NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni35
#1578457
Hejsan!
Köpte förra sommaren in en v50 som gick som en klocka i ungefär 1 månad sen från ingenstans dog bilen mitt under färd och vela inte starta först jag bytte ut batteriet på den, sedan efter det dog bilen ungefär en dag senare igen vilket fick mig att anta att generatorn var slut men problemet kvarstod efter generatorbytet har för övrigt testat flera olika batterier med samma resultat.
Då jag inte hade dom ekonomiska förutsättningarna eller tiden för att skrämma igång bilen så lämnade jag den på parkeringen över vintern och nu tyckte jag det var dags att testa igen. Laddade upp batteriet fullt och allt elektroniskt i bilen startar upp men startmotorn vill inte gå och får upp ett meddelande om att (el. Startspärr) ligger i, det typ surrar från under säkringarna i huven när man försöker köra startmotorn också.
har något stött på något liknande och vet vad jag kan testa för att få liv i fanskapet
Detta har jag testat!
Bytt batteri flertal gånger
Gått igenom alla säkringar
Testat båda nycklarna
Bytt generator

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av HCP
#1578465
En sak jag kommer att tänka på är en tempgivare i botten på batterilådan, denna sänker laddströmmen om den är trasig och kör man många korta sträckor så får man problem med laddningen och i samma veva en hel del elproblem.

Att ditt fel återkommer hela tiden kan vara detta.

Koppla in en VIDA-burk så ska då få felkod på just batteritemperaturen. Oftast ärgar kablarna sönder så de lossnar, men sensorn kan dö också. Jag bytte den mot ett motstånd ett tag vilket också fungerade fint.

Det kan också röra sig om det berömda felet med tändningslåset, har dock inte haft felet själv så ingen erfarenhet hur det uppenbarar sig.
av Toni35
#1578468
HCP skrev:En sak jag kommer att tänka på är en tempgivare i botten på batterilådan, denna sänker laddströmmen om den är trasig och kör man många korta sträckor så får man problem med laddningen och i samma veva en hel del elproblem.

Att ditt fel återkommer hela tiden kan vara detta.

Koppla in en VIDA-burk så ska då få felkod på just batteritemperaturen. Oftast ärgar kablarna sönder så de lossnar, men sensorn kan dö också. Jag bytte den mot ett motstånd ett tag vilket också fungerade fint.

Det kan också röra sig om det berömda felet med tändningslåset, har dock inte haft felet själv så ingen erfarenhet hur det uppenbarar sig.
Detdär lät intressant och ska absolut kollas upp! Tack så mycket! 😁

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. T[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar