...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#991804
Jag är också sugen på solceller.. Även utan bidraget (som man ju kan få vänta nått år på) kan man komma ner under 100k för en 10kw-anläggning. Det skulle täcka ungefär halva vår årsförbrukning och troligen ge ett överskott under juni-augusti.
Med elpris på runt 80-100öre/kwh (inkl skatter o avgifter) skulle jag hämta hem den investeringen på 10-12 år. Med höjda elpriser ännu snabbare.
av jwiss
#991814
På landet har vi ofta problem med åsk så jag installerad en liten panel och ett biltemabatteri som driver 3g-routern och kan ladda telefoner, mängden el vi sparar är försumbar, det kanske går runt på 10-15 år. Men det är roligt att ha!
Användarvisningsbild
av Tomas88
#991817
llesrof skrev:Dessutom vet ju alla all elektricitet alltid är miljövänligt och finns i outsinliga mängder till ingen kostnad alls.
Vet inte vem som påstår detta, men utvecklingen går ju framåt och jag är ändå övertygad om att el är det miljövänligaste drivmedlet vi har. Eventuellt kanske biogas är bättre.
Användarvisningsbild
av sthlm
#991880
Gillar ny teknik men...
Så kommer vi få höra "Nedriven kontaktledning E4 norrgående och trafiken beräknas kunna släppas på imorgon bitti.
Sen när lastbilen lämnat elsträckan och kommer till nästa bro och systemet failat så *pang*.
Trafiken står still pga...

OK, jag är negativ men sådant här är lite av en skrivbordsprodukt i mina ögon för man menar väl men alla parametrar går inte ihop.
Det fungerar om ETT bolag med lastbilar kör och underhåller men inte om flera bolag skulle köra.
Snålas det på underhåll (vilket det kommer göras i vinstsyfte) är det kört.
Hur skall allt finansieras? Är det inte dags att införa en cykelskatt så att även dom som cyklar och köper EKO-morötter i butiken som kommit dit med hjälp av denna elväg är med och betalar?
Tanken är god och riktningen är rätt men det finns för många hinder på vägen för att detta skall fungera storskaligt.
Gasturbin/el-kombo är väl det som fungerat bäst hitills för lastbilar.
av rid54
#991886
Just det projekt som togs upp här hade väl att göra med nån förväntad temporär transport av malm eller liknande över nån viss sträcka där det inte fanns/finns järnväg. Annars är det ju helt nonsens i min mening. Egentligen nonsens hursomhelst, för om man gav sig på att bygga en enkel godsjärmväg, eller nästan som godsspårväg, med enkel spåruppbyggnad och avsedd för moderata hastigheter, så skulle det inte bli så himla dyrt. I det här landet kan man dock inte klara sådant, för här kan man bara bygga järnvägar för höga farter (200+ km/h) och spårvägar blir ungefär likadana (egen banvall, avancerade signalsystem...). Alltså har vi inte råd med sådan lyx (slå upp "Nunnebanan" om referens önskas), utan får hålla tillgodo med biltransporter (helt olämpligt). Men lastbilstillverkarna är väl glada.

Som system för "allemanstransport" tror jag det är bara att glömma, där måste det till lokala energidepåer (batterier) i fordonen, annars har vi ovan beskrivna scenario som i en liten ask.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#991932
llesrof skrev:Dessutom vet ju alla all elektricitet alltid är miljövänligt och finns i outsinliga mängder till ingen kostnad alls.
Polen och Tyskland har högsvavligt brunkol som räcker till 100 års elproduktion.
Användarvisningsbild
av joel80
#1027191
Det där är intressant.. man tar en redan beprövad och fungerande teknik (tåg) och anpassar den för lastbilar.
Vi som beställt EX90

Ja den blå bilen hamnar hos en kund i USA. […]

Manual V90 2022

Folk orkar väl inte läsa böcker l&a[…]

Vad heter denna list/del??

Det verkar som att du är på rätt s[…]

Motorlampan lyser

Kan man koppla bort motorlampan så att den […]