NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent71
#1577672
Gäller en 30 d2 2012.
Vi tar det från början. Bytte dieselfilter och startade bilen sedan fick den gå på tomgång ca 10-15min den gick normalt. Dagen efter åkte jag ca 2mil för att besikta. Kom fram stängde av bilen gick in sedan tog han bilen och körde iväg kom tillbaka och frågade om jag hade ett knackande ljud på högersida framför och under stolen. Lät inte på tomgång men från ca 1000varv och uppåt så jag tog bilen till visby motor centrala =volvo här på ön. Dom felsökte och kom fram till att det va till 100% svänghjulet. Dom skulle ha 24380 med koppling och arbete men vi hittade en mekonomen verkstad som gjorde det för 15400. Men felet kvarstår. Returledningen ruskar i takt med knackandet och nu låter det jätte högt fram till tanken.. har blåst ledningen men samma ljud. Kan det vara dieselpumpen ??
Behöver verkligen hjälp. Har redan kastat bort 15400kr
av binkie
#1577679
Varit med om detta fenomen på en D2a tidigare, var högtryckspumpen som orsakade tryckstötar in i returledningen.

Tipsade om samma sak i en tidigare tråd, hittar dock inte igen den men fick återkoppling där om att problemet försvann efter byte av högtryckspumpen.

Då Volvo inte har någon egen "mag[…]

Svaret från verkstaden var att felkoden komm[…]

Men du har pratat om halv ljus lampan tidigare ju

Kör 1000 mil och du kommer inte ens se det d&[…]