NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#156686
Hmmm ... 34.300 kr på 12.000 mil ... nästan 3 kr/mil bara i servicekostnad. Synd att man inte orkar cykla 12 mil till jobbet.
av jensam
#156768
Ingen som vet vad servicekostnaderna är för en 1,6D? Har precis gjort 2000-milaservicen, gick på c:a 3200,-

Vid 4000 mil är det samma pris och jobb (olja, oljefilter, dränering av bränslefilter, kontrollpunkter, mm.), men vid 6000 fick jag höra att bränslefilter och luftfilter skulle bytas ut, lite dyrare alltså. MEN jag fick inte höra NÅGOT om nåt partikelfilter!! :shock:

Hoppas, hoppas, hoppas det inte ska bytas då.......

Jag har faktiskt hört på omvägar att servicekostnaderna skulle vara dyra för V50, men inte SÅ dyra. En kompis FIAT kostar 1500,-/år i service. Det är ju helt ok.

EDIT: Det är för övrigt samma intervall på kamremmen på 1,6D, 24000 mil.
Användarvisningsbild
av wendtan
#156792
Bytesintervallet för partikelfiltert på 1,6D är 6000 mil.
av Hellrider
#156820
Smart att ni kollar detta efter ni köpt bilen!!

Precis samma visa som gammla 1.8i,kolla upp innan ni köper skräp!
av jensam
#156831
Helt rätt. När jag gick i bilköpartankar koncentrerade jag mig tyvärr alldeles för mycket på andra petitesser som:

- Säkerhet
- Utseende
- Bränsleekonomi
- Rostskydd
- Försäkringskostnad
- Skatt
- Inköpspris
- Andrahandsvärde
Användarvisningsbild
av wendtan
#156838
Hellrider: Om jag vill kan jag avbeställa bilen då de bara gått några dagar.
Det vill jag dock inte, jag tog bara reda på vad servicen kostar vid respektive miltal. Har du något problem med det eller? Att kalla en bil skräp för att en service kostar över 10 kkr är kanske lite väl generaliserande? Då är porsche, Vissa Bmw, Ferrari med mera det med eller?
av bilgalen
#156840
Det är väl själva tanken från biltillverkares sida idag att vi ska glömma bort att kolla servicekostnaden innan vi köper bilen. Är ju inte så mycket vinst per såld bil längre, det ska tas igen på verkstad och servicekostnader.

Tycker alltså inte att det är bra (självklart). Men fungerar ju tyvärr så. Inte så konstigt att biljä***na går sönder så ofta!
av jumu01
#156842
Det blir nog att bita i det sura äpplet, och acceptera sevicekostnaderna men före 12000 mil blir det dags att byta bil!!! :oops:

Är sevicekostnaderna lika höga för D5 också?

Stackare som väljer dieselmotorn nu till nya V70 där finns också 2.0 D dom lär väl sätta kaffet i halsen efter bilköpet!!!

Det är som att pinka i byxorna varm o gott från början men sedan djävligt kallt.
av matzen10
#156845
Hellrider skrev:Smart att ni kollar detta efter ni köpt bilen!!
Finns ingen anledning att göra det före köp på en högst ordinär bil.. Man kan inte förvänta sig dessa priserna på service ;-)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av wendtan
#156853
Svar ja, D5ans partikelfilter byts även det vid 12 000 mil.
På en ny bil för 250-270 kkr så är värdeminskningen en hårdare post än en 12 000 mila service för 13 kkr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag fick på navet relativt lätt med ett[…]

Uppmever ett mslande, morrande ljud som börja[…]

Endast hjul byte kvar, på äldste dotte[…]

Exportera bil till Tyskland

Våran valuta har blivit Kalle anka pengar..[…]