Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#404732
Hej!

Eftersom jag börjar få en del frågor på det som jag lanserat på forumet som "bubbeltestet" så tänkte jag att jag skulle göra en separat tråd om detta. Kanske kan den platsa under Tips & Trix och om inte, så kan den ju vara bra att ha för att hänvisa till.

Varför ska man göra bubbeltestet då? Jo, det verkar som om gastrycksregulatorerna i Volvos BiFuel (i P2-bilarna) har lite "spjällhus-syndrom", dvs de håller inte speciellt länge. Många bilar som fått några år/mil på nacken uppvisar symptom på att plötsligt dö vid gasdrift och, det lite mer svårupptäckta, att motorn blir lite segstartad ibland. Det sistnämnda är lite förrädiskt eftersom när motorn väl tänder så går den finfint. Dessutom uppträder det endast när motorn stått en lite längre tid, så som över natten, och ofta bara när det är lite kallare väderlek.

OK, då vet vi vad symptomen är: dör ibland samt behöver mer tid på startmotorn när motorn stått ett tag vid kallare väderlek. Vad är det som händer då?

Jo, gasregulatorn består (mycket förenklat) av två kammare som skiljs av ett membran. Vad jag har förstått så är den ena kammaren där gasen passerar och "tryckregleras" och den andra kammaren har samma tryck som insuget genom en vakuumslang. När membranet blir gammalt så börjar det läcka och gasen smiter förbi in till den kammare som det inte ska finnas gas i. Den läckande gasen tar sedan vägen via vakuumstyrningsslangen in i insuget.

Varför gör detta då att motorn blir segstartad? Vi vet ju alla att BiFuel ALLTID startar på bensin, eller hur? När då bilen får stå en bra stund så kommer metanet som läcker ur regulatorn och leds in i insuget tränga undan syret. Hela insuget (och faktiskt hela vägen till luftburken) är fyllt med metan men bilen förväntar sig att att få luft när den startar. Bensin och metan är inte en explosiv blandning så man måste snurra runt motorn lite extra länge för att tillräckligt med syre kommit in så att bensinen kan antändas. Samma fenomen är det när man råkar få tjuvstopp när man kör på gas, man får snurra lite extra länge på startmotorn för att bilen ska starta. Anledningen till att bilen dör sporadiskt vid gasdrift vet jag faktiskt inte men ett trasigt membran gör väl att gastrycket inte är speciellt stabilt vid gång. Att startproblemen mest uppstår vid kyligare väderlek beror antagligen på alla materials egenskap att krympa/stelna vid kyla.

Om man har dessa symptom, som ofta felsöks förgäves av volvomekar (gärna genom att chansbyta komponenter) för massor av kundens pengar, så kan man göra ett mycket enkelt test själv, ett test som dessutom inte kostar mer än ett glas vatten! Bubbeltestet!

Det enda man behöver är ett glas vatten, eller en mugg med saft, mjölk, te, kaffe eller vad för vätska man nu har till hands. Man går sedan ut till sin bil, som ska ha stått oanvänd ett bra tag, gärna över natten, och öppnar huven. Sen letar man upp den slang som går från gasregulatorn till insuget. Lossa slangen från nippeln på insuget och stoppa ned änden i glaset så den hamnar under ytan. Om det nu kommer bubblor så läcker regulatorn. Förvänta dig inte att det blir som om du bubblar med ett sugrör i läsken utan det kan komma bubblor mycket långsamt. I min bil var det ungefär en bubbla i sekunden. Jag har också läst om vissa som inte fått fram några bubblor första gången de testat men ändå har symptomen. Vid ett upprepat test vid annat tillfälle har dock bubblorna uppkommit. Därför bör man göra testet flera gånger även om det inte visar något första gångerna.

På nedanstående bild har jag markerat vilken slang vi pratar om och de två ställen man kan lossa den på. Någon skrev att hans slang var väldigt svår att få loss. Jag uppmanade då honom att testa att ta loss slangen med varm motor och sedan sätta tillbaka den för att lossa greppet lite. Man kan också använda en vass skruvmejsel för att bända loss slangen med den platta klacken där de två nipplarna sitter som mothåll (den vänstra röda pilen markerar var). På min bil var det inte jättesvårt att få loss slangen och man behöver inte vara rädd för att ta i lite. Slangen är inget "high-tec" eller högtrycksledning utan bara en enkel ledning för vakuumstyrning under i princip atmosfäriskt tryck.

Högra röda pilen markerar ett alternativt ställe att ta loss slangen även om jag tror att det är svårare att återställa.

Bild


Mvh
/Fred

Tack kristofferz80 för att jag får använda bilden!
Senast redigerad av 1 Brainy, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inlägget har ändrats i efterhand då trådskaparen fått funktionen för ovan nämnda vakuumslang förklarad för sig.

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]