Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#306881
Eftersom jag inte hittade en bra beskrivning, så kommer här en liten guide hur man installerar en Neo ProLink PODVOLHUV2 i en Volvo V70N Bi-fuel 2006 med en original Volvo HU-650 stereo.

Bild

Hållaren på bilden är från Kensington och kan snurra horisontellt, har sugpropp samt en självhäftande platta man kan fästa sugproppen på. Tyvärr håller den inte fast kabeln, men det tänkte jag fixa med lite epoxy.

Allt arbete sker naturligtvis på egen risk, skyll inte på mig om det inte funkar...
  • 1. Kolla att din radio inte kräver en säkerhetskod efter strömbortfall. Enligt uppgift togs detta bort runt 2001, men kolla instruktionsboken!

    2. Koppla loss kabeln som är ansluten till minuspolen på batteriet.

    Bild

    3. Koppla loss kabeln som är ansluten till pluspolen på batteriet, och se till att den under inga omständigheter kan komma kontakt med batteriet eller chassit.


    Bild

    4. Flytta växelspaken i ett av de bakersta lägena och använd sedan en flat skruvmejsel för att bända upp bakkanten av växelspaksramen.

    Bild

    5. Ta loss ramen genom att snäppa loss de fyra fästena.

    Bild

    6. Plocka ut hela klimat- och radiopanelen genom att skruva bort de två torx-skruvarna i botten och sedan dra bakåt och nedåt.

    Bild

    7. Ta loss ramen runt hela alltet genom att skruva loss de tre skruvarna i toppen och sedan snäppa loss de tre spännena på varje sida.

    Bild

    8. Jag kopplade in mig på den röda (plus) och bruna (minus) kabeln eftersom de har spänning även när tändningsnyckeln är avlägsnad.

    Bild

    9. Klipp av dessa två kablar och använd lämpliga kontakter för att kunna skarva på adapterns strömförsörjning. Jag tog vanliga kabelskor med grenkontakter. Knip åt dem ordentligt så att de inte kan vibrera lös, och linda dem sedan med självvulkaniserande tejp för att isolera dem.

    Bild

    Bild

    10. Koppla in alla sladdar och anslut adapterns DIN-kontakt till den lediga kontakten på baksidan av radion.

    Bild

    11. För att kunna få ut kabeln borrade jag ett (fult) hål i "taket" på facket (på så sätt syns det inte).

    Bild

    12. Koppla in allt, inklusive iPod eller iPhone och koppla tillbaka batteriet (plus först, sedan minus). Testa att allt fungerar som det ska.

    13. Om det funkar, dra ned kablarna till växelspaksfacket och bestäm dig var du vill sätta adaptern. Jag fäste den på vänster sida med självhäftande velcrotejp.

    Bild

    14. Om du vill kunna koppla in andra prylar (MP3-spelare och kanske DVD-spelare) så dra en kabel från adaptern och ut till lämplig plats, jag valde facket mellan stolarna. Det borrade hålet blev inte så elegant, men det kan täckas senare med en liten gummimuff. Borra inte så högt upp, det är en plastbit i väg som gör det svårt att dra igenom kabeln!

    Bild

    15. Sätt tillbaka alla paneler i omvänd ordning (tappa inga skruva, de är svåra att få upp igen!) Sätt i hela radio/klimatpanelen genom att stoppa in den övre kanten först och sedan "vika ned" botten.
Användning av Neo ProLink v. 2 och en iPhone 3G med 3.0, samt iPhone 3Gs med iOS 4.0:
  • Telefonen protesterar vid varje inkoppling och tycker att tillbehöret inte är gjort för iPhone. Det verkar inte vara några problem, dock.

    GSM-störningar kan höras rätt så väl om man håller på att tappa täckning. Tror detta beror på telefonens närhet till radion snarare än att det är en kabel ansluten.

    Adaptern lurar radion att den är en CD-växlare, man använder skiva 5 för att kunna komma åt iPhonens skärm för att kunna navigera. Skiva 1-4 är olika playlists och skiva 6 är AUX-ingången. Tyvärr verkar radion ibland byta till skiva 4 när tändningen varit avstängd.

    Om man stänger tändningen och inte kopplar ur något så pausar musikuppspelningen och telefonen laddas i en timme (så att bilens batteri inte ska dras ur helt) och när man sedan startar motorn igen så fortsätter uppspelningen där man var.

    Det enda som visas på radions panel är vilket spår man är på, tyvärr inte mer, trots att det står på flera ställen att man ska se artist och låttitel. Rattknapparna funkar dock "som utlovat".

    Om man lyssnar på tysta partier eller ljudböcker med motorn avstängd kan man höra vissa störningar i ljudet, men de är så små att de inte hörs så fort motorn är startad.
Senast redigerad av 2 biogas, redigerad totalt 0 gång.
#307427
dasboot skrev:Ok, så det går alltså att köra ipoden i ett "olåst" läge så man kan bläddra i menyer mm. Sen förstår jag det som att du har både aux + ipod stämmer det?
Den är inte som imiv och lägger sig som olika "ingångar" typ aux, cdchng eller sat/tv?
Ja, man kan styra helt och hållet via iPhone-skärmen (i Advanced Mode via CD5) och koppla in AUX-ingången via CD6). Tänker nog ta bort AdvMode då jag inte förstår vitsen med att CD1-4 är de fyra första låtlistorna, och det gör enligt manualen att allt blir lite slöare och så tenderar radion att byta till CD4 efter tändningen slagits av ibland vilket låser skärmen så man måste byta till CD5 igen.

ProLink-adaptern emulerar bara CD-CHANGER.
#756394
Hej.
Jag har V70 årsmodell -08.
Vad jag kan se på dina bilder så är stereon identisk med min, är det något särskilt jag behöver göra för att kunna använda CD-CHNGR som source? De flesta som säljer den här sortens interface beskriver att det inte funkar på en HU-650 eller HU-850 som saknar ratten för att välja skivor från växlaren.

Tacksam för svar.

/Ola
växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladakar[…]

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]