...

Moderator: Moderatorer

#1079645
Precis det tror jag också. Vanvettiga åtgärder då HASTIGHETEN är det enda som är farligt. Fokusera på lite annat i stället och höj hastigheterna till lämpliga nivåer.

Har inget emot fartkameror generellt, förutom att de tas som anledning att det inte behövs trafikpoliser som faktiskt kan kolla annat än hastigheten också. På vägen till landet är det i stort bara en som står som du beskriver, ett lämpligt ställe att köra om innan man kommer till en närmare 5 kilometer smalare och krokig vägsträcka. Annars är det vid farliga kurvor eller skymda korsningar så att det hålls ner hastigheten där. Vägen var tidigare mestadels 90 km/h, men numer bara 70 km/h. Väldigt många har fortsatt att åka 90 km/h då det är en bra väg.
#1079936
Hastigheten, ingen bryr sig tyvärr vad som står på skylten eller hur omgivningen såg ut, måste följa "trafikflödet" skylten +20-25km/h.
Provade köra 50km/h i ett bussfartgupp med skrothögen o herre jäklar vad den flög. Blir kanske en ny hobby så kan man återgå till att hålla jämn fart.
Rekommenderas ej om man bryr sig om bilen.
Rekommenderas ej heller för ryggen och trafiksäkerheten bör tilläggas!
#1079992
Fartkameror har ingen månadslön och drar i massor av pengar till staten.
Man kan ju se det positivt att det faktiskt frigörs poliser som kan välkomnas med stenar i våra förorter. :cry:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre- ... -miljoner/

Är det viktiga att staten går miste om pengar eller borde fokus vara att fler slipper undan?
För två år sedan fick jag blåsa i polisens plasttrumpet ungefär en morgon i veckan men senaste året endast EN gång på ETT år.
#1080125
Sverige har under många decennier utmärkt sig internationellt för sitt framgångsrika trafiksäkerhetsarbete. Receptet har varit bland annat bättre vägar, lyckade polisiära insatser och informationskampanjer.
Jorå, 2 av 3 har ju blivit sämre eller försvunnit. Bättre vägar är numer sämre vägar, och informationskampanjer har försvunnit helt. Det enda Trafikverket har som helig ko nu är att hastigheten ska sänkas, för det är enda sättet de kan nå noll visionen. Medvetet särskrivet.
#1080990
sthlm skrev:För två år sedan fick jag blåsa i polisens plasttrumpet ungefär en morgon i veckan men senaste året endast EN gång på ETT år.
Varken blåst eller blivit stoppad sen jag fick kortet för drygt 4 år sen. Vet inte om man ska vara glad eller ledsen :p
#1081018
Lite OT, men dem f-n kör för fort förbi en fartkamera?
Det måste ju vara något fel på de 250 000 som lyckas att bli fotograferade varje år
Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som fotograferas som har betalningsförmåga?
Jag menar att om jag vore i det läget att jag inte hade någon inkomst, krökade lite lagom, inget körkort, oskattad bil i taskigt skick, inte f-n skulle jag bry mig om en fartkamera?
#1081034
BennyL skrev:Lite OT, men dem f-n kör för fort förbi en fartkamera?
Det måste ju vara något fel på de 250 000 som lyckas att bli fotograferade varje år
Skulle vara intressant att veta hur många av dessa som fotograferas som har betalningsförmåga?
Jag menar att om jag vore i det läget att jag inte hade någon inkomst, krökade lite lagom, inget körkort, oskattad bil i taskigt skick, inte f-n skulle jag bry mig om en fartkamera?
Jag skulle väl gissa såhär:

1. De som har plockat bort främre registreringsskylten och lagt den halvt dold i vindrutan bakom torkarna så man inte kan läsa den tydligt. Detta verkar vara ett växande mode, numera ser jag alltid ett gäng sådana varje gång jag kör bil.

2. Samma personer som slipper p-böter, dvs. har bilen registrerad på en målvakt. När dom blir fotade kan transportstyrelsen bara se vem som äger bilen, men hur ska de kunna ta reda på vem av Sveriges 10 miljoner människor som kör den? Enda dom kan göra är att skicka brev till ägaren och fråga, vilket naturligtvis förblir obesvarat.

3. Helt vanliga laglydiga Svenssons som ligger på farthållaren i 80km/h på en väg byggd efter 90-standard men numera är 70-väg och helt enkelt vid något tillfälle råkar missa den lilla blå skylten som varnar för kamera av en anledning eller annan. Man kan inte vara 100% uppmärksam precis hela tiden. Klick, och så är 10-20% av hela den månadslönen väck.

4. Som Benny säger, folk som sitter i en situation där dom helt enkelt inte bryr sig längre. Tror dock inte de är särskilt många, de flesta försöker nog ändå undvika böter när de kan.

5. Utländska fordon? Har inget bevis iofs, utan bara fått höra ryktesvägen att Svenska myndigheter oavsett vad de säger i praktiken aldrig bötfäller utlandsregistrerade fordon då dom inte har tillgång till rätt databaser för att kunna identifiera förarna (?). Norge och Tyskland till exempel är ju dock väldigt på att driva in utländska skulder.

Alla inkomster kommer väl från grupp 3, även om de inte står för särskilt många procent av antalet fotograferade bilar, så blir 3-4000 per bil fortfarande väldigt fort mycket pengar.
#1081059
Svärfar var typ nr 3 för ung. ett år sedan. Joel här på forumet har väl med en blixt i någon sina filmer. Så visst händer det vanliga Svenssons också.
#1081094
Jo.. Jag har blivit fotad 2ggr senaste året.. Dock aldrig fått nån bot.. Kan ha hänt att solskyddet var nere.. Fanns ju stor risk för att bli bländad på sträckan... Eh...
#1081338
joel80 skrev:Kan ha hänt att solskyddet var nere..
Vänta bara: solskydd i bilar kan komma att förbjudas. Inte för att det skulle vara trafiksäkert utan mera för att det är ett hinder i arbetet att motverka överhastighet. Den enda parameter som anses påverka trafiksäkerheten (ursäkta: miljöarbetet). För att inte tala om tomtemasken. Den kanske det blir totalförbud på, även på själva julafton...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Dags att köpa en ny-gammal elbil? Imponerande[…]

Elpriset

Nu var det där igen (två inlägg p&[…]

Nycklarna har slutat fungera

Har märkt att nycklarna kan vara jäkligt[…]

Stänkskydd XC60

Kika i vi som beställt nya xc60