Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#762
Har stora problem att installera en bilradio.

Kablarna från den nya radion har ett annat färgschema än kablarna i 240:in. Vet exakt vilka funktioner färgerna på kablarna från radion står för men inte kablarna från bilen. Alltså vet jag inte vilka kablar jag ska koppla ihop med vilka.

Volvo 240s kablar har dessa färger:
Vit
Vit med gul rand
Blå med vita ränder
grå
gul med grå rand
röd
grön
brun
svart
gul med svart

Behöver alltså få veta vad dessa färger står för
Användarvisningsbild
av Sparkz
#764
Köp en adapter så slipper du tänka på sånt. Klipp aldrig av några kontaktstycken, varken på stereon eller i bilen! (N)
av FullDevilSoccer
#767
[quote="Sparkz"]Köp en adapter så slipper du tänka på sånt. Klipp aldrig av några kontaktstycken, varken på stereon eller i bilen! (N)[/quote]

Det är redan gjort. Min plan är att tvina/tejpa ihop kablarna med varandra. Borde fungera lika bra.
Användarvisningsbild
av FoXen
#768
En adapter är väl ett kablage som man har mellan stereon och bilens utag... Inte en tång och eltejp :lol: :lol:

Mvh / FoXen
Användarvisningsbild
av Sparkz
#774
Det är redan gjort. Min plan är att tvina/tejpa ihop kablarna med varandra. Borde fungera lika bra.
:-O) Aaaaaaargh!!!

Ok, men skaffa en "sockerbit" eller nåt iaf. Det finns ISO-kontakter med bara lösa kablar på om du inte har klippt på stereon. Fördelen med Adapter och ISO-standard är ju att inkopplingen går på 14 sekunder om du skulle byta bil eller stereo nån gång.

Återkommer med kopplingsschema i EM.
av FullDevilSoccer
#782
Det skulle jag verkligen uppskatta Sparkz :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#784
Ok, här kommer det:
Kod: Markera allt
Vit                  -VF
Vit med gul rand     +VF
Blå med vita ränder   ?
grå                  -HF
gul med grå rand     +HF
röd                   + till elantenn
grön                  + Direkt från batteri
brun                  ?
svart                 Jord
gul med svart         + Radioläge 
Blåvit och brun hittade jag inte i schemat men det här är väl vad du behöver.
Högtalarna i bakdörrarna ligger i ett eget 4-poligt kontaktstycke, glömde kolla färgerna där men det är nog samma färger hela vägen ut i dörrarna.
av FullDevilSoccer
#796
Stort tack till Sparkz! Utan din info hade det inte gått. Har fått det att fungera nu. Tack.
Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar

Mhmmm, men då är det ändå l&[…]