NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#753297
Hmm, hittade lite själv här på forat, partikelfiltret "skall" tydligen bytas lika förbannat. Underhållsfritt innebär inte att jag slipper byte utan att jag slipper sk påfyllning av additiv vid 6 000 mil, vad det nu är för nåt...

Dock, så verkar det som att partikelfiltret skall bytas "vid behov" inte slentrianmässigt vid 12 000 mil, så ni som vet. Vad gäller?
#753326
Partikel filter och adaptiv skall bytas / fyllas på i 1,6d ,drive och 2,0d manuell
Alla d2 alltså 1,6 d med 2 ventiler per cyl som kom på 2011or behöver ej byta pf och fylla ad
#753522
MatsO skrev:D(X) modellerna behöver inte adativ och filter byts först när det är slut om det tar slut.

Har en V50 D4 själv.
Detta var den direkta anledningen till att jag vägrade "DRIVe" när jag köpte min V50 D2 My11.
Någon har nämnt att det finns 6-växlade DRIVe som oxo är D2:or, men jag såg ingen när jag letade bil.
Det kan ha att göra med att D2:orna på en del ställen kallas D2 / DRIVe. Bl.a på minvolvo.volvocars.se
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo 960 dricker mycket

Kolla insugspackningen då tomgången &a[…]

Jag har åkt några resor och använ[…]

Jag fick på navet relativt lätt med ett[…]

Uppmever ett mslande, morrande ljud som börja[…]