Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av metalpounder
#650741
Hej!
Jag har just köpt min första bil. Är inte så kunning när det gäller bilar. Jag ska byta högtalare snart och jag har mätt ut Tum på dem. Jag har hittat detta Paket. Två vid front dörrarna och två vid bak dörrarna. http://www.mds.se/sv/product/17449/MDS- ... -MP3-paket

Sen ska jag sätta nya längst fram vid panelen så ska jag sätta dit två http://www.mds.se/sv/product/745/MDS-X-ite-X400

Kommer detta att funka?
Sen undrar jag om jag måste dra om sladdarna i bilen eller jag kan använda original sladdarna?
Är det något jag måste tänka på så skriv gärna!

MVH Christoffer
av Fartdåre
#650869
Halloj.

Självklart kommer det funka. Det handlar om hur bra du monterar o kopplar.

Org. kablarna kan du använda, men det blir bättre med en kvalitetskabel som är snäppet
grövre. Jag hade dragit nya 1.5mm2 kablar.

Några saker att tänka på:
Montera helst inte högtalarna direkt mot plåt.

Högtalarna i dörrarna lever i en elak miljö. Undvik kabelskor. Löd helst kablarna direkt på
högtalarkontakterna då slipper du problem med oxidation eller att kabelskorna helt enkelt släpper
efter du stängt dörren för 200ade gången.

Skall du driva allt direkt på stereon så dra helst en separat plusmatning från batteriet med ex. en 2.5 mm2
kabel och en säkring. Gärna också en separat jordkabel. Detta kan göra stor skillnad på vad apparaten orkar med.

Märk upp kablarna med + och - när du börjar. Blandar du ihop de blir det bökigt att leta upp vilken
högtalare som är felkopplad när allt är klart.
Vid första spelningen kan det låta platt och tråkigt. Detta är normalt då högtalare ofta behöver 25-60 timmars
inspelning för att mjukas upp.

Till sist: Spela högt!

Mvh. :)
av metalpounder
#650871
Tack för svaret! Jag förstår inte det tekniska så mycket, tyvärr.
Jag har inte så jätte kunning. Det enda jag tänkte var att sätta in nya högtalare. Alla kablar är redan dragna i bilen så jag tänkte bara montera fast dem :D. Om jag nu skulle dra nya kablar kan jag tejpa fast den nya kabeln i den gamla och sedan dra den gamla kabeln ut från där CD-Stereon är?

Sen är jag inte säker om instrumentpanelens högtalare är 4". Om det är någon som vet det var jätte snäll och svara! :D

Jag har tyvärr ingen lödningspenna. Är detta ett måste?
Är det dessa kablar jag ska köpa i så fall http://www.mds.se/sv/product/17036/DaVi ... el-2x1-5mm ?
MVH Christoffer
av Fartdåre
#650874
Bara fråga på...!

Tyvärr går det nog inte bara att tejpa ihop och dra utan du får pilla kablarna på plats för hand. Naturligtvis
måste man inte byta kablar men det blir lite bättre. Tycker du det verkar för svårt så kör med org. och
kabelskor.
Låter gör det ju ändå.

Du skall ha 3.5 tums i instrumentpanelen och 5.25 i dörrarna.

Skall du löda är en lödpenna bra att ha...men inget måste om inte. Skarva med kabelskor är ett gammalt
beprövat sätt. Dock inte alltid det bästa, men det enklaste.

Mvh. :)
av metalpounder
#650877
Tack så mycket för hjälpen!

Ok, jag kan inte ha 4". Men vart kan jag hitta några bra 3,5"?

Och om jag ska dra nya kablar i bilen måste jag montera ner dörren då? Vill inte att det ska vara för svårt bara. Den stereon jag får till detta paketet, det står att den klarar av 4x50 Watt. Betyder det att den bara kan hantera 4 högtalare 50 Watt på varje då eller?
av Fartdåre
#650879
Här hittar du bra 3.5or. http://www.blekingebilradio.se/category ... 35-koaxial
Dom har massor av annat roligt också.

Du behöver ta bort dörrsidor, paneler under instrumentbräda och lite annat. Lite bökigt blir det.

Det betyder att stereon ger ut maximalt 50w per kanal (4 kanaler) under förhållanden som du aldrig kan uppnå.
Den riktiga uteffekten brukar vara 20-40w per kanal.
Lite överkurs kanske...?!
Vad gäller antalet högtalare så kan du i teorin koppla på massor av högtalare så länge du inte lastar ner
den inbyggda förstärkaren med lägre resistans än 4 ohm per kanal. En bilhögtalare har alltid en resistans på 4 ohm.
Ex. Två seriekopplade(8ohm) plus två paralellkopplade(2ohm) = 6 ohm per kanal = 16 högtalare på fyra kanaler. Detta är alltså
möjligt men inte praktiskt eftersom förstärkaren inte lämnar tillräckligt med ström(ampere) för att det skall låta bra.
av metalpounder
#650883
Haha bara lite överkurs ;D Byta kablar får bli nästa projekt då alltså. Jag vill bara byta högtalare först. De original kablar som redan är dragna och redo
för att kopplas till en högtalare. Jag behöver väl en ISO-adapter antar jag för att få allting att fungera?
Jag har även tittat på dessa högtalare med. Är dessa bra? Sen undrar jag vad är det för små svarta boxar i bilden? http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ ... -850-paket

Jag ber om ursäkt om jag ställer dumma frågor. Men jag är helt ny på detta och försöker lära mig så gott det går :D.
av Fartdåre
#650886
Då hoppar vi över fysiklektionerna den här gången... :wink: :)

Självklart fungerar det med org. kablarna. Använd dom.

Jepp. Du behöver en iso adapter.

Högtalarna i din länk är riktigt bra för sitt pris. Har precis monterat i såna i min bil.
Kolla min projekttråd här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=79859

De svarta boxarna är delningsfilter som delar upp ljudet till diskanterna och mellanregistret.

Be inte om ursäkt. Bara att fråga!
av metalpounder
#650943
Får man inte en ISO-adapter till paketet? Jag undrar om man får adapter ringar till bilen som man kan montera fast högtalare med?
Men det är ju bra! Behöver verkligen nya högtalare och tyckte att de verkade vara riktigt bra!

Jag har inga fästen på backdörrarna på 850 och jag undrar vart jag kan hitta adaptrar till mina bakdörrar? Har tänkt på att sticka till bilskroten och leta upp en 850 och ta lite delar från den. :D

Snygg bil förresten! :D Jag tittade att du körde med dämpskum. Dämpskum och nya kabeldrag ska bli nästa projekt. Nu vill jag bara byta ut mina högtalare :D.

Jag är riktigt tacksam för svaren! :D

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder