- lör 12 sep 2015, 09:59
#1003193
Jag har förstått att det är ett vanligt fel på 850 (möjligen även på X70?) att spjällaxeln på höger sida bakom handskfacket spricker och motorn slirar.
Det finns många varianter på att "reparera" detta, allt från superlim till buntband.
Idag fick jag möjlighet att lösa detta på mitt vis, och det visade sig vara mycket enklare än befarat att byta ut den trasiga delen.
Först och främst får man demontera handskfack och skyddet undertill på brädan för att komma åt allt.
Sen får man lossa konsolen som reläerna sitter, sitter med 3st skruvar.
Röd markering är axeln som brukar spricka.
Grön markering är detaljen som skall lossas.
Blå markering är den främre spjällaxeln som berörs när man delat på det.
Grön markering är ett metallklipps som skall bort.
Gul markering är de skruvar som skall lossas.
Orange markering är det man ska byta ut, dvs spjällaxeln ihop med själva spjället.
Den sitter skjuten på en fyrkantsprofil i alu, likaså spjällaxeln framför som skymtar på bilden (blå markering).
Vid montering får man vara noga med att man får på spjällen ordentligt på axlarna innan man pressar ihop allt igen.
Sammanfattning då! Jo det kan vara lite trångt att komma åt alla skruvar, men det går.
Anledningen till att axeln överhuvudtaget spricker tror jag beror på att gummit som sitter ytterst på själva spjällbladet mjuknar och blir klibbigt och kan därför limma fast mot huset, sitter spjället fast så spricker ju axeln när motorn vill reglera spjället. Man kan se på bilden ovan att kanterna på spjället inte längre är speciellt raka.
På bilden nedan kan man se att det limmats fast mot huset, det är rejält klibbigt så det är inte konstigt att det fastnar.
Lycka till! Mvh Hilmer
Det finns många varianter på att "reparera" detta, allt från superlim till buntband.
Idag fick jag möjlighet att lösa detta på mitt vis, och det visade sig vara mycket enklare än befarat att byta ut den trasiga delen.
Först och främst får man demontera handskfack och skyddet undertill på brädan för att komma åt allt.
Sen får man lossa konsolen som reläerna sitter, sitter med 3st skruvar.
Röd markering är axeln som brukar spricka.
Grön markering är detaljen som skall lossas.
Blå markering är den främre spjällaxeln som berörs när man delat på det.
Grön markering är ett metallklipps som skall bort.
Gul markering är de skruvar som skall lossas.
Orange markering är det man ska byta ut, dvs spjällaxeln ihop med själva spjället.
Den sitter skjuten på en fyrkantsprofil i alu, likaså spjällaxeln framför som skymtar på bilden (blå markering).
Vid montering får man vara noga med att man får på spjällen ordentligt på axlarna innan man pressar ihop allt igen.
Sammanfattning då! Jo det kan vara lite trångt att komma åt alla skruvar, men det går.
Anledningen till att axeln överhuvudtaget spricker tror jag beror på att gummit som sitter ytterst på själva spjällbladet mjuknar och blir klibbigt och kan därför limma fast mot huset, sitter spjället fast så spricker ju axeln när motorn vill reglera spjället. Man kan se på bilden ovan att kanterna på spjället inte längre är speciellt raka.
På bilden nedan kan man se att det limmats fast mot huset, det är rejält klibbigt så det är inte konstigt att det fastnar.
Lycka till! Mvh Hilmer
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net