NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
#157093
Lite jämförelse med bensinare kanske kan vara på sin plats och min 2,4 kostar i Sthlm mellan 4.900 (Upplands Motor) och 5.900 (Bilia) att serva vid 6000 mil (undrar vem jag lämnar bilen till när det är dags nästa år ;-) ). Så det verkar inte vara någon större skillnad mellan Diesel och Bensin iaf, om man bortser från prisuppgiften Dali fått initialt förstås :)
Användarvisningsbild
av jhedin
#157147
TIPS! Kolla med Mekonomenverkstad. Dom kan göra service på Volvo och det ska vara OK. Borde inte sänka bilens andrahandsvärde. Säkert halva priset.
av jensam
#157154
Jag kollade med en Mekonomen-verkstad innan jag bokade min första service hos Bilia. Först sa killen i telefonen att "Det ska nog inte bli att kosta så mycket!", och sedan "Vad hade du för reg.nummer?". "Ojdå, det blev inte så billigt ändå, det var ju en lång lista med punkter att göra!".

Det skulle bli att kosta c:a 3300 kr. för min 2000-milaservice hos Mekonomen. Jag sa till honom att jag då väljer märkesverkstaden istället (som faktiskt blev något billigare!) och tackade för mig. Tänkte att det kanske ser bättre ut att ha den servad på en märkesverkstad än hos Mekonomen. Men om det hade varit stor skillnad i pris hade jag definitivt valt Mekonomen!

Hos Bilia blev priset för mig c:a 3200 kr. För en 6000-milaservice vet jag dock inte vad Mekonomen tar. Kanske är de billigare där?
Användarvisningsbild
av jhedin
#157159
I vilket fall som helst ska man kolla runt lite, det finns pengar att spara. Service på min V40 var betydligt billigare på Mekonomen. Det blev bra dessutom. Service på nyare bilar tendera att blir dyrare verkar det som.
av Christian_m
#157164
Jag har också funderat i banorna att vända mig till någon annan men samtidigt riskerar man pengar eftersom det kan bli strul om motorn börjar krångla etc efter service på Mekonomen eller dylik verkstad, och sen vänder sig till Volvoverkstan för att få fixat problemet på garantin.

Vad jag kunnat läsa mig till kommer en auktoriserad verkstad att hänvisa till verkstan som utförde senaste service, medan verkstan hänvisar till Volvo eftersom det finns garanti kvar på bilen. Detta sagt med vetskap om de nya EU-direktiven som vad jag kunnat läsa mig till på diverse forum inte är fullt så heltäckande som Mekonomen m.fl. vill göra gällande. När man dessutom tänker på hur många fel som V50/S40N uppges drabbas av så bör man nog ta hand om sina garantier på bästa sätt.

Kan tänka mig att Mekonomen och liknande firmor kan vara ett alternativ om man har en lite äldre bil utan garantier men att serva en relativt ny bil där som fortfarande har garantier kvar, njae... Jag föredrar i så fall att ringa runt till auktoriserade verkstäder och jämföra priser istället för att på det sättet få ner kostnaderna, även om det naturligtvis inte är så lätt om man råkar ha det så att det bara finns en aukt. verkstad i närheten av där man bor.
av jensam
#157191
Efter att a hört det där kommer jag nog serva min bil på Bila (eller annan Volvo-verkstad) så länge maskinskadegarantin gäller (tror det är 10000 mil på min). Jag har ingen lust att hamna "mellan" verkstäderna så som du beskriver...

Jag som trodde de nya EU-reglerna skulle göra det enklare för oss privatpersoner att välja en annan verkstad??!! :(
av Christian_m
#157193
jensam skrev: Jag som trodde de nya EU-reglerna skulle göra det enklare för oss privatpersoner att välja en annan verkstad??!! :(
Det är enkelt, lämna in den till Volvo bara :lol: Skämt åsido, jag håller med dig, det är väldigt diffust vad som gäller.

Det där med motorn och vad som kan hända, det här läste jag så sent som förra veckan i ämnet:
Garagets forum skrev:Min dotter som har en BMW M5 -05, lämnade in bilen på en icke namngiven verkstad för service.
Hon kollade om hon skulle få stämpel i service boken och om de var samma service som BMW gjorde.

Ja visst självklart och vi lämnar även garanti.
Fick hon till svar.
Sagt och gjort hon lämnar in bilen och hämtar den dagen efter, stämpel finns i service boken.

2 veckor senare rasar motorn. Hon tar kontakt med verkstaden och BMW då bilen har garanti.

Här börjar ett brev växlande och telefon ringande som pågår i ett par månader.

För att göra en lång historia kort. Verkstaden som servat bilen vägrar ersätta henne med en ny motor (vilket en av BMW auktoriserad verkstad konstaterat måste göras.)
och hävdar att den skall BMW stå för, då de finns garanti på bilen.
Men hon får däremot självklart ersättning för den service hon fått utförd.

BMW å sin sida kan inte ge garanti då servicen inte är gjord på en av BMW godkänd verkstad.

Och här är vi än i dag...
av jensam
#157195
Rena mardrömmen för en person som äger bilen privat... Finns det verkligen INGET att göra i en sådan situation? Blir det att dra BMW:s återförsäljare till Tingsrätten för en sådan sak? De är ju skyldiga att tillåta att andra verkstäder servar BMW-bilarna.

Om jag har förstått det rätt krävs det bara att servicen görs med minst 30% material från BMW och att den görs enligt BMW:s rekommendationer. Det är iaf det jag har hört.
Användarvisningsbild
av mugge
#157203
V50 1.6 D, 2000 milaservice, 2506 kr på Volvoverkstad, personlig sevicetekniker som inte hade något emot att jag satt med och tittade på.

Kan inte låta bli att känna mej lite lyckosam...
av jensam
#157216
Själv har jag ringt runt till några olika Volvoverkstäder i Sthlms-området, men inte kunnat komma undan så mycket billigare... Det går att få det lite billigare, men då blir det långt för mig att åka. Den jag servar hos nu ligger på gångavstånd hemifrån.

Verkar som det beror ganska mycket på VAR man servar bilen. I storsta'n verkar det vara dyrare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Det händer av och till att det blir så[…]

Vars sitter den tro? Vad händer om inte den f[…]

Hej igen! Har lite information att tillägga […]

Bytt olja i bakaxeln på min t6 awd. Den var […]