NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nikco
#569038
Efter en del forsning finner jag inte riktigt vad jag söker, men om jag förstått allt rätt så är det inge övervakning på helljuset i en volvo v50 - 09?
Och det borde gå ganska smärtfritt till att konvertera det till 50/55w xenon ?
Läste något om att det blir fel med torkarmotorn, men gäller det årsm 2009?

V50 årsm 09 har h7 sockel oavsett xenon eller halogen original btw?
Användarvisningsbild
av Camel
#569050
Det är ingen övervakning av helljuset. Angående torkarmotorproblemen så är det precis samma inkopplingar i 09:or som tidigare årsmodeller. Om det innebär att 09:or också har problem vet jag inte, har inte sett rapporter om problem. Jag skulle iaf installera ett separat relä och mata xenonen med separata ledningar. Har för mig att sockel för helljus på original xenon är H7 och helljus på original halogen är H9.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 04#p566695
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p547759
Användarvisningsbild
av nikco
#570306
Jag har beställt kit och inväntar leverant.
Läst på en hel del om detta nu.
Återkommer efter montering så ska vi se vilka error osv man kan råka ut för :)
av CrossFireX
#570539
Väntar på mina H7 lampor, hade redan ballaster hemma. Berätta gärna hur det går! :) Vet fan inte var jag ska dra kablarna dock... Måste antagligen borra hål i lyktan, men var!?
Användarvisningsbild
av nikco
#570690
Nja jag kommer nog inte borre något i lyktan.. Funderar på eftersom H7 lampan har 55w original borde det gå att driva xenon ballasten som är på 35/55w utan vidare problem? Någon annan som tänker annorlunda ?

Jag kommer göra ett försök på att montera allt i själva lamphuset till att börja med. Tillkommer det problem vid den typen av montering kommer jag dra det annorlunda och då blir det förmodligen borra lamphuset.

Det jag beställt är:
H7 4300K 55W Slim xenon kit.
av jumu01
#570711
Frågan är hur länge reflektorerna håller innan de blånar och tappar totalt ljuseffekt då 55w xenon alstrar mycket värme, fick rådet då jag kommer att göra denna konvertering av helljusen till Xenon på den nya bilen att hålla mig till 35w och eliminera risken för reflektorskador, kommer detta inte att vara tillräckligt så åker det på 2 st X-ljus modell Xenon.
av PaS83
#570742
jumu01 skrev:Frågan är hur länge reflektorerna håller innan de blånar och tappar totalt ljuseffekt då 55w xenon alstrar mycket värme, fick rådet då jag kommer att göra denna konvertering av helljusen till Xenon på den nya bilen att hålla mig till 35w och eliminera risken för reflektorskador, kommer detta inte att vara tillräckligt så åker det på 2 st X-ljus modell Xenon.
55w halogen utvecklar mer värme än 55w xenon!
av CrossFireX
#570749
Kommer hålla mig till 35 watt då jag tycker det räcker. Ger redan tillräckligt med ljus. Jag får tyvärr inte plats med ballast eller något i lyktan, utan måste borra för att kunna dra ut kablarna. Har ABL så hela lyktan är full med motorer och grejs... Kommer dessutom koppla dem via ett relä direkt från batteri för att undvika några fel...
av jumu01
#570835
PaS83 skrev:
jumu01 skrev:Frågan är hur länge reflektorerna håller innan de blånar och tappar totalt ljuseffekt då 55w xenon alstrar mycket värme, fick rådet då jag kommer att göra denna konvertering av helljusen till Xenon på den nya bilen att hålla mig till 35w och eliminera risken för reflektorskador, kommer detta inte att vara tillräckligt så åker det på 2 st X-ljus modell Xenon.
55w halogen utvecklar mer värme än 55w xenon!
Räknar du med även den stunder då ljuset skall tändas, i själva tändögonblicket?
av PaS83
#570893
jumu01 skrev:
Räknar du med även den stunder då ljuset skall tändas, i själva tändögonblicket?

Jag har inte räknat med någonting! :wink:

Men jag vet att verkningsgraden är hos en halogenlampa på ca 10%, xenon ca 35%.
Resten blir bara värme, just därför ger en xenonlampa mer ljus på vägen, den lyser mer
och värmer mindre...

Att den skulle vara extra varm i startögonblicket är heller inte rätt, titta på hur lång tid
det tar att få full ljusstyrka. Med halogen uppfattar man det som ögonblickligen, xenon
tar flera sekunder på sig innan den fått upp värmen och således lyser med full styrka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En bil är inte körbar, avställd, ob[…]

Salt antar jag, i kombination med fukt. T&aum[…]

Felkoder V70 D5-07

Är det någon som vet vad jag ska bö[…]

Ratt som gnisslar V60 -23

Jag hade också ett knarr i ratten när m[…]