle behöva byta det nästa år(vilket jag är tämligen säker på att jag inte kommer behöva) så anser jag att 10års "livslängd" med typ noll underhåll är mer än tillräckligt bra