...

Moderator: Moderatorer

#896520
så länge du bestrider avgiften kan ärendet inte gå till indrivning. Nästa steg för Hojab är att ta det till tingsrätten som ett tvistemål.
Eftersom det tvistiga värdet är litet (mindre än ett halvt basbelopp) kommer ärendet att avgöras som ett s.k. småmål.
Det betyder att du, om du förlorar, kan få betala motparten en eller annan tusenlapp i rättegångskostnader.
Kostnaden för en timmes juridisk hjälp är vad du kan yrka av motparten i det fall du vinner målet.
#896558
Fel, det är endast avgiften för målet i sig, 450 kr, som du kan behöva betala om du mot all förmodan skulle förlora. Men det tror jag inte, anser precis som du att det är ett solklart fall.
#896599
Som jag förstår hänger det på att du inte tycker att du ska behöva visa dem SMS-kvittot. Men om du nu har det kvittot, varför inte visa upp det för parkeringsbolaget och få saken ur världen?

Jag fick en gång en felaktig parkeringsbot (kontrollavgift) på flygplatsen. Jag hade betalt och lagt biljetten i rutan. Den hade antagligen halkat ner så att den inte syntes jättebra utifrån – men visst borde kontrollanten sett den. Jag skickade kopior på biljetten plus kontoutdrag från banken (hade köpt biljetten med bankkort). De strök avgiften utan mankemang.
#896638
erikn skrev:Fel, det är endast avgiften för målet i sig, 450 kr, som du kan behöva betala om du mot all förmodan skulle förlora. Men det tror jag inte, anser precis som du att det är ett solklart fall.
vad har du fått det ifrån? Om motparten yrkar att TS ska betala rättegångskostnaderna kommer han att få göra det. Om han förlorar.
#896699
2013-12-01 i RÄTTEGÅNGSKOSTNADER
FRÅGA
En stämning angående ett belopp om 8000kr har kommit upp mot en av mig närstående. Hon anser sig inte betalningsskyldig och ord står mot ord. Om hon förlorar och blir betalningsskyldig blir hon då även betalningsskyldig för hennes motparts advokatkostnader och rättegångskostnader? Dessa kan knappast överstiga 10000kr men ändå?
SVAR
Hej! Tack för din fråga.

Den part som förlorar målet blir ersättningsskyldig för motpartens rättegångskostnader som huvudregel, 18 kap 1 § rättegångsbalken. När beloppet är så lågt som 8000 kr utgör målet ett sk småmål. Det innebär att förlorande part endast blir skyldig att ersätta rättegångskostnaderna i begränsad omfattning, 18 § 8 a rättegångsbalken. Din närstående kan därför enbart bli skyldig att betala en timme av motpartens juridiska rådgivning.
#896717
precis. Men det kan tillkomma kostnader som t.ex. ansökningsavgiften och andra kostnader.
Men det beror helt på vad motparten yrkar i sin stämning, vad rätten dömer och vad som tas upp som rättegångskostnader.
Polestar 2 begagnad våren 24

Är själv intresserad av en Polestar 2:a […]

Går i funderingar kring att köpa en ny […]

Antenn på sidoruta hb

Läste att vänster är FM och hö[…]

Inpassning

Nu kanske det kom bild. 20240604_143144~2.JPG B[…]