...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#932979
*pettson* skrev:
Jag fick lära mej mer saker.. det är inte mitt jobb att utvärdera vad andra gör i backspegeln, eller att ens att bry mej om hur nära dom kör.
Det är deras skyldighet att hålla reda på sina fordon. Det är inte min rättighet att någonsin försöka korrigera någon annan för att denne inte gör sin skyldighet.
Kör någon för nära har man ju "skyldighet" att sakta ner eller på annat sätt minska risken som det korta avståndet medför. Självklart månste man försöka "korrigera" det misstag den bakom gör genom att det utgör en förhöjd risk för en själv att skadas om det skulle krävas en kraftig inbromsning.
I trafiken finns endast skyldigheter. INGA rättigheter. Det är inte ens mitt jobb att vara rädd för dom som kommer bakifrån när jag går upp på en motorväg, jag gör mitt och går upp i fart så fort jag kan i en placering som inte stör extra på något sätt. Det är ditt jobb som bakomvarande att anpassa hastigheten och eller placeringen efter situationen.
Ska du köra på på motorväg från en påfart har du alltid skyldighet att anpassa din hastighet och ditt filbyte till övrig trafik. Du måste absolut ha koll på de som kommer "bakifrån" på motorvägen innan du kör ut på densamma. Du byter ju fil och måste följa alla regler som gäller kring det. Den som kör på motorvägen gör inget filbyte och ska inte behöva bromsa eller väja för dig. Att däremot anpassa sig till andra i trafiken är ju vettigt och t.ex skapa en lucka för den som kommer från påfart så det går smidigt.

Det går alltid att tjata om att bakomvarande är för nära och att man själv riskerar att bli skadad. Det är helt korrekt, men om du har rätt avstånd bakåt och bakomvarande har sämre bromsar än du då? Eller sämre däck än du? Då blir du ju påkörd bakifrån ändå, trots lagstadgat avstånd? Vi vänder på det också, när du är så koncentrerad på bakomvarande att DU skapar en olycka? Vad blir ursäkten då?
Du kan inte uppfylla dina skyldigheter om dina tankar ligger hos alla bakomvarande.
Tanken med att köra bil är att man ska ha koll åt flera håll.. inte fastna på någon punkt utan ständigt scanna av.. det innefattar även backspeglar, så ligger någon bakom och kör konstigt så uppfattar jag det rätt fort, även när jag har full koll framåt.
Orsakar man en olycka p.g.a att man sitter och stirrar i backspegeln har man gjort fel. :)

Blir man påkörd bakifrån av nån som har sämre däck så har det inte varit korrekt avstånd. Då har den kört för fort eller för nära med tanke på sin bils förmåga. Också därför den åker på hela skulden i ett sånt fall.

Håller med om det mesta av det andra du skrev i inlägget.. men reagerade lite på det här. Jag kanske missuppfattade dig, du brukar annars ha rätt bra koll på trafikregler. :)
av Lövet
#933013
"Pass" knappen på en MC (som för övrigt inte alls behöver vara en separat knapp, min BMW hoj saknar det) är rätt märklig egentligen. Det finns ju inget fordon som mindre behöver uppmärksamma bilen framför, det är ju bara att vrida rullen nån enstaka centimeter så är man ju om. Inte behöver man någon plats från bilen framför heller.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#933016
Lövet skrev:"Pass" knappen på en MC (som för övrigt inte alls behöver vara en separat knapp, min BMW hoj saknar det) är rätt märklig egentligen. Det finns ju inget fordon som mindre behöver uppmärksamma bilen framför, det är ju bara att vrida rullen nån enstaka centimeter så är man ju om. Inte behöver man någon plats från bilen framför heller.
En vänstersväng och din teori sprack...
av Lövet
#933018
Finns det avfarter längs vägen på vänstersidan kör man inte om med MC. Det lär man sig den hårda vägen.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#933024
En förare av en bil t ex kan göra hastiga manövrar utan några större anvisningar om dom tror sig vara ensamma på vägen, därför är det väl all idé att påkalla uppmärksamheten.

Ett mindre fordon behöver i större grad uppmärksamma andra trafikanter att dom kommer, så egentligen är det ju det här med omkörningssignal mer riktat till er som kör motorcykel kan man tycka.
Dels är ni svårare att upptäcka och dels så är ni mindre skyddade, så det är vi för allas bästa om man ser det så!

Men det är ju min syn på saken! :)


Edit:
Lövet skrev:Finns det avfarter längs vägen på vänstersidan kör man inte om med MC. Det lär man sig den hårda vägen.
Så kör jag med bil, man vet aldrig vad folk kan ta sig till...
Användarvisningsbild
av joel80
#933034
Usch.. fått tvärnita under omkörning då en bil med släp längst fram i kön började göra en vänstersväng, blinkade sent, eller så såg jag det sent.. Den skulle svänga in på en liten skogsväg mitt ute i ingenstans, så det var ingen synlig "korsning". Väg 56 mellan Sala och Gävle...
Man känner sig jävligt dum.. även om det rent "lagligt" är bilen som ska göra vänstersväng som ska kolla.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#933079
Jag skulle inte rekommendera en motorcyklist att tumma på säkerheten, om jag inte har något emot den som person. Det är 20 gånger större risk att omkomma på mc som i bil. Alltså inte 20 procent, utan 20 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
#933124
Jag har totalt slutat lita på folk som kör sk. sporthojar eftersom dom oftast kommer som raketer.
Användarvisningsbild
av SvenB
#933129
Men du vet väl att MC-förare anser sig inte behöva hålla hastighetsbegränsningar :roll:
av Lövet
#933145
För info så är den vanligaste orsaken till dödsolycka på motorcykel regelbrott från bilförare (kör ut framför, vänstersväng utan uppsikt, omkörning i dålig sikt). Dessutom är den genomsnittlige avlidne hojföraren inte sporthojsåkare utan 58-åring på customhoj...

Det ändrar förstås inte faktumet att sporthojsåkare är starkt olycksdrabbade (försäkringspremierna berättar tydligt detta) men världen är inte riktigt såsom många tror.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

Inte jobbar med dessa dieslar. För (var inte […]

Stendöd volvo 460

Tack för alla svar. Det var som ni sa, tog […]

Vet inte hur mycket det märks på v90 me[…]

Var inne idag med samma diagnos, dock inget byte[…]