Erik Å skrev:Så det skulle vara orsaken till att ett vägbygge och industriområde byggt på lager av kvicklera kommer på glid?
Johan Kleman verkar ha en annan syn på det hela ""Skredet hade hänt förr eller senare"".. Jag tror faktiskt mer på honom
Jordskredet på E6 vid Munkedal 2006 orsakades av sånt. Vägverkets utredare kom fram till att schaktmassor från ett motorvägsbygge intill hade utlöst jordskredet.
Läser du vidare i din egen länk så säger Johan också: "Men lerskred kan också inträffa vid enkla samhälleliga åtgärder. Du kanske gräver bort tre eller fyra meter lera för att göra en undergång under en väg. Det kan räcka för att få i gång ett lerskred. Det måste inte vara katastrofala händelser som utlöser det, leror blir svagare med tid, säger han."
Tror man får vara lite öppen för vad som utredningen kommer att visa och inte dra slutsatser direkt.
På aftonbladet skriver de: "Polis och räddningstjänst har konstaterat att raset troligtvis startade vid bygget av företagsparken, där också sprängningar genomförts."
Sen har Aftonbladet en onämnd källa som man bör ta med en nypa salt, men de skiver också:
Företagsparkens ägarbolag har fått tillstånd att bygga en bullervall mot Furufjälls motorstadion av Stenungsunds kommun.
Men i stället för att lägga schaktmassor vid motorstadion och sedan plantera skog på dem, har schaktmassorna lagts omkring 300 meter därifrån, intill motorvägen, uppger en person i byggbranschen som känner till projektet.
– Över 50 000 ton schaktmassor har under sommaren körts till platsen och lagts intill motorvägen, för att komma upp i samma nivå som bergsklippor på platsen, säger personen och fortsätter:
– Det är vida känt i byggbranschen att det är det här som är orsaken. Det har ingenting med avverkning av skog eller regnmängder att göra. I min värld är det här en fultippning utan kontroll och ansvar. De fyller på mer och mer schaktmassor och till slut brister marken. Berget lutar så kraftigt, och sedan är det den här glaciala leran, det håller ju inte till slut.