...

Moderator: Moderatorer

#935128
Allt som gäller bilar/bränsle/miljö har ju med politik att göra. Jag skulle vilja säga att det hör väldigt tätt ihop och ett forum för bilar där man inte kan diskutera politik inte är ett komplett bilforum. Däremot har du helt rätt i att det gick lite of topic.. ursäkta för det.

Diskussionerna här brukar hålla sig på en bra och relativt ren nivå och det är inte ofta det blir personliga påhopp. Faktiskt ett av de få forum som jag varit på det går att diskutera politik på en vettig nivå. :)

Åter till ämnet då..
Tror det är svårt att säga exakt hur mycket det kommer påverka med höjningen.. I och med att USA har väldigt många höga och stora bilar så bör det rimligtvis påverka mer än vad det gör här hemma, i och med att luftmotståndet vid de hastigheterna är det absolut största motståndet, och vid hastighetshöjning ökar det exponentiellt.

Min egen förbrukning ökar med minst 20% mellan 105km/h och 120km/h. (Från strax under 5.0l/100km till över 6.0l/100km enligt färddatorn, som visar ca 10% för låg förbrukning oavsett om den står på 5 eller 6l.)
#935136
De höjs till 135 men var var det innan? Hur stor höjning pratar vi? Är det lika dramatisk utsläppsökning på bensinare som diesel. Jag inbillar mig att en stor V8 inte drar lika mycket mer, trots luftmotstånd?
av rid54
#935175
En bensinmotor går inte effektivast vid sin maxlast och inte heller vid mycket låg last, utan vid någon sorts "halvlast". Så för en individuell bil kanske en hastighetsökning inte gör stor skillnad, medan en annan bil får stor skillnad vid samma hastighetshöjning. Just skillnaden kanske inte blir så stor med en rejäl V8, men grundförbrukningen är ju ofta på ett annat plan än man tänker på med "europeiska" motorstorlekar.
#935182
rid54: Så du menar att procentuellt på förbrukningen kanske det inte blir 20-30% höjning som det skulle bli på t.ex min V70 D3, men förbrukningsmässigt i mängd och utsläpp kanske det blir mer än vad det blir på en motorsvagare bil?
#935196
Hastighetsgränser över 120 förvärrar den redan markanta spänningen mellan trafikanter i vänster och högerfil. I och med att lastbilarna alltjämt ligger och såsar till höger i 90 blir det skillnaden i tempo på en tvåfilig motorväg plågsam.

Dessutom blir det ju en massa extra rörelseenergi som får konsekvenser när man inte anpassar hastigheten på vintern. Man tror att smattret från dubbdäcken är en garanti för sommarfäste och kör på som vanligt.
#935219
I vilket fall kommer alltså USA att stå för mer utsläpp med hastighetsökning och de behöver dra ner, börja köra mer miljövänliga bilar och bidra till en bättre planet och komma ner till europas standard om inte mer, med tanke på hur de har legat i överkant när det gäller utsläpp.
#935510
rid54 skrev:En bensinmotor går inte effektivast vid sin maxlast och inte heller vid mycket låg last, utan vid någon sorts "halvlast". Så för en individuell bil kanske en hastighetsökning inte gör stor skillnad, medan en annan bil får stor skillnad vid samma hastighetshöjning. Just skillnaden kanske inte blir så stor med en rejäl V8, men grundförbrukningen är ju ofta på ett annat plan än man tänker på med "europeiska" motorstorlekar.
Lie off topic men kanske någon tycker är kul att höra vad en full size jänk av nyare årsmodell drar per mil.

Crown Victorian från 2011 med V8 vi körde i USA drog mellan 0,8 - 0,9 per mil landsväg i 130-140 km/h. Då varva den runt 1500 Rpm.

Tycker jag är mycket bra för en så stor tung bil fullastad i så pass hög fart. Dessa siffror är vid pumpen mätningar och inte färddator mätningar.

Kan även lägga till att det kändes som tomgång för den att hålla det tempot. Man behövde bara nudda gasen för att hålla farten.
70 km/h med den vagnen då varva den 1000 Rpm och klarade även branta backar utan nedväxling.
#935518
Är du säker att det inte var 0.9 gallon/mil. ;) Eller 0.9l/10miles....
av rid54
#935756
joel80 skrev:rid54: Så du menar att procentuellt på förbrukningen kanske det inte blir 20-30% höjning som det skulle bli på t.ex min V70 D3, men förbrukningsmässigt i mängd och utsläpp kanske det blir mer än vad det blir på en motorsvagare bil?
Ja, det var så jag resonerade. Personliga erfarenheter ligger inte med körning av nya bilar, men principen är densamma än idag, skulle jag tro... På sträckan Stockholm - Örebro har jag testat några gånger att endera köra största vägarna med motorvägstempo, eller mindre vägar med skyltad fart. Jag upplevde nog att med:
en Dodge Aspen (V8 381) skiljde det mellan 1,3 l/mil snabba metoden och 1,0 - 1,1 med "snåla" metoden;
en 960 1,1 resp 0,9;
en Fiat Uno 0,7 resp 0,5;
Prius 0,52 resp 0,45 (detta enligt färddatorn som verkade stämma rätt OK när man kalibrerade mot verkliga liter och mil).

Inte helt vetenskapligt, men visar en tendens...
#935911
joel80 skrev:Är du säker att det inte var 0.9 gallon/mil. ;) Eller 0.9l/10miles....
Bild
Nej faktiskt enligt svenska mått ;-)

Men jag håller med det är smått otroligt vad snålt dom kan gå nyare jänk trots stora V8 motorer och stora bilar.

Men jag har haft en lincoln från 1982 som var 7,5 meter lång (kort limo) med 5 liters V8 den kunde man också köra under litern landsväg dock i lite lägre fart. Brukade snitta 1,6-2,0 i blandad körning men vist gick att få upp den runt 4 liter milen med om man ville.

För mig låter beskrivningen som då[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]