NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#156895
Jag kollar upp bilar jag köper ordentligt, men det är nog ingen som väntar sig att var tredje service på en högst ordinär 136 hästars diesel ska kosta 11-13.000 ... det är priser som man normalt sett bara hittar i samband med kamremsbyte på högprestandabilar, t ex Audi S4.

Konstigt nog så har jag aldrig sett en enda tidning skriva en rad om detta. Har faktiskt undrat varför 2.0D aldrig har varit med i några riktiga tester/dueller, kanske är det för att Volvo inte vill att servicekostnaden ska spridas i onödan.

På Peugeot verkar filtret bytas var 12.000:e mil ... märkligt att Volvo byter dubbelt så ofta på samma motor.
av Hellrider
#156900
wendtan skrev:Svar ja, D5ans partikelfilter byts även det vid 12 000 mil.
På en ny bil för 250-270 kkr så är värdeminskningen en hårdare post än en 12 000 mila service för 13 kkr.
Nej det finns ingen bytesintervall för partikelfilter på d5.
av jumu01
#156901
Dali det verkar som den verkstad som du anlitat har blåst dig då partikelfiltret skall bytas vid 12000 mil men för dig har dom gjort det redan vid 6000 mil, jävligt oseriöst gjort av dem. Du skall ta mig f-n gå tillbaka till dem och be att de tar kostnaden för åtgärden dom gjorde med partikelfiltret, det luktar saltad VERKSTADSNOTA!!! :evil:
av dali
#156930
jumu01, jag har inte lämnat in bilen ännu ... :)

Det kan även vara så att -05:orna har 6.000 mils intervall medan nyare har 12.000. Hur som helst så lät det som om de inte skulle byta partikelfiltret, servicen skulle gå på 5.100 kr.
Användarvisningsbild
av Korny
#156938
Varför göra service på märkesverkstad? :???:

Finns väl många icke märkesbundna verkstäder som gör ett minst lika bra jobb som Bilia, där timdebiteringar är mycket humanare...


Mvh David
av jumu01
#156946
Ja vilken tur för dig att du var klok och kollade upp förhållandena före service :D . Jag hittade på nätet innan jag köpte min 2.0D att ägarkostnaderna var höga men dom preciserade inte på att det var, men nu i efterhand så vet man att det troligen var sevicekostnaderna dom syftade på. (kommer inte ihåg vilken länk det var på).

F.ö så tycker jag att det är en fantastisk bil att köra trots att man får dras med vissa fel.

Men tydligen gäller det att hålla i börsen då det är dags för sevice och be att få ett kostnadsförslag.

Vad händer om man struntar i partikelfiltret, att det blir högre utsläpp.
Men jag tror inte lilla Sverige kan rädda klimathotet då USA o Kina spyr ut skit på denna jord.

Kanske vår nitiska bilprovning har synpunkter på att partikelfilteret inte är bytt!!! (S)

Det enda negativa med att göra detta på annan verkstad är väl att du tappar Volvo assistans.
av bilgalen
#156983
Intressant att nämna här är att tex Saabs nyare dieslar har självrengörande partikelfilter som alltså inte byts alls under bilens livslängd.

Men...har jag tolkat inläggen rätt att D5 också har självrengörande filter och därför inte byts? Men att Volvos mindre dieslar måste bytas filter på?
av jensam
#157062
Jag frågade min verkstad idag vad 6000-milaservicen skulle kosta för mig. C:a 5500 kr och då ingår:

- Byte partikelfilter
- Byte oljefilter + olja
- Byte bränslefilter (på 2000-mila och 4000-mila dräneras det endast)
- Byte kupéfilter
- Byte luftfilter till motor

Inte SÅ farligt i alla fall. Verkar alltså som att partikelfiltret är dyrare till 2,0D än 1,6D. :?: :?:
av jensam
#157065
bilgalen skrev:Intressant att nämna här är att tex Saabs nyare dieslar har självrengörande partikelfilter som alltså inte byts alls under bilens livslängd.

Men...har jag tolkat inläggen rätt att D5 också har självrengörande filter och därför inte byts? Men att Volvos mindre dieslar måste bytas filter på?
Mitt partikelfilter renar sig självt. Det står så i manualen iaf... SK*TDÅLIGT att det då måste bytas ut!
av jensam
#157071
jumu01 skrev:Vad händer om man struntar i partikelfiltret, att det blir högre utsläpp.
Enligt manualen kan motorn bli svårstartad. Det står också att partikelfiltret kan behöva bytas ut. Alltså ingen poäng med att strunta i att byta ut det :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Är inte helt säker, men jag tror att du […]

Låter när ac är igång.

Hm... Hade tyvärr samma fel med förra ac[…]

Det är ju tvärtom. Det är där[…]

Är ju högst individuellt vad som är[…]