Så. Kvällen spenderad i Teslan och detta är väl några punkter
-Går inte att komma ifrån att det är en väldigt rolig bil att köra trots att det "bara" var en vanlig LR
-Ligger fint på vägen, mer strykjärn än pråm
-Bra sittkomfort
-Saknar fysiska vred och reglage till viss del, det känns distraherande, kanske får kika på s3xy knob
-Saknar skärm framför ratten, men det finns ju varianter
-Fick trotsa "aja baja bara tekniker" varningen och sänka ner lamporna, fick helljusblink av varannat möte. Skapligt förvirrad.
-Vet inte om jag gjorde fel, men upplevde inte att den ville hålla filen själv, trots inställt på att hjälpa till.
-Kameror vid användning av blinkers är en bra funktion, på dagen. I mörker fångades ju även blinkersljuset upp och skärmen blev disco.
-Tycker det är begränsat vad som går att konfa gällande egna genvägar. Kunde dra ut en ikon för sätesvärme på förarsidan men inte på passagerarsidan?
-Räckvidden kommer inte vara några konstigheter alls.
-Frunken såklart mindre än på Y men ändå helt OK
-Ganska stort bagage trots sedan.
-Dörrhandtagen.. inte kompis men vanesak
-Ramfria fönster.. meh
-Kort som nyckel.. tröttsamt, men det blir väl appen istället.
-Lätthanterad farthållare
-Växelväljaren gick rätt snabbt att komma överens med
-Väldigt bra sikt framåt, sämre bakåt
Hundarna går att lösa med fält baksäte så dom får både stolsryggarna och en bit av bagaget. Kommer dock att behöva ta ur baksätets dynor (som tur är enkelt) för att få det helt plant. Behöver även komma på en lösning för att sätta upp någon form av barriär en bit in i bagaget så dom inte glider ner där och inte kan resa sig lätt.
För att sammanfatta så tror jag att vi ska börja leta efter rätt exemplar av model 3.
Den vi körde idag var denna:
https://www.niemibil.se/objekt/tesla-mo ... navi-moms/
2019 LR AWD
3000 mil
450k
Antar miltalet drar upp priset, men tycker den är för dyr. 2019 så bara 4 års batterigaranti kvar, inga andra garantier från Tesla. Saknade rattvärme om jag inte var helt blind. Det var en del knak och brak vid körning i gupp och liknande, så man blir ju lite fundersamt. Läst mycket om länkarmar på dessa. Lägg därtill en effektiv ränta på dryga 9% just nu så ja.. Jättetrevlig handlare och jag tror det skulle kunna bli fantastiskt smidig affär, men inte med detta exemplaret.
Ett annat exemplar vi kikat på är den tidigare länkade direkt från Tesla
https://www.tesla.com/sv_SE/m3/order/5YJ3E7EB7LF748364
2020 LR AWD
10k mil
400k
Ett års beg-garanti från Tesla
5 års / 9000 mil batterigaranti kvar
Inbillad (?) trygghet i att köpa direkt från Tesla, dessutom med betydligt lägre ränta på dryga 6% effektiv.
Sen finns det även en 2021 med allt vad det innebär, men då är vi över 500k och jag tror inte vi vill upp dit.
Lövet skrev:Intressant det där med fotstödet, skulle säga att jag för egen del funderat exakt 0ggr över det Däremot tyckte jag att det var svårt att få en skön placering av höger knä på grund av skärmen. Men det löste jag som sagt med ett vridbart fäste som var enkelt att få dit.
Ja alltså fotstödet i sig spelar mig ingen roll, men avsaknaden av utrymme mellan det och bromsen stör mig. Så då offrar jag hellre fotstödet helt. Eller så blir det en sån där grej man tänker göra men som aldrig blir av. Får väl se. Skärmen däremot var inga problem, inga knän i närheten :)